Anmeldelse: Slide

ItemImage (8)pink 4 stjerner



  • Titel: Slide
  • Serie: –
  • Forfatter: Jill Hathaway
  • Antal sider: 274
  • Udgivelse: 2012
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Slide
  • Forlag: Politikens Forlag
  • ISBN: 978-87-400-0332-1
  • Læst: 3/12 til 4/12

Alle tror, Vee lider af narkolepsi. Hvad de ikke ved er, at Vee ikke falder i søvn under sine anfald. Hun glider ind i andre menneskers bevidsthed og ser verden gennem deres øjne.

Vee har vænnet sig til, at det er sådan, det er. Hun har været inde i sin søster, da hun snød til en matematikprøve. Hun har været inde i sin lærer, mens han drak i smug.

Men pludselig en aften befinder hun sig i bevidstheden på et menneske, hun ikke kender og står bøjet over liget af sin søsters veninde, Sophie, med en blodig kniv i hånden.

Men hvem er personen med kniven? I hvis bevidsthed har hun været?


Dette er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag, men meninger og holdninger er mine egne.

SLIDE har stået ulæst på min hylde i over to år. Jeg følte bare ikke for den, jeg synes ikke den lød særlig interessant, og coveret sagde mig absolut ingenting. Nu hvor jeg har læst den fatter jeg ikke, hvorfor jeg ikke læste den noget før, for det var virkelig en god bog!

Bogen er nærmest en blanding af krimi og contemporary romance. Man følger Vee, som går i High School, hænger ud med sin bedste ven og har de klassiske teenageproblemer i high school. De populære piger synes hun er en freak, hun er ikke populær, alt det der. Jeg er en sucker for den der high school stemning, sladderen, de populære vs de knap så populære, festerne og alt det der “han sagde, hun sagde”. Ud over det helt almindelige high school liv, så har Vee et lille problem. Folk tror hun har narkolepsi, men det er ikke helt så simpelt. Hun falder ikke i søvn under sine anfald, hun glider ind i andre personer og ser det, der sker fra deres øjne. Det er der selvfølgelig ingen der tror på, så Vee holder det for sig selv. Lige indtil hun glider ind i en morder og ser vedkommende stå med en blodig kniv og en død pige foran sig.

Jeg var virkelig fanget af bogen, jeg læste den færdig på under 24 timer, og kunne slet ikke stoppe med at læse. Den var virkelig spændende, både med mordet og alt det der, men også med Vees sygdom og hendes helt almindelig liv og problemer i skolen. Det var den helt rigtige kombination til at holde mig fanget og underholdt. Jeg kunne godt have tænkt mig, at mordmysteriet fyldte lidt mere på en måde, men helt ærligt, det var en mindre ting. Jeg manglede en lille smule af den der neglebidende spænding, som mysterier skal have. Og morderens identitet og “årsagen” til mordene synes jeg også var liiidt langt ude.

Vee synes jeg var en god hovedperson. Hun er meget nem at relatere til, og man forstår baggrunden for hendes handlinger. Vee har det helt sikkert ikke let, men jeg synes aldrig hun går hen og bliver en tudeprinsesse. Ja, hun har det hårdt, men hun tuder ikke og hun prøver at få det bedste ud af situationen, i stedet for at blive typen der siger “åh nej det er så synd for mig og jeg kan ikke lide dem som har det nemmere end mig for det er ikke fair”. Vee er med andre ord en person, som jeg syntes om, som jeg synes var en fighter og som har pæren i orden.

Indrømmet, der er også en smule kærligheds-trekantsdrama involveret i bogen, men det er virkelig et absolut minimum. Den smule der var synes jeg fungerede rigtig godt, og det passede helt fint ind sammen med mordmysteriet og den dagligdags skolegang.

SLIDE må være en af de bøger der har overrasket mig mest i år. Den var virkelig godt, fængende og spændende, og jeg fortryder jeg ikke fik den læst noget før. Det her er bogen du skal samle op hvis du vil have high school blandet med mordmysterie.

4 meninger om “Anmeldelse: Slide

Skriv et svar

