Anmeldelse: Merlin #3: Merlin og Søster Hårbolle

23573660pink 3 stjerner



  • Titel: Merlin og Søster Hårbolle
  • Serie: Merlin #3
  • Forfatter: Pernille Eybye
  • Antal sider: 200
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 978-87-588-1428-5
  • Læst: 4/12 til 7/12

Merlin er en helt almindelig dreng
med en helt almindelig familie.
Lige indtil den dag hvor hans mor beslutter
at familien skal flytte til Tusmørkedalen.

Min søster har fødselsdag, men i stedet for lagkage, boller og varm kakao, må jeg og min oldemor på varulvejagt på Varulvebjerget. Og det er ved at koste mig livet … flere gange.


Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Tellerup, men meninger og holdninger er mine egne.

MERLIN OG SØSTER HÅRBOLLE er 3. bog i serien om Merlin, men den kan sagtens læses uden at man har læst de andre. Man kan tydeligt mærke at den foregår efter de to første bøger, men det er slet ikke nødvendigt at have læst dem for at synes den her bog er spændende, sjov og uhyggelig.

Bogens hovedperson er stadig Merlin, og han er sit sædvanlige sjove, humoristiske jeg. Jeg synes virkelig, han er alle tiders. Han har sådan en lidt kort, kontant og sarkastisk måde at sige tingene på, og det er simpelthen skide skægt!

“Det er for sjovt. Jeg mooner Moon!”

“Jeg hedder Merlin og jeg er helt normal. Kedeligt normal. Man kan sige jeg er leverpostejsmadden i madkassen.”

Moon er også ret sjov – hun er som altid møgsur hele tiden, og selvom man egentlig ikke burde synes om hende, så gør man det alligevel, fordi hun er en værre sur citron. Og det ændrer sig bestemt ikke i den her bog. Vi møder også endelig Oldemor, som bor oppe på 2. sal, og hun er også vildt sjov! Tænk tosset gammel dame med et skvæt ungdommeligt overmod. Jeg har været SÅ nysgerrig efter at finde ud af hvad der var med den Oldemor og hvorfor hun aldrig kom nedenunder, og det var fedt endelig at møde hende!

Den her bog var helt sikkert den mindst uhyggelig af de tre, men det synes jeg ikke gjorde noget. Humoren er stadig den samme, der er stadig masser af action og der sker en hel masse. Samtidig finder man også ud af en hel masse om Merlins familie, man møder Oldemor, og det vælter nærmest ud med familiehemmeligheder. Lige det synes jeg var virkelig spændende, for rigtig meget af det var noget jeg havde gået og spekuleret over længe – for eksempel Oldemor og hvorfor Merlin, Dippe-dutten og Moon har forskellige fædre. Nogen gange er der bare ikke noget mere spændende end familiehemmeligheder, haha😛

Jeg synes også bogen langt hen ad vejen var rigtig spændende. Jeg var godt underholdt, og så alligevel. Mere eller mindre 90% af bogen omhandler en varulvejagt, og det var altså lige i overkanten. Især fordi der var så hæsblæsende fart over feltet hele vejen igennem, at jeg nærmest tabte pusten. Den var nu spændende, og også sjov og lidt uhyggelig, men jeg havde alligevel lige behov for at trække vejret ind imellem.

MERLIN OG SØSTER HÅRBOLLE er endnu en god bog i Merlin-serien. Den er sjov, spændende og uhyggelig som sine forgængere, og tilmed afsløres der også en hel masse i den her bog – blandt andet Oldemor der bor på loftet, hun har været et kæmpe mysterie, og det var fedt endelig at møde hende.

Skriv et svar

