Anmeldelse: Midnight, Texas #1: Midnight Crossroad

18107951pink 3 stjerner



  • Titel: Midnight Crossroad
  • Serie: Midnight, Texas #1
  • Forfatter: Charlaine Harris
  • Antal sider: 305
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: 978-0-425-27586-3
  • Læst: 30/11 til 3/12

FIRST IN A NEW TRILOGY

From Charlaine Harris, the bestselling author who created Sookie Stackhouse and her world of Bon Temps, Louisiana, comes a darker locale—populated by more strangers than friends. But then, that’s how the locals prefer it…

Welcome to Midnight, Texas, a town with many boarded-up windows and few full-time inhabitants, located at the crossing of Witch Light Road and Davy Road. It’s a pretty standard dried-up western town.

There’s a pawnshop (someone lives in the basement and is seen only at night). There’s a diner (people who are just passing through tend not to linger). And there’s new resident Manfred Bernardo, who thinks he’s found the perfect place to work in private (and who has secrets of his own).

Stop at the one traffic light in town, and everything looks normal. Stay awhile, and learn the truth…


MIDNIGHT CROSSROAD er første bog i en ny trilogi af samme forfatter, som skrev True Blood-serien, som er en af mine yndlingsserier. Jeg har også læst hendes Harper Connelly-serie, som jeg også var ret begejstret for. Altså måtte jeg jo også læse den her, og selvom den ikke var så god som True Blood og Harper Connelly.

Noget af det jeg synes vældig godt om ved den her bog var, at man møder rigtig mange personer fra hendes andre serier. Manfred kendte jeg fra Harper Connelly, og Bobo kendes fra hendes Shakespeare mysteries-serie. Og her skal man i øvrigt lige være obs på, at man spoiles til Shakespeare-seriens slutning i den her bog. Det gjorde mig nu ikke så meget, for jeg har ikke planer om at læse den lige hu hej nu, så det går nok. Under alle omstændigheder synes jeg det var fedt med et gensyn med Manfred, og jeg kan rigtig godt lide når serie krydser hinanden på en måde.

Historien foregår i den lille by Midnight i Texas, USA. Midnight er en lille flække med sære beboere, som passer sig selv og ikke stikker næsen i andres sager, men alligevel har en eller anden form for fællesskab – de vil alle gerne være anonyme, og alle har skeletter i skabet. Manfred flytter til byen af netop den årsag: han vil være i fred. Men lidt efter lidt lærer han byens beboere at kende, og da der dukker et lig op, begynder byens hemmeligheder at komme frem i lyset.

Jeg synes ikke mysteriet var nervepirrende spændende, men bogen bygger også nærmest halvt på mysterie og halvt på personerne og deres liv. Jeg troede først, at bogen var fortalt fra Manfreds synspunkt, men det viste sig at den skiftede mellem Manfred, Bobo og Fiji. Ja, Fiji er en kvinde btw. Det synes jeg egentlig ikke fungerede så godt, og jeg blev ret hurtigt træt af Fiji. Bobo og Manfred er egentlig spændende nok at følge, men Fiji fandt jeg temmelig kedelig og intetsigende. En grå mus. Manfred var min klare favorit, men jeg syntes også om ham allerede i Harper Connelly-serien. Som sagt var mysteriet ikke nervepirrende eller sidde-på-kanten-af-stolen-spændende, men det var underholdende, især hen mod slutningen af bogen. Jeg begyndte først sent at lugte lunten og gætte hvem synderen var, og det elsker jeg jo.

Jeg synes ikke det paranormale aspekt fyldte så meget som jeg troede det ville. Manfred er synsk og det er også en vampyr, men det er virkelig lidt man hører til det. Egentlig gjorde det ikke så meget, for jeg var faktisk mere interesseret i manfred, Bobo og landsbyboernes hemmeligheder.

Alt ialt var det her en list sjov og skæv bog, som var underholdende og okay spændende, men det var ikke en nervepirrende jagt på en morder eller noget i den dur. Jeg var godt underholdt mens jeg læste, og jeg vil rigtig gerne læse videre i serien.

Skriv et svar

