Anmeldelse: To All The Boys I’ve Loved Before #1: To All The Boys I’ve Loved Before

• Serie: To All The Boys I’ve Loved Before #1
  • Forfatter: Jenny Han
  • Antal sider: 355
  • Forlag: Simon & Schuster
  • ISBN: 978-1-4424-2670-2
  • Læst: 3/3 til 6/3

To All the Boys I’ve Loved Before is the story of Lara Jean, who has never openly admitted her crushes, but instead wrote each boy a letter about how she felt, sealed it, and hid it in a box under her bed. But one day Lara Jean discovers that somehow her secret box of letters has been mailed, causing all her crushes from her past to confront her about the letters: her first kiss, the boy from summer camp, even her sister’s ex-boyfriend, Josh. As she learns to deal with her past loves face to face, Lara Jean discovers that something good may come out of these letters after all.

Jeg tror, at det her er en bog som er meget afhængig af hovedpersonen. Kan du ikke lide hende – og hun er noget for sig selv – så er bogen nok ikke lige den bedste du har kastet dig over. Jeg kunne faktisk godt lide Lara Jean, og jeg var især vild med det her med de gamle kærestebreve der bliver sendt ud ved en fejl. Hvad siger fyrene mon til den kærlighedserklæring fra en pige, som de måske ikke engang vidste var vild med dem? Og hvad nu hvis de også var vilde med hende?

Men hvad er det nu for noget med de her kærestebreve? Jo ser i, Lara Jean skriver kærestebreve som en slags afskedsbreve, og gemmer dem i en hatteæske hun har fået af sin mor. Det er hendes måde at håndtere sorgen over en forlist forelskelse, og hun hun bruger brevene som en måde at få sagt alle de ting hun ellers ikke ville kunne sige til fyren ansigt til ansigt. På den måde for hun lukket og slukket for følelserne og kan komme videre med sit liv. Det er altså på ingen måde meningen, at brevene nogensinde skal sendes, og det er i hvert fald slet ikke meningen at fyrene skal læse dem.

Historien er baseret på det her med, at brevene på en eller anden måde bliver sendt, og når frem til hendes gamle flammer. Men det er ikke sådan, at historien handler om, hvem der gjorde det og hvad hun gør med de gamle følelser der nu bliver vækket. Det med brevene er snarere en måde at få sat skub i tingene på, og det havde jeg det faktisk fint med. Jo, jeg synes da det var spændende at forsøge at finde ud af hvem der havde sendt brevene og hvorfor, men det der virkelig fik mig til at vende side efter side var Lara Jean og hendes rejse fra temmelig umoden teenager til noget mere voksen.

Hvilket jo bringer os frem til Lara Jean. Lara Jean er en meget speciel hovedperson, og jeg ville nok beskrive hende som en nedtonet udgave af Luna Lovegood. Hun er meget flyvsk, hun er en drømmer, og gør mange ting meget spontant og ud af ingenting, drevet af en eller anden indskydelse eller idé hun får. Hun er lidt ligesom prinsessen i tårnet der skriver digte og drømmer umulige drømme om alle mulige ting. Jeg kunne godt lide Lara Jean, og jeg kunne især godt lide, at hun faktisk var temmelig barnlig til at begynde med. Familiens mor er død, og Margot har overtaget styringen. Margot er Lara Jeans storesøster, og er den voksne, hende der laver skemaer og har styr på alting. Bogen begynder kort før Margot tager til skotland for at gå på college, og Lara Jean bliver derfor familiens overhoved. Nu skal hun så lære at være voksen og tage ansvar, og efter det med brevene sker der ting og sager, og Lara Jean bliver nødt til at lære at håndtere sine valg, og konsekvenserne af dem. Jeg var ret stor fan af hendes udvikling som person, og jeg syntes virkelig godt om hende som hovedperson.

Noget af det jeg også var rigtig glad for var Lara Jeans familie og det sammenhold og forhold der er mellem dem. Margot er den ældste søster, derefter er der Lara Jean, og så Kitty som er den yngste (9 år hvis jeg ikke husker helt galt). deres mor er død, og de bor sammen med deres far, som er læge og derfor arbejder meget. Derudover kommer naboens søn også rendende hele tiden, og er som en del af familien. Jeg synes de virkede som en fantastisk familie. Jojo, en far der arbejder hele tiden er måske ikke idéel, men de havde virkelig et fantastisk forhold til hinanden, og en fantastisk humor.

Der hvor jeg ikke var helt solgt var kærlighedsdramaet. Og jeg siger drama med vilje, for jeg synes det blev gjort lidt rigeligt til drama af Lara Jean. Det er ikke fordi idéen er forkert, men jeg synes Lara Jean var så overdramatisk omkring det hele tiden, og ham den ene fyr synes jeg egentlig også var lidt en hat. Ind imellem havde han sine moments, hvor han faktisk var rigtig sød og charmerende, men for det meste brød jeg mig ikke så meget om ham. Men derudover fungerede det egentlig fint, der er problemer og spændinger imellem Lara Jean og de fyre, som dukker op efter det med brevene, og tingene udvikler sig i en god hastighed.

Alt ialt var det her en rigtig sød, spændende og virkelig god contemporary romance. Der er romantik, der er coming-of-age-problemer, og jeg var vild med at følge Lara Jeans jagt på at finde sig selv. Jeg elskede Lara Jeans familie, og deres humor og måde at være sammen på, og jeg synes Lara Jean var en skøn hovedperson. Man kan godt mærke at historien ikke helt slutter med denne bog, og der er da også en bog to i serien, som jeg faktisk glæder mig meget til at læse. Man bliver lidt glad i låget af den her bog, og det var lige det jeg havde brug for.

11 meninger om “Anmeldelse: To All The Boys I’ve Loved Before #1: To All The Boys I’ve Loved Before

1. Wow Sus, er der faktisk en bog hvor vi to ikke er enige? Jeg synes Lara Jean og Co. var “a piece of ****” all-over, jeg var ganske tæt på at kyle bogen ind i en væg under læsningen, kan jeg huske. Og jeg var SÅ skuffet fordi alle andre jeg kendte elskede den.😛

1. Holy shit, det umulige er sket😀 Har godt læst din anmeldelse, og tænkte “uha nej, så kan jeg garanteret heller ikke lide den”. Men jeg synes virkelig den var sød, og jeg kunne egentlig godt lide Lara Jean – selvom hun godt nok er temmelig umoden..

1. Hahaha, ja det må da vist være første gang vi er uenige! #LOL Nå, men bare rolig, jeg skal nok lade være med at dømme dig. Du har trods alt god smag normalt. Gnæk gnæk.😉

1. O_o Hvem ER du overhovedet Sus? Det er som om jeg slet ikke kender dig længere, har det hele bare været en løgn? *bryder hulkende sammen*
        😉