Anmeldelse: Terra Nova #1: Den Som Tøver

24682229pink 3 stjerner




  • Titel: Den Som Tøver
  • Serie: Terra Nova #1
  • Forfatter: Astrid Heise-Fjeldgren
  • Antal sider: 340
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702158427
  • Læst: 6/2 til 10/2

Ekstremt vejr har gjort verden til et farligt sted at opholde sig, og kampen om ressourcerne er i gang. DEN SOM TØVER er første bind i Astrid Heise-Fjeldgrens stort anlagte serie TERRA NOVA.

Oplandet, foråret OO15

På storskærmen nåede jeg at få et glimt af min far, smilende i sin Mine-uniform, inden et billede af mig tonede frem. Jeg fik hurtigt vendt mig væk og trak huen godt ned i panden. ” … hvis nogen ser min søn … ” Min fars smil var væk, og han stirrede dødsensalvorlig ind i kameraet. ”Du skal vide, Aik, at der altid vil være en plads til dig her.”

Magthaverne i Oplandet har sat firmaet KK til at styre befolkningen med hård hånd. Elitens unge bliver sendt i Minerne for at få den pfekte uddannelse, mens de overflødige anbringes i lejre. Aik er sikret i Minerne sammen med sin far, men hvad er der blevet af hans mor og søster? Og er hans bedste ven endt i en af lejrene? Aik flygter fra Minerne og sin fars løgne for at finde svar på sine spørgsmål. Men før han ved af det, er han blevet en del af en oprørsgruppe, som planlægger en farlig aktion, der skal få folk til at vågne op og gennemskue KK’s propaganda.


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal, men meninger og holdninger er mine egne.

Til at starte med var jeg fuldstændig betaget af den her bog. Den er skrevet og fortalt på en måde, som jeg aldrig har oplevet en historie fortalt før. Hvis jeg skulle beskrive den, ville jeg sige den minder en smule om Slettet-trilogien af Terri Terry skrevet som Ønskekræmmerens Datter. Det lyder sært, det ved jeg godt. Lad mig forklare.

Bogen handler om Aik. Aik er fra en verden  fremtiden, hvor der er sket en hel del siden vores tid. Klimaet er gået agurk, vi løb tør for energi og opfandt nyt og så videre og så videre. Det bliver ikke forklaret hvor langt ude i fremtiden vi er sammenlignet med vores tid, men det lyder, som om det er temmelig længe. Hundredvis af år måske. Aik og hans far er taget til Minerne, hvor man får optimale leveforhold, gode jobs og en god uddannelse. Men alt er ikke så godt, som Oplandet og KK gerne vil have det skal se ud. Oplandet og KK styrer befolkningen. De styrer, hvilke nyheder de ser, hvilke informationer de har adgang til, hvor de skal bo og hvordan de skal leve deres liv. Og makker du ikke ret, så ender du måske i Lejrene i stedet for i Minerne, hvor livet er væsentligt ringere.

Historien er fortalt sådan, at Aik i hans nutid fortæller bidder af historien til “brederen”, mens han er indspærret i en kahyt på en skib. Selve handlingen foregår altså i Aiks fortid, og man ved ikke, hvad der er sket eller hvordan han er endt hvor han er – og man er heller ikke sikker på han egentlig er fange. Historien fortælles lidt fra Aiks nutid, hvor man får små hints til hvad der sker med hovedhistorien, som er flugten fra minerne og hvad der ellers skete inden han endte på skibet. Det synes jeg fungerede helt kanon. Normalt synes jeg egentlig den slags er lidt meh, jeg vil gerne bare videre med historien, men her fungerede det nærmest som en appetitvækker. Man fik en forsmag, og så vil man bare have mere.

Bogen er skrevet sådan nærmest lyrisk på en måde. Eller, for mig er det en smule lyrisk eller poetisk i hvert fald. Meget af det jeg læser er meget mere direkte fortalt end det her, så måden der bliver sat kommaer på i stedet for punktummer visse steder, og måden Aik tænker på fik mig til at føle, at bogen havde et poetisk strejf af følelser. Aik er en drømmer, og det kan man godt mærke.

“De kunne være der nu, alle fire, den familie, ved havet. De kunne være der nu, blot uden en mopad til at fange situationen og forevige den.”

– side 172

“Gehrd og Tessa diskuterede hviskende videre i nærheden, men jeg sad med hovedet bagover og så på skyerne. De var ikke så tunge i nat, mere som en porøs hvis dug trukket ind over de forladte kvarterer. Skyerne drev dovent over mig, længere sydpå lød en dyb brummen, som ingen lagde mærke til. Nrgi til byen fra en skov af konvertecminkugler.”

Sådan et lidt mere beskrivende sprog i stedet for direkte handling (i mangel på bedre udtryk), det er som regel enten hit eller miss for mig. Enten elsker jeg det, eller også virker det kedsommeligt på mig. Men i det her tilfælde slugte jeg det råt. Det gav mig en hel masse følelser, jeg var der sammen med Aik og så hans drømme, hans frygt og hans betænkeligheder, men også hans mod, hans fremtid og hans verden.

Der er to årsager til, at den her bog ikke får maksimale stjerner. I starten var jeg solgt, men efterhånden som jeg læste manglede der noget. Universet er i og for sig rigtig gennemført, og det elskede jeg. Vi er i fremtiden, så folk taler ikke som de gør i vores tid, og det er en detalje som jeg synes var fantastisk. Der er virkelig tænkt over, hvordan visse dele af vores samfund nu kunne udvikle sig i fremtiden. Men. Men men men, der mangler altså noget mere viden. Hvad er Oplandet? Er det et land? En stat? Hvor ligger det? Hvor er vi i verden? Hvad er 7-staten? Hvad skete der med de klimaforandringer? Meget af det bliver svagt antydet, men jeg følte simpelthen at jeg vidste for lidt om KK og Oplandet til at engagere mig 100% i den del af historien der omhandler frihed og oprør. Årsagen nummer to er en person, som hedder Tessa er oprørsleder, men det fatter jeg simpelthen ikke at hun er. Det var meget utroværdigt, for hun opfører sig om en forkælet teenager, og virker på ingen måde som en lederfigur. Jeg fandt hende voldsomt belastende, og jeg er glad for hun ikke fyldte mere i historien end hun gjorde.

En stor del af vejen var jeg fuldstændig solgt på den her bog. Historien, måden den blev fortalt på, Aik som hovedperson, det hele drog mig ind, og jeg var opslugt. Men jeg manglede noget, som for mig betyder meget, og det var viden om den verden vi befandt os i. Jeg vil have mere end hentydninger, eller i hvert fald nok til at danne mig et indtryk af, hvad det er for er verden eller land vi er i, og det følte jeg ikke vi fik her. Under alle omstændigheder er bog to helt sikkert på min to-read-liste, for jeg er slet ikke færdig med Aik og hele den her historie.

Skriv et svar

