Anmeldelse: The Lone City #1: The Jewel

16068780pink 5 stjerner



  • Titel: The Jewel
  • Serie: The Lone City #1
  • Forfatter: Amy Ewing
  • Antal sider: 358
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Harper Teen
  • ISBN: 978-0-06-236900-0
  • Læst: 23/12 til 26/12

The Jewel means wealth. The Jewel means beauty. The Jewel means royalty. But for girls like Violet, the Jewel means servitude. Not just any kind of servitude. Violet, born and raised in the Marsh, has been trained as a surrogate for the royalty—because in the Jewel the only thing more important than opulence is offspring.

Purchased at the surrogacy auction by the Duchess of the Lake and greeted with a slap to the face, Violet (now known only as #197) quickly learns of the brutal truths that lie beneath the Jewel’s glittering facade: the cruelty, backstabbing, and hidden violence that have become the royal way of life.

Violet must accept the ugly realities of her existence… and try to stay alive. But then a forbidden romance erupts between Violet and a handsome gentleman hired as a companion to the Duchess’s petulant niece. Though his presence makes life in the Jewel a bit brighter, the consequences of their illicit relationship will cost them both more than they bargained for.


THE JEWEL er bestemt ikke en bog uden fejl, men ved i hvad? JEG ER LIGEGLAD FOR GUUUD HVOR VAR DEN SPÆNDENDE OG AWESOME! Det er en af de bedste bøger jeg har læst i år, og i løbet af to sider var jeg fuldstændig fortabt i historien, og så det hele så levende for mig, at det føltes som om jeg var der selv.

Handlingen foregår i The Lone City, en by som er omgivet af tårnhøje mure som beskyttelse mod havet. Og det er her, nogen nok vil synes knap så meget om bogen. Seri, man får faktisk ikke noget som helst fortalt om verden udenfor, eller hvorfor byen er omgivet af havet eller om der findes andre byer derude. Men helt ærligt, det gjorde mig ikke spor. Jeg synes faktisk, at det bidrog til spændingen, det her med at du ikke får al information om universet serveret på et sølvfad med det samme. Det gjorde mig nysgerrig og interesseret.

Nå, men historien foregår altså i den her by, som er indhegnet af en tung mur. Byen er opdelt i forskellige dele, inders er der The jewel, udenom det er der handelsdistriktet og så videre. Tænk cirkler inden i cirkler, ligesom en målskive. De rige bor selvfølgelig i den inderste byring, the Jewel, og derefter bliver folket fattigere og fattigere jo længere ud man kommer. Nå, men de rige kan ikke længere få børn af en eller anden årsag, men de gør til gengæld brug af videnskab, som lader dem bruge surrogatmødre. Det fungerer sådan, at alle piger testes når de er 10-12 år gamle (jeg husker det ikke helt præcist), og hvis de har det specielle gen eller hvad det er som gør dem egnede som surrogater for de rige, så ender de på en form for skoler, hvor de lærer at synge, danse, læse, klæde sig pænt på og så videre. Når de er 16, bliver de solgt på auktion til den højest bydende. Der er også noget magi involveret, for alle der er egnede som Surrogater har en eller anden form for magi blodet. De kan ændre farven på ting, få ting til at gro og andre ting, men ikke helt uden konsekvenser. De får næseblod, de bliver svimle og får hovedpine, når de bruger deres kræfter, noget som jeg synes var ret fedt – altså i ved, jeg synes det var fedt at de ikke bare kunne kaste om sig med magi.

Livet som surrogat er faktisk ret godt – på overfladen. De rige fremviser deres surrogater som de ville en udstillingshund, de giver dem smukt tøj på, de har tjenestepiger og fantastiske kamre, og de får den bedste mad man kan forestille sig. Men de er og bliver kun objekter med det ene formål at føde de riges børn. De er ikke personer, de er ikke frie, og de kan ikke gøre som de vil, ikke engang med deres egen krop. De må ikke fortælle andre om deres navn, for i det øjeblik de er solgt, har de ikke længere nogen identitet. De er ingen. Og når de har udtjent deres formål, så kasseres de. Gys. Og det bliver ret hurtigt tydeligt, at der foregår et eller andet, der er et eller andet helt galt med det her surrogatsystem, og der er noget mørkt og uhyggeligt på spil.

Hovedpersonen Violet synes jeg var fantastisk. Jeg kunne rigtig godt lide den her rebelskhed hun har, samtidig med at hun faktisk er venlig, rar og viser andre medfølelse. Hun er ikke en kold oprører, som er ligeglad med alle andre, tværtimod er hun mere end villig til at opgive alt for at redde dem hun elsker. Tænk Katniss på det punkt. Men hun er samtidig også meget intelligent, ikke fordi hun ikke gør dumme ting, men hun er klog og hurtigttænkende, og det kunne jeg godt lide. Hendes måde at tænke på og hendes kamp for at beholde sin identitet var virkelig noget som tiltalte mig, og hun er også selvkritisk – altså hun tænker over de ting hun gør, om det var rigtigt eller forkert, og det var jeg også fan af. Og hun har også humor.

Der er faktisk instalove i den her bog, men lad det endelig ikke skræmme jer. For at være helt ærlig sagde kærlighedsdramaet mig absolut ingenting – jeg var temmelig ligeglad, men helt ærlig, resten af bogen fungerede bare SÅ godt for mig, og kærligheden fylder langt fra hele bogen, så det var okay med mig. Læs den fordi den er fængende, ikke fordi du vil have en god kærlighedshistorie.

Alt ialt ramte THE JEWEL bare helt rigtigt for mig. Det er ikke en fejlfri bog, men helt ærligt, jeg var så suget ind i det univers og elskede hvert sekund jeg kunne læse i den og jeg var helt og aldeles opslugt, og de fejl den nu måtte have var jeg egentlig bedøvende ligeglad med. Jeg ville bare læse mere. Bogen bliver sammenlignet med The Hunger Games og The Selection, og den har også visse ligheder med de to, men jeg har alligevel aldrig læst noget helt som den her.

En mening om “Anmeldelse: The Lone City #1: The Jewel

Skriv et svar

