Anmeldelse: School Spirits #1: Venner, Kærester og Spøgelser

• Forfatter: Rachel Hawkins
  • Antal Sider: 267
  • Originaltitel: School Spirits
  • ISBN: 978-87-588-1347-9
  • Læst: 31/12 til 1/1

Når ens familie gennem generationer er blevet optrænet til at bekæmpe vampyrer, hekse, varulve og den slags væsner, er det noget af et nederlag ikke at kunne klare en enkel vampyr på egen hånd.

Men Izzy Brannick er så plaget af sin søsters forsvinden at hendes mor bestemmer at hun for en tid skal have en meget let opgave: Hun skal gå på et ganske almindeligt gymnasium med normale unge og prøve at finde ud af om skolen virkelig er hjemsøgt af et hævngerrigt spøgelse.

Men at jonglere med lektier, venner og kærester er en helt ny oplevelse for Izzy – meget mere skræmmende end de værste dæmoner!

Læsere af Hex Hall-serien vil kunne glæde sig over atter at møde Brannick-familien og deres private spejl-troldmand.

SCHOOL SPIRITS: VENNER, KÆRESTER OG SPØGELSER er en slags fortsætter-serie til Hex Hall-serien af samme forfatter, så jeg vil lige advare jer: der ER spoilers i denne bog til Hex Hall-serien, så medmindre du gerne vil vide hvordan Hex Hall-serien endte, så er det en god ide at læse Hex Hall-serien først. Indrømmet, det er ikke detaljerede spoilere, men du får alligevel slutningen på Hex Hall forærende.

Når det så er sagt, så fortsætter VENNER, KÆRESTER OG SPØGELSER samme stil som Hex Hall-serien. Bogen er forholdvis kort og let at læse, men stadig sjov, spændende og fuld af venskab og romantik. Jeg slugte bogen næsten fra ende til anden på én gang, for den var virkelig underholdende, samtidig med at den var spændende, fuld af magi og mysterier og en god portion romantik.

Izzy Brannick er trænet til at bekæmpe varulve, vampyrer og andre overnaturlige væsner, men hendes mor lader ikke til at stole på, at hun kan klare opgaver selv. Siden Izzys søster forsvandt, har hendes mor haft svært ved at lade Izzy gøre netop det, hun er trænet til, hvilket selvfølgelig frustrerer Izzy grænseløst. Hendes mor ender til sidst med at lade hende håndtere en saf alene, der måske/måske ikke involverer et genfærd. det involverer til gengæld, at Izzy og hendes mor skal flytte, og Izzy skal til at gå i en helt almindelig skole, for at hun kan finde ud af hvad det er der foregår på skolen. Det viser sig, at skolen har en spøgelsesjæger-klub som investigerer overnaturlige fænomener, og den bliver hun selvfølgelig medlem af.

Det mysterie der virkelig drev mig gennem den her bog var faktisk ikke det med genfærdet, men tværtimod det med Izzys forsvundne søster. Det er ikke meget man får at vide, men man får hele tiden små hint, og min nysgerrighed blev virkelig vakt. Jeg MÅ vide, hvad der er med den søster, hvorfor hun forsvandt og hvor hun er nu! Det er virkelig et mysterie jeg ikke lige kan greje, og det elsker jeg! Samtidig var der jo også hele mysteriet med genfærdet på skolen, og her tog handlingen også flere drejninger jeg ikke lige havde forestillet mig. Faktisk synes jeg, at kobinationen af de to mysterier var gjort virkelig godt, og bogen var spændende nok til, at jeg læste den fra ende til anden (minus kapitel 1) på én gang.

Jeg kunne virkelig, virkelig godt lide den her blanding af overnaturlighed, spøgelser og helt almindeligt high-school-liv med kærlighed, intriger, venskab (og uvenskab) og alt hvad der eller hører til. Jeg var lige interesseret i det hele, og især synes jeg Izzys venskab med spøgelsesjægerne var fantastisk. De er nogle sjove, skægge og anderledes personligheder, og det er Izzy egentlig også. Hun har aldrig gået på en rigtig skole, hun har aldrig været på date, og derfor ved hun heller ikke hvad hun skal sige og gøre til noget som helst. Og det er simpelthen bare SÅ sjovt! Hun kommer med de sjoveste kommentarer, og siger de underligste ting. Humoren i bogen er virkelig god, og meget af det kommer fra det Izzy siger eller tænker. Og noget af det sjoveste var, at hun jo ikke ved hvordan man opfører sig i High School, så hun køber en masse TV-serier der foregår på en high school for at lære, hvordan hun skal opføre sig. Jeg kunne også rigtig godt lide de problemer der var mellem Izzy og hendes mor, selvom jeg nogen gange havde lyst til at ruske noget fornuft ind i morens hoved.

Jeg har ikke rigtig noget negativt at sige, bortset fra at den manglede et eller andet som jeg ikke helt kan finde ud af hvad var. Uanset hvad var bogen virkelig rar læsning, hurtigt læst, men spændende og med den rette kombination af mysterie, drama og venskab med et ordentligt skvæt humor. Men jeg vil dog virkelig anbefale, at man læser Hex Hall-trilogien først, men den er meget i samme stil, letlæst og morsom. Det eneste jeg er træt af er, at det lader til en toer lige pt. har lange udsigter, for den er ikke kommet på engelsk endnu OG JEG VIL VIDE HVAD DER SKETE MED IZZYS SØSTER!