De Bedste Bøger Jeg Har Læst – En Lang Liste

Okay, nu er det måske lidt farligt at lave sådan en liste her, for den næste yndlingsbog kunne jo egentlig vente på mig i den næste bog jeg tager ned fra reolen derhjemme. Men flere har spurgt om jeg ikke kan lave en liste over de bedste bøger jeg har læst, og det vil jeg egentlig gerne, så dukker der en ny yndlingsbog op rundt om hjørnet, så må jeg jo lave et nyt indlæg.

I forhold til yndlingsbøger, så er det jo ikke helt ligetil. Jeg har yndlingsbøger, som jeg ikke har givet 5 stjerner, og yndlingsbøger som jeg ikke har læst i årevis. Jeg vil mene, at yndlingsbøger ikke behøver få 5 stjerner. For mig er mine yndlingsbøger de bøger, som jeg husker, dem som jeg læser igen og igen, eller dem som rørte mig på en eller anden måde og ligesom brændte sig fast i mig. Hvor lang er sådan en liste så? Det ved jeg faktisk ikke – jeg har aldrig lavet en komplet liste, men nu prøver jeg, og så må vi se hvor lang den bliver. Jeg har ikke tænkt mig at skære nogen fra, som jeg synes hører hjemme på listen. Og så er bøgerne heller ikke i nogen bestemt rækkefølge. Jeg kan ikke overskue at skulle give dem en rækkefølge, jeg elsker jo dem alle sammen. Og så bliver det her en liste over bøger, ikke serier, så der kan også forekomme bøger, som er i midten af en serie.

Og så er der også det, at der går noget tid fra jeg har læst og elsket en bog, til den bliver en yndlingsbog. Det er som regel først efter et år eller to, at en bog ligesom har vokset sig fast hos mig og det går op for mig, at det er en yndlingsbog. Måske har jeg sidste år læst bøger, som bliver favoritter på et senere tidspunkt.

1

2

3

4

5

6

7

 

 

4 meninger om “De Bedste Bøger Jeg Har Læst – En Lang Liste

  1. Sikke en fantastisk liste! Der er mange jeg er helt enige med dig i – og jeg er virkelig glad for at se, at Dinotopia er en af dine yndlingsbøger! Jeg har ikke læst den i mange, mange år, men jeg blev helt glædeligt mindet om den og blev helt nostalgisk, da jeg så den på din liste😀

  2. Jeg er helt enig – yndlingsbøger behøver ikke at være de bedste bøger, i og med de får 5 stjerner, men derimod de bøger, der bare betyder mest. Og det er ikke altid muligt at måle den slags med stjernesystemer.

    Og så synes jeg i øvrigt også, at den fjerde HP-bog er den bedste. SÅ GOD!

    1. Ja, de andre bøger er fantastiske, men de når ikke bog 4 til sokkeholderne😀 Det er uden sammenligning den bog jeg har genlæst flest gange og som jeg var fuldstændig opslugt af første gang jeg læste den.

Skriv et svar

