Anmeldelse: Fortropperne #1: Stålhjerte

• Forfatter: Brandon Sanderson
  • Antal Sider: 376
  • Originaltitel: Steelheart
  • Forlag: DreamLitt
  • ISBN: 9788793010765
  • Læst: 24/2 til 1/3

Det er første gang, den amerikanske forfatter Brandon Sanderson oversættes til dansk. Med denne dystopiske sci-fi-roman sætter Sanderson retningen for, hvorhen young adult skal udvikles i de kommende år. Læsere af Hunger Games og Divergent kan sagtens være med, men Sandersons bog er gennemsyret af humor og action og vil derfor også være perfekt som drengerøvslitteratur,

Scenen er sat i Newcago i en nær fremtid, hvor episke har overtaget magten. Episke er mennesker med superevner, men desværre gør superevnerne dem onde. Imod de onde episke kæmper oprørsgruppen “Fortropperne” en ulige kamp for at indføre retfærdighed.

Newcago regeres af Stålhjerte, der ikke kan dræbes. Først da David slutter sig til Fortropperne tippes magtbalancen, for David har en hemmelighed, som kan fælde Stålhjerte.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt. Meninger og holdninger er mine egne.

STÅLHJERTE har et af de mest geniale og gennemførte universer jeg har oplevet længe. Det var simpelthen så spændende, gennemtænkt og gennemført! Derudover var historien også spændende, personerne interessante, og jeg kunne godt lide den også stillede lidt mere filosofiske spørgsmål – for eksempel om magt gør mennesker onde. Hvis man gav alle mennesker ubegrænsede kræfter, ville de så alle sammen blive onde?

Men lad os lige starte med universet. SHIT hvor var det fedt! I fremtiden er der dukket en ny stjerne op på himlen, og med dens tilsynekomst begynder visse mennesker at udvikle superheltekræfter. Der er bare lige det, at de ikke bliver til helte – de bliver til skurke. Verden kastes ud i kaos, og ti år senere styres hver by af en episk og hans undersåtter (dem med knap så stærke evner). De episke er bedøvende ligeglade med almindelige mennesker, og generelt lader menneskene bare de episke være, fordi man alligevel ikke har en chance.

Det jeg fandt allermest fascinerende var de episke og deres evner. Vi kan jo passende starte med Stålhjerte. Stålhjerte er Newcagos hersker. Han kan forvandle alle døde ting til stål, skyde med energikugler fra sine hænder, han kan styre vind (og dermed kan han flyve), han har overmenneskelig styrke og nåh ja – han er mere eller mindre udødelig. Intet kan skade ham, geværkugler preller bare af for eksempel. Nattevælde kan styre mørket. Han har lagt Newcargo under en evig nat siden den dag Stålhjerte overtog byen. I mørket kan han bevæge sig gennem vægge, fordi han ikke har fast masse, og derfor er han også temmelig svær at slå ihjel. Andre episke kan se fremtiden, fornemme fare, skabe illusioner, skabe ild, jordskælv, forvandle ting til støv, er lynhurtige, dræbe med blikket og så videre. Der er virkelig mange spændende evner, som er godt fundet på. De episke har varierende grader af evner, nogle har mere end en og har en meget stærk evne, andre har måske kun en svag evne. Fælles for alle episke er, at de har en svaghed. Det kan være hvad som helst, måske kan de kun dø ved hjælp af ild, måske kan de kun dræbes af en mand der er præcis 37 år gammel, eller måske er de svage overfor et eller andet, for eksempel et metal eller noget andet i den retning. Der er så mange fascinerende kombinationer af episke evner, og jeg slugte det hele råt. Det er X-men, bare bedre.

Hovedpersonen er en fyr ved navn David, det eneste menneske der har set Stålhjerte bløde. Han kender altså måske Stålhjertes svaghed, og eftersom Stålhjerte myrdede hans far, så er han rimelig opsat på hævn. Generelt syntes jeg vældig godt om David som hovedperson, han var sjov og underholdende, men samtidig ikke bare en joker. Han var seriøs omkring sin misson, sit livsværk – at få ram på Stålhjerte. Jeg kunne også godt lide måden han udviklede sig på. I starten var han egentlig en smule naiv og blåøjet, men efterhånden voksede han med opgaven om man så må sige. Han blev stærkere, og det var fedt. Men jeg synes han var lidt for meget en vatnisse omkring Megan. Jeg kunne godt have tænkt mig han kunne sige lidt bedre fra, i stedet for at halse efter hende som en hund med tungen ud af halsen.

Jeg synes faktisk, at bogen generelt havde virkelig god personer. Personer man kan se sig selv i, personer som man kan lide og forstår, men også personer man finder irriterende, og personer man bryder sig knap så meget om. Jeg kunne rigtig godt lide, at alle havde en personlighed i stedet for bare at være flade papfigurer. De blev virkelige, og især forholdet mellem fortroppernes medlemmer synes jeg var fedt. Selv Stålhjerte og Nattevælde havde for eksempel en personlighed, selvom det faktisk er meget lidt man ser til dem.

I forhold til historien, så var jeg solgt. Jeg synes virkelig bogen var spændende! Hele idéen med, at de episke alle viser sig at være onde, og at fortropperne kæmper en ulige kamp mod den episke overmagt. Og jeg kunne især godt lide, at historien også indeholdt spørgsmål såsom: hvad sker der med byen, hvis man får ram på overhovedet? Bliver folk så mere frie, eller kommer der bare en endnu værre episk og tager over? Er det virkelig en god idé at myrde de episke når verden er fuld af dem? Jeg elskede også hele mysteriet omkring den nye stjerne, hvor de episke fik deres kræfter fra, og hvorfor de alle sammen blev onde. I det hele taget var jeg meget fanget af bogen og det unikke i både historien og universet.

Det som bogen manglede var lidt ekstra umf-faktor. Jo, jeg var fanget af bogen og slugte universet råt, men jeg manglede bare et eller andet, lidt mere mere. Hvad det var kan jeg ikke rigtig sætte fingeren på.

STÅLHJERTE var virkelig en god bog! Jeg var SÅ fascineret af universet, de episke og deres evner, og jeg elskede hver lille smule information jeg fik om det. Historien var spændende og fængende, og slutningen fik mig til at hige efter bog to. Wauw for en slutning! Kommer bog to ikke snart?

4 meninger om “Anmeldelse: Fortropperne #1: Stålhjerte

1. Hold nu op en god anmeldelse du skrev der! Den står pt på min indkøbsliste og nu skal jeg da helt bestemt have fingrene i den – elsker X-Men og hvis det her er lig eller bare bedre, hvor kan det så gå galt?😉

2. Herligt med en anmeldelse, der bobler af glæde – jeg bliver jo helt smittet af den😀
    Det er bestemt også en bog, jeg skal læse på et tidspunkt. Bør dog lige blive færdig med Mistborn-serien først😉

Mvh.
    Den lille Bogblog

1. Tak skal du ave, jeg var virkelig oppe og køre over den bog da jeg skrev den, haha😀 Årh jeg vil så gerne læse Mistborn-trilogien, alle snakker om det der fantastiske magisystem, og nu er jeg mega nysgerrig😀