Anmeldelse: Tidsfangen

• Titel: Tidsfangen
  • Forfatter: Gry Pil Lund Ranfelt
  • Antal sider: 415
  • Forlag: Egolibris
  • ISBN: 9788793091122
  • Læst: 6/3 til 11/3

Louises far dør, da hun er elleve, og selv kommer hun aldrig ind på den designskole, som har været hendes livsdrøm, så længe hun kan huske. Men da Louise er toogtyve, oplever hun, at verden fortsætter uden hende, og med ét står hun tilbage i sin elleveårige krop. Hun føler, at hun har fået chancen for at gøre det hele rigtigt; for at redde sin far og realisere sine ambitioner. Men hvad, hvis det sker igen? Og igen? Og igen?

I “Tidsfangen” møder vi første gang Louise i hendes femte loop; femte gang, hun gennemlever sit eget liv fra elleveårsalderen til sit toogtyvende år. Fanget i tiden leder hun efter en vej ud, og hun er efterhånden villig til at gøre hvad som helst.

Gennem sin jagt på en mening med tilværelse i endeløs gentagelse, møder Louise blandt andre hotelreceptionisten Raj, stofmisbrugeren Maria – og forretningsmanden Todd, der også selv viser sig at være tidsfange. Louises ord og handlinger er ikke altid lige hensynsfulde, og de har ikke kun indflydelse på hendes omgivelser; det påvirker også Louise selv, når hendes medmennesker handler ud fra hendes trin og fejltrin. Og med Todd er der ingen mulighed for at starte forfra.

“Tidsfangen” er en psykologisk spændingsroman om tilværelsens ulidelige konsekvensløshed og menneskers søgen efter holdepunkter og ægte relationer. Det er en fortælling om jagten på frihed – også når det indebærer friheden fra ens eget liv.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatter Gry Pil Lund Ranfelt. Meninger og holdninger er mine egne.

Jeg sagde ja til at anmelde TIDSFANGEN, fordi konceptet virkelig vækkede min interesse. Hvis man hele tiden gennemgår den samme periode af ens liv, hvilke ting ville man så gøre om? Ville verden være den samme hver gang? Ville menneskene i ens liv være de samme? Hvad hvis de tog nogle andre valg tidligere i livet om man derfor aldrig ville møde dem? Jeg synes det var virkelig fascinerende, det her med at sidde fast i tiden, spørgsmålene det rejste, og historien om jagten på en vej ud.

Hovedpersonen er Louise, og det er generelt hende der fortæller historien, men vi hører også andre synsvinkler, for eksempel hendes bror Lett, Todd, Raj og andre vigtige personer. Jeg synes egentlig ret godt om Louise, jeg forstod godt hendes frustrationer og hendes tanker omkring det, der skete med hende. Det lyder måske fedt at få en chance til, en chance for at gøre det rigtige – men når man så har gjort det og alligevel bliver sendt tilbage, så er det pludselig ikke så sjovt mere.

Bogen handler dels om problemet med at være fanget i tiden. Er der en vej ud, eller sidder man fast for evigt? Er der konsekvenser fa de ting man gør? Findes der andre, som sidder fast i tiden? Men bogen handler og meget om de forskellige personer og deres udvikling. Hvordan påvirker Louises handlinger hendes familie og bror? Hvordan håndterer hun den her uendelige evighed der tilsyneladende aldrig får en ende? Det er helt sikkert ikke nemt, og Louise gennemgår nogle hårde perioder, hvor hun har svært ved at finde sig selv midt i alt det kaos som livet er.

Jeg fik indtrykket, at bogen til dels er en spændingsroman, men også er en fortælling om mennesker, om etiske og moralske spørgsmål og filosofiske anskuelser. Jeg synes faktisk det er en rigtig god blanding, og historien var faktisk også virkelig god. Jeg kunne bare godt tænke mig, at det der skete hen mod slutningen – det med Antonio og de andre – var kommet lidt før. Altså, bogen handler om at Louise gerne vil finde en vej ud, men det fylder ikke så meget de næste mange sider fordi der så fokuseres mere på det menneskelige, og så er man pludselig tilbage i find-en-vej-ud-problematikken til sidst. Jeg ville gerne have haft lidt mere spænding og lidt mindre personlighedsudvikling.

Jeg synes vældig godt om måden, der blev skiftet synspunkt på. Det er jo egentlig en af mine pet peeves, jeg kan faktisk bedst lide at en historie er fortalt fra samme person hele vejen igennem. Men her var det virkelig gjort godt, jeg var interesseret i alle personerne, og jeg sad aldrig og tænkte at “den her fortæller er keeedelig, hvornår slutter hans afsnit?”. Tværtimod synes jeg der var virkelig fin balance imellem de forskellige personer, og det gav god mening i forhold til hvem der fortalte hvornår. Jeg synes helt klart Lett var en klaphat, men jeg var alligevel interesseret i hans afsnit lige så meget som jeg var i Louises. Jeg forstod så til gengæld aldrig hvorfor slle langer sådan ud efter Louise – jeg synes ikke rigtig hun gjorde noget forkert, og slet ikke i det omfang, som bipersonerne lod til at mene. De opførte sig nærmest som om hun havde indgået en pagt med djævelen. Men jeg behøvede faktisk ikke at være enig med dem, fordi de forskellige synspunkter forklarede mig, hvorfor de følte og opførte sig sådan.

Og så bliver jeg nødt til at nævne, at der er nogle rigtig grimme stavefejl hist og her. På den første side står der for eksempel “Fugleredde” i stedet for “fuglerede”, og på et tidspunkt stod der noget ala “hun vidste at hun løg.” Der var ikke så mange, men de var virkelig grumme, og jeg forstår ikke at der ikke er nogen der har bemærket det inden bogen kom i trykken. Men altså, der var måske en 10-15 slemme på 400+ sider, så det var ikke så slemt at det ødelagde læsningen for mig.

Alt ialt var det her faktisk en rigtig god bog. Jeg synes dynamikken mellem de forskellige personer var spændende, spændingerne og dramaet fangede mig, og tilsat det her med tidsfanger og måden det påvirker personerne og deres verden på fangede mig virkelig. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere omkring det med tidsfangerne og en løsning, og lidt mindre personudvikling, men overall var det en god bog, som underholdt mig hele vejen igennem.