Anmeldelse: Any Weir: The Martian

• ISBN: 9780091956141
  • Læst: 27/1 til 4/2 2014

The Sunday Times bestseller – Robinson Crusoe on Mars, a survival story for the 21st Century
I’m stranded on Mars.

I have no way to communicate with Earth.

I’m in a Habitat designed to last 31 days.

If the Oxygenator breaks down, I’ll suffocate. If the Water Reclaimer breaks down, I’ll die of thirst. If the Hab breaches, I’ll just kind of explode. If none of those things happen, I’ll eventually run out of food and starve to death.

So yeah. I’m screwed.

Når jeg skriver den er udgivet i 2014, så er det faktisk ikke helt rigtigt. Den her bog startede med at udkomme tilbage i 2011 som en selvudgivelse på forfatterens hjemmeside, hvor den blev udgivet ét kapitel af gangen. Fans af historien blev ved at spørge om han ikke kunne lægge den på Amazon, så det gjorde han til mindsteprisen på amazon, som er 99 cents. Herefter strøg bogen til tops på Amazons bestsellerlister, og bogen blev købt af et forlag til udgivelse i papirform. Og det er den papirform, der udkom i 2014, og det er den form jeg har læst den i.

THE MARTIAN er en enkeltstående sci-fi-historie der foregår på Mars. Den er egentlig præcist som beskrevet, en survival-fortælling på Mars. Og den var virkelig god! Jeg er en sucker for survival-fortællinger, og den her gav mig alt det jeg craver fra sådan en historie.

Historien handler om Mark Watney. Mark Watney er besætningsmedlem på ARES 3-missionen til Mars. Her skal de bruge 30 dage på at indsamle sten, jordprøver og foretage andre eksperimenter. Men der sker noget uventet, og under en storm bliver Watney ramt af et stykke flyvende metal og revet væk fra de andre. De tror han er død, så de fortsætter evakueringen. Men Marker ikke død, og da han senere vågner efter ulykken går han i gang med at kæmpe for at overleve.

Jeg elskede simpelthen mængden af videnskab i den her bog. Hold nu kæft hvor var det fedt! Jeg synes det var fantastisk at følge Mark forsøge at løse det ene problem efter det andet, og hans måde at tænke på og løse problemerne var virkelig fedt. Jeg er ikke hverken hardcore kemiker eller botanist, men jeg forstod alt det videnskabelige, det var fint forklaret, og meget troværdigt. Noget af det vidste jeg selvfølgelig, jeg er ret vild med fysik, kemi og matematik, men det var bestemt ikke alting, og alting virkede meget korrekt og overbevisende for mig. Loved it!

Historien er fortalt som logbøger – digitalt selvfølgelig, det er jo sci-fi. Mark skriver altså logbog dag for dag på computeren (nogle dage indtaler han dem), og det er de daglige logger vi som læser får serveret. Og det var virkelig fedt! Det gav så godt et indblik i Watney, hans følelser, tanker og hans humor. Og det er noget han har meget af, humor altså. Ind imellem synes jeg det blev lidt forceret, men hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg generelt han var skide sjov! Han har en sjov, sort og lidt ironisk humor, og det synes jeg var fedt. Generelt synes jeg Mark var den perfekte hovedperson til en historie som denne. Han var fantastisk at følge.

Det, der gjorde jeg ikke var totalt blæst bagover af den her bog var, at hele bogen ikke er fortalt fra Marks logbøger. Der fortælles også en del nede fra jorden, og det var såmænd udemærket – det var bare for meget. Tit begyndte jeg at kede mig efter et stykke tid, og ville bare tilbage til Mars og Watney. Især den smule der var fra de andre besætningsmedlemmer synes jeg var temmelig overflødigt.

Men ser man på hvor spændende den her bog er, kan jeg kun skrive under på, at den generelt var nervepirrende spændende. Jeg sad på kanten af stolen, hændervridende og neglebidende, mens jeg heppede på Watney, og jeg følte virkelig trang til at gemme mig et sted og bare læse og læse, indtil bogen var slut.

THE MARTIAN var en virkelig god sci-fi, som var spændende, fængende og meget overbevisende. Jeg troede på, at det var muligt, fordi videnskaben var i orden. Watney er alle tiders hovedperson, og eg elskede måden historien var fortalt på.

4 meninger om “Anmeldelse: Any Weir: The Martian

1. Helt enig. Det er en rigtig god bog. Jeg lyttede til den som lydbog i starten af 2014 og jeg var helt solgt. Den kan helt sikkert også anbefales🙂