Anmeldelse: Merlin #1: Merlin og Kannibalen

Lige indtil den dag hvor hans mor beslutter
at familien skal flytte til Tusmørkedalen.

Drengen på legepladsen sagde at der er en kannibal i byen.
Og at han spiste en dreng som var alene hjemme. Men det kan ikke passe, vel? For kannibaler findes ikke.

Måske skulle jeg ikke have åbnet døren da det ringede på …

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup, men meninger og holdninger er mine egne.

MERLIN OG KANNIBALEN er en børnebog. Stor skrift, tegninger og let at læse, men hold nu op hvor var den god! Jeg hyggede mig simpelthen så meget mens jeg læste den, den er sjov, lidt creepy og spændende.

Nu hvor bogen jo er en børnebog, så var jeg ikke ligefrem skræmt til døde mens jeg læste den. Men den uhyggelige stemning var der helt sikkert, og selvom jeg ikke blev bange, så elskede jeg den der creepyness som bogen har. Jeg tror også, at det er den helt rigtige mængde uhygge til den aldersgruppe bogen henvender sig til, hvis jeg havde læst den her da jeg var 10 ville jeg have syntes den var døduhyggelig.

Merlin er bogens hovedperson, og det er ham der fortæller historien. Merlin er den mellemste i en søskendeflok på tre, og han har både en lillesøster og en storesøster. Storesøsteren Moon er altid gal i skralden, mens den mindste, Dippe-Dutten er to år og en værre ballademager. Merlin er den normale i flokken, den stille og rolige, klippen i det hele. Han er samtidig også helt vildt sjov. Han er sådan lidt kort og kontant med et skud sarkasme, og hans tanker er hylemorsomme.

“Først hekse, nu kannibaler. Findes der også ufoer i Tusmørkedalen?”

“Klart. Jeg er en leverpostejsmad. Hvorfor æde den hvis den er omringet af smørrebrød?”

Jeg synes også historien var spændende. Jo, det er lidt nemt at gætte hvad det er der foregår, men jeg var virkelig godt underholdt alligevel. Kombinationen af humor, uhygge og en god historie gjorde, at jeg læste bogen fra ende til anden i løbet af en times tid, og jeg hyggede mig virkelig med den. Det er en bog, som jeg sagtens synes man kan læse som voksen og stadig være godt underholdt. På den måde mindede den mig lidt om Gåsehud-serien. Og så var bogen i øvrigt virkelig godt skrevet. Sætningerne er korte og præcise, og man bliver hurtigt opslugt af historien.

Alt ialt hyggede jeg mig virkelig meget med den her bog. Det er en bog, som jeg ville have elsket da jeg var 10, og som jeg stadig nu som 25-årig synes var sjov, spændende og en anelse creepy. Især humoren var virkelig god. Et andet plus er, at det ikke er en serie, men at bøgerne kan læses individuelt – så historien om kannibalen slutter i denne bog, og man får altså afslutningen på historien med.