Fantasy Festival 2015 – The Ups and Downs

Her i weekenden var der jo som bekendt fantasyfestival i Esbjerg, og jeg var selvfølgelig med. Jeg har altid læst fantasy, og jeg har også været en ivrig Liverollespiller og spillet en god del bordrollespil. Så den festival var jo nærmest skabt til mig.

bogmesse

Jeg vil sige, at jeg havde en ret blandet oplevelse. Egentlig synes jeg det var en fin messe, især taget i betragtning at det er første gang en sådan festival/messe holdes på dansk jord. Det tror jeg i hvert fald det er, jeg har ikke kunnet støve et fortilfælde op. Men lad os starte med det gode.

Det positive:

Her bliver jeg jo nødt til at nævne Tamora Pierce som den første. Jaja, alle er sikkert træt af at høre om hvor fantastisk hun er, men det er hun virkelig! Jeg har jo først for nylig stiftet bekendtskab med hendes bøger, jeg læste Alanna-serien i 2014, og dem synes jeg var ret gode. Selvfølgelig kendte jeg til hende før det, hun bliver meget omtalt som en af fantasygenrens helt store kanoner. Jeg synes det var fantastisk at det var lykkedes at få hende til Danmark, og jeg synes det var fantastisk at der var arrangeret både signering og foredrag. Foredraget var helt og aldeles fantastisk, og da det var slut havde jeg den største lyst til at styrte hjem og læse alle hendes bøger asap. Har da også bestilt Wild Magic på biblioteket, og glæder mig SÅ meget til at læse den. Hun var virkelig sød, sjov og havde fantastisk humor.

20150307_143717

Tamora læser op fra hendes kommende bog til foredraget.

Jeg synes også det var positivt at der var så meget forskelligt. Der var liverollespil udenfor, der var en stand med krybdyr, som havde skønne indehavere der elskede at snakke om deres dyr og forklare en hel masse om dem. Der var stande med bøger, stande med bordrollespil, stande med tegnere og illustratorer, stande med dvd’er og spil, og der var forfatterforedrag og paneldebatter. Der var noget for alle, og jeg synes især der også var taget fint hensyn til det lidt yngre publikum. Jeg endte faktisk med at købe Dragon Age: Inquistion ved Fonas stand, fordi de havde spillet kørende på en fladskærm, så man kunne prøve det. Jeg er lige blevet færdig med Divinity: Original Sin, som var et fantastisk spil, og ledte lidt efter et nyt spil der virkelig kunne blæse mig bagover, og jeg blev faktisk overbevist, fordi jeg kunne stå og se lidt på gameplayet.

dragonage

Forfatterforedragene synes jeg også var fedt! Jeg har jo nævnt Tamora-foredraget, men derudover var jeg også til foredrag med Kenneth Bøgh Andersen, og det var også en fantastisk oplevelse. Jeg ville faktisk gerne have nået flere, men det blev kun til de to. Kenneth Bøgh Andersen var virkelig inspirerende, og han talte så passioneret om sine bøger, især Den Store Djævlekrig, og han læste også lidt op fra bog 5, som udkommer til september. Vi fik også lov at stille spørgsmål, og jeg var glad for at høre, at vi kommer ned nogle af de andre underverdener i bog 5. Jeg fik også signeret bøger af ham tidligere på dagen, og her var han også super flink, med alle tiders humor. Fik også et alle tiders bogmærke! Jeg fik signeret alle fire bøger i Den Store Djævlekrig, og jeg er glad for, at der ikke var begrænsning på kun én bog.

20150308_101617

 

20150308_101629

20150308_101639

20150308_101647

 

 

Bøger og Papir havde en fantastisk stand med skide gode tilbud. Jeg købte de første 4 Vampirater-bøger for 50 kr. For dem alle fire samlet! Der var flere bogsampakker sat ned til 50 kroner, og man kunne købe hele Alyson Noëls De Udødelige-serie i hardback for 199 for hele serien samlet. Jeg synes også forlaget mellemgaard havde en rigtig fin stand og var super flinke at snakke med, og de havde faktisk også rigig gode tilbud på deres bøger. Jeg var på ret stramt budget, men hvis jeg havde haft råd, så var der en 5-6 bøger jeg egentlig godt kunne have tænkt mig. Jeg synes også det var fedt, at Tellerup solgte Alanna-plakater – jeg købte ikke en, men jeg synes det var en virkelig god ide! Når de laver en Black Dagger-plakat, står jeg først i køen til at købe en!

20150308_101309(0)

20150308_101351

 

Det knap så positive:

Lad os starte med størrelsen på festivalen. Selve den store messehal bestod af omkring 10-20 stande, som egentlig bare var gammeldags skoleborde stillet op rundt omkring. Der var bare så lidt. Derudover var alting spredt ud over mange mindre lokaler, og det var ret svært at finde rundt. Der var meget tom spildplads imellem de forskellige rum, og nogle gange kunne man sgu ikke finde ud af, om man stadig var på messeområdet eller om man var endt et sted hvor man ikke burde være. Jeg var virkelig skuffet over, at det ikke var større.

Noget jeg også synes var virkelig underligt var, at forlaget Carlsen dukkede op uden bøger at sælge af. De havde et ret stor stand, men havde kun taget ET eksemplar af hver bog med. Mens jeg stod ved standen hørte jeg fire forskellige piger spørge, om de ikke have bøger med de kunne købe, og det havde de jo altså ikke. Det er jo ikke festivalens skyld, men jeg synes virkelig det var et mærkeligt træk fra forlagets side. Jeg var også ret træt af, at Tellerups stand ikke havde et ret stort udvalg med. Jeg ville gerne have haft den nyeste Vampire Diaries og den nyeste Midnight Breed, men dem havde de ikke med. Og selvom de jo har udgivet Tamoras bøger havde de heller ikke dem alle sammen af dem med. Nogen af dem trykkes ikke mere, men dem de stadig har i print havde de ikke engang med. Til gengæld havde de OK gode tilbud, de samme som de havde på bogforum.

Jeg synes også det var ret træls, at arrangørerne ikke have tænkt over sådan noget som kø til signeringer. Det endte med, at Tamora-køen fyldte det meste af messelokalet, med det resultat at det var skide svært at bevæge sig rundt til de andre stande, fordi køen fyldte det hele. Der var heller ikke nogen der tænkte over, at dem der så stod i kø måske ikke skulle have signeret af Tamora. En times tid efter Tamora startede signeringen begyndte der fem andre forfattersigneringer, som skulle have siddet på samme podie. Men man kunne jo ikke komme derop, fordi alle stod i kø til Tamora. Det blev dog ordnet af nogle hurtige og søde hjælpere, og der blev lavet separat kø til Kenneth Bøgh Andersen og de andre, sådan at dem der skulle have signeret af dem ikke behøvede stille sig bagerst i den kilometer-lange Tamora-kø.

Noget andet jeg var lidt træt af var maden. Priserne var super, men der var bare ikke ret meget at vælge imellem, og det lykkedes mig aldrig at finde et sted der solgte andet end pølsehorn og pizzasnegle, selvom der stod i programmet at der også var andre ting.

Og så synes jeg det var virkelig synd at man ikke havde gjort lidt mere ud af udsmykningen. Messehallen for eksempel havde da et par mannequinner med fantasy-agtigt tøj på, men standene var bare gamle skoleborde stillet op uden noget som helst, der var ingen dekorationer eller noget som helst nogen steder – medmindre man tæller forhæng af nervøst velour, og jeg manglede virkelig den der fantasy-stemning. Det behøver ikke være en hel masse, men rigtig meget af messen så ud som om det var helt normale mødeområder.

Noget jeg virkelig manglede var en stand med engelske fantasybøger. Det her ville da have været det idéelle sted at sælge en masse engelske titler, mange af dem der besøgte messen havde engelske bøger med til signering af Tamora for eksempel. Jeg køber gerne danske bøger, men der er et meget større udvalg af fantasy på engelsk, og jeg savnede virkelig en stand, hvor jeg kunne have browset udvalget og købt et par stykker.

Jeg synes det var rigtig fint, at man kunne spille bordrollespil og så videre rundt omkring, men man blev ikke mødt at de folk der stod for det – i hvert fald ikke mens vi var der for at kigge. De lod bare som om man var luft, og man følte egentlig bare man var i vejen.

Alt ialt synes jeg det er fantastisk, at vi endelig får en fantasy festival i Danmark. Hvis man tager i betragtning at det er første gang de arrangerer festivalen, så synes jeg de er sluppet ret godt fra det. Der er helt klart plads til forbedring, men jeg hyggede mig nu egentlig ret godt, selvom det også skyldes jeg mødte en del mennesker jeg kendte. Jeg synes det var ærligt, at der ikke var mere at se, for havde der ikke været signeringer og forfatterforedrag, så var messen overstået på en halv time, og så er 100 kr altså meget for en indgangsbillet.

Nu er det jo meget nærliggende at spørge om jeg ville komme tilbage næste år? Og ja, det ville jeg. Jeg synes der var en del der kunne forbedres, men jeg elskede virkelig de to forfatterforedrag jeg var med til, og vil egentlig gerne høre nogle flere forfattere også. Jeg var også ret hooked på signeringen, her var også rigtig mange forfattere repræsenteret.

 

 

8 meninger om “Fantasy Festival 2015 – The Ups and Downs

  1. Jeg er i gang med Dragon Age lige nu, og jeg elsker det. Men jeg har også elsket og spille de to første, og så er der bare noget nostalgisk skønt over at det minder mig om Baldurs Gate spillet.
    Så snyd du har været ovre og høre Tamora. Jeg er så nede over jeg ikke har været nede og få signeret mine bøger.

    1. Jeg er ret vild med det indtil videre! Kan rigtig godt lide gameplayet i kamp, og synes egentlig det hele harmonerer ret godt. Det er nok ikke det nye Divinity for mig, men jeg hygger mig😀 Nu var Divnity nok også ret svært at slå, det er det bedste spil jeg har spillet siden Skyrim.

  2. Der har været Fantasy bogmesse i Herlufsholm 2 gange, så det er ikke første gang😉 Men jeg er ret enig med dig i de fleste kritikpunkter – generelt tror jeg bare ikke fantasy er stort nok herhjemme til at blive større. Men Herlufsholm har helt klart den fordel at lokalerne/omgivelserne er så meget federe end i Esbjerg! Jeg kommer også gerne tilbage næste år, hvis de trækker et stort udenlandsk navn til igen😀

    Og hvor var det bare en sindssygt fantastisk surrealistisk oplevelse at få signeret bøger at Tamora Pierce – hold da kæft mand!

    1. GUUD, Herlufsholm! xD Jeg havde jo bare googlet fantasy festival og ikke fantasy bogmesse xD Doh! Nej, tror også det er lidt begrænset hvor stort det kan blive – men synes alligevel de der 13-15 stande var liiiige lidt nok. Håber de får Trudi Canavan eller J. R. Ward til danmark en dag😀

      1. Enig, der kunne godt have været mere – og et større udvalg af bøger til salg, inklusiv et udvalg af engelske bøger havde været virkelig lækkert!😀

        Uh, de to ville dælme være skønne at få forbi! Eller J.K. Rowling haha😀

Skriv et svar

