Anmeldelse: Midnight Breed #1: Kys ved Midnat

• Serie: Midnight Breed #1
  • Forfatter: Lara Adrian
  • Antal sider: 484
  • Originaltitel: Kiss of Midnight
  • ISBN: 9788758810829
  • Læst: 16/12 til 19/12

Gabrielle bliver en sen aften vidne til et meget blodigt overfald, men ingen vil tro hende. Den mystiske Lucan Thorne dukker op, og inden Gabrielle ved af det har hun indledt et sexuelt forhold til ham.

Men Lucan gemmer på en hemmelighed. Han er selv vampyr og jager de såkaldte ’lovløse’, vampyrer som går amok i en blodrus.

Pludselig befinder Gabrielle sig midt i magtkampen mellem de lovløse og Racen, og samtidig må hun kæmpe for kærligheden, da Lucan er svær at komme ind på livet af …

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup, men meninger og holdninger er mine egne.

Det her er helt klart bogen du skal læse, hvis du var vild med Black Dagger Brotherhood-bøgerne. Jeg vil ikke sige, at KYS VED MIDNAT er en kopi, men den minder helt klart meget om Black Dagger Brotherhood. Det gjorde mig faktisk ikke noget, jeg spekulerede ikke rigtig over ligheden mens jeg læste, og jeg var ret godt underholdt.

Konceptet er egentlig magen til Black Dagger Brotherhood. Vampyrer kæmper med fjende der ved udslette dem, og forrest i kampen er krigerne, og så møder de deres livs kærlighed, men vil ikke rigtig indrømme det, og romantisk spænding og action følger. Så ja, de lyder ens, men det er de faktisk slet ikke. KYS VED MIDNAT har en helt anden baggrundshistorie for vampyrerne, deres måde at leve på og deres eksistens, hele universet var helt anderledes. Vampyrerne har stadig mange af de sædvanlige vampyrtræk, de drikker blod og kan ikke gå ud i sollys, men for eksempel kæmper alle vampyrer med blodrusen – giver man efter for blodrusen bliver man lidt ligesom en junkie, altid på jagt efter mere, ustabil og endda voldelig. Vampyrer der bukker under for blodrusen kaldes lovløse, og det er den fjende, de andre vampyrer kæmper imod. De lovløse er vilde, voldelige og har ingen kvaler ved at slå ihjel. Jeg synes det var ret fedt, med en enkelt undtagelse: vampyrernes “ophav” om man så må sige, hvordan den første vampyr blev til. Den købte jeg altså ikke.

Bogen følger to personer, Gabrielle og Lucan. Historien fortælles på skift af de to, så man får historien om den menneskelige Gabrielle og det der sker med hende, men man får også historien fra Lucan, så man ser hvad der sker i vampyrkomplekset og kampen mod de lovløse. Det er meget ligesom Black Dagger på det punkt, for der er også enkelte, korte afsnit fra “fjendens leder”. Det fungerede rigtig godt i den her bog, for afsnittene fra fjendens side afslører ikke ret meget om hvad de planlægger, men man får nok at vide til at man bider negle og spekulerer over, om Lucan og Gabrielle mon klarer den.

Lucan og Gabrielle ender jo med at have et forhold, og eftersom historien fortælles af dem begge, så fungerer det rigtig godt. Der er simpelthen så meget spænding og følelser imellem de to, så når man får historien fortalt fra dem begge, så giver det bare lige det ekstra til den der angsty-følelse, som jeg elsker. Jeg kunne godt lide de to sammen, men jeg synes Lucan var en tand for dominerende ind imellem. Det er ikke kærlighed, når man trumfer sin vilje igennem uanset hvad modparten mener. Kærlighed er respekt, og det har han bare ikke altid. Men derudover var forholdet imellem de to hedt, og sexscenerne var hotte.

For mig kunne man lidt dele bogen op i to. Den første del af bogen var ikke så spændende, jeg kedede mig lidt og synes også, at det hele var lidt kliché. den anden halvdel derimod var fyldt med spænding og action, romantik og drama, og jeg elskede det. Det var lidt som om bogen/serien ligesom lige skulle skydes i gang før der begyndte at ske noget. Første del var nok to stjerner, mens anden del var fire, og ja, så endte bogen samlet på tre.

KYS VED MIDNAT var en god urban fantasy med vampyrer, action og hede sexscener. Det er helt klart bogen du skal læse, hvis du var vild med Black Dagger Brotherhood og vil have mere i samme genre, men det er også en god bog hvis du trænger til at læse en god vampyrbog, der er spændende og fængende.