Anmeldelse: His Fair Assassin #3: Mortal Heart

• Serie: His Fair Assassin #3
  • Forfatter: Robin LaFevers
  • Antal sider: 551
  • Forlag: Andersen Press
  • ISBN: 9781783441785
  • Læst: 11/1 til 19/1

Annith has watched her gifted sisters at the convent come and go, carrying out their dark dealings in the name of St. Mortain, patiently awaiting her own turn to serve Death. But her worst fears are realized when she discovers she is being groomed by the abbess as a Seeress, to be forever sequestered in the rock and stone womb of the convent. Feeling sorely betrayed, Annith decides to strike out on her own.

She has spent her whole life training to be an assassin. Just because the convent has changed its mind doesn’t mean she has.

Jeg var ikke sådan rigtig vild efter at læse den her bog. Eller jo, det var jeg, for jeg elskede de to første bøger i serien, men den her havde Annith som hovedperson. Jeg ved ikke rigtig, men i de tidligere bøger havde jeg fået et indtryk af, at Annith egentlig var temmelig kedelig. Jeg kunne ikke have taget mere fejl.

Indrømmet, jeg syntes bedre om Ismae og Sybella, men Annith var faktisk ret fantastisk. Hun er lidt mere blid end de andre to, men stadig fuldt ud i stand til at slå ihjel – hvilket hun også gør, meget mere end både Ismae og Sybella. Jeg kunne rigtig godt lide, at hun kan myrde uden at have alt for mange skrupler, men samtidig ikke bare slagter folk som det passer hende. Hun er en dræber, men en ansvarsfuld en af slagsen. Annith er blid, men samtidig er hun også viljestærk og handlekraftig, og gør også ting som måske ikke er helt fine i kanten. Såsom at smuglytte til Abbedissens hemmelige møder og snage i hendes ting. Det gjorde egentlig bare at jeg syntes bedre om hende. Hun er lidt rebelsk, og tager skæbnen i egen hånd. I approve!

I forhold til historien, så er vi nået til et punkt, hvor grevinde Anne bliver trængt mere og mere op i et hjørne, og situationen bliver mere og mere desperat. Annith er stadig ikke blevet sendt ud på sin første opgave, selvom hun er den af pigerne der har været på klosteret længst og er en af de dygtigste snigmordere. Det viser sig, at Abbedissen ikke vil have hende ud på opgave, men vil have hende til at blive på klosteret som seer. Det har Annith ikke spor lyst til, og hun begynder at stille spørgsmålstegn ved hele klosteret, ved St. Mortain og ved Abedissens egentlige dagsorden. Hun stikker derfor af, og herefter sker der ting og sager.

MORTAL HEART var egentlig ikke så hæsblæsende spændende som jeg følte de to foregående bøger var. Historien er langsommere, og der sker en hel masse som til at begynde med ikke virker til at have noget som helst med noget som helst at gøre. Det gik dog rimelig hurtigt op for mig, at der var et eller andet i gære, og bogen viste sig også at være plottwists efter plottwist, som efterlod mig med åben mund og polypper. Nogle af dem havde jeg mistanke om, men det kom alligevel bag på mig at det var sådan det hang sammen.

Og slutningen, wauw altså! Det var en meget uventet, men alligevel perfekt slutning. Det var slet ikke det jeg havde forventet, men åh det passede perfekt til hele historien gennem de tre bøger.

Den her trilogi er endt som en af de bedste jeg nogensinde har læst, og jeg kan kun anbefale at gå i gang med den, hvis du mener historisk fantasy er noget for dig.