Anmeldelse: Nattens Hus #11: Afsløret

Vejen dertil går gennem kaos, død og Mørke.

Presset på Zoey tager til, og hendes frustration
og vrede vækker gammel magi til live
– en vild urkraft der har sin egen vilje,
og som kan tippe balancen
mellem det gode og det onde …

Indrømmet, jeg mener den her serie burde have været afsluttet for længe siden. Mange af de foregående bøger hander om absolut ingenting, der sker absolut ingenting, og flere af bøgerne synes jeg sagtens kunne have været slået sammen til en uden at man ville have mistet noget som helst handling. Når det så er sagt, så er AFSLØRET væsentligt bedre end mange af de tidligere bøger i serien.

Jo, der er stadig en hel masse sider af bogen de handler om absolut ingenting – men til en forandring er der faktisk også en god del af bogen, hvor der sker noget spændende eller som bare er ti gange så interessante som resten af bogen. Rigtig meget af bogen handler tilsyneladende om at få flyttet nogle råde vampyrer ned i en kælder, og det virker meeeeget bekendt. Var det ikke bog 7+8 der mere eller mindre kun handlede om at nogle af Nattens Hus’ beboere ville flytte til en nedlagt Jernbanestation? Anyways, det fyldte alt for meget med den kælderflytning – SÅ spændende er det altså heller ikke.

Noget andet jeg rigtig godt kunne lide ved den her bog er, at der er skruet lidt ned for de mange POV. I min optik er det Zoey der er hovedpersonen, og så gider jeg faktisk ikke at hun kun har et eller to kapitler gennem en hel bog, som det har været tilfældet med nogen af de foregående. Men her får hun endelig noget mere sideplads, og de POV der er ud over Zoey giver rent faktisk mening. De bidrager til historien, i stedet for bare at være fyld. Især synes jeg det var vildt fedt at få Neferets baggrundshistorie, hvordan hun endte med at blive som hun er og alt det der. Jeg har ikke brudt mig om hendes synspunkt i de tidligere bøger, men denne gang var det faktisk spændende.

Generelt synes jeg rigtig godt om de fleste personer i den her serie, selv med de fejl de har. Til gengæld er der nogen som jeg bare aldrig rigtig har brudt mig om, og det fortsætter i denne bog. Kalona synes jeg er vildt overflødig – hvad er det lige han skal i den her historie? Han virker bare som om han dasker rundt og hader sig selv en masse. Stark har jeg tidligere syntes godt om, men i den her bog er han virkelig en nar. Jeg fatter ikke, at Zoey finder sig i hans lort. Og hans synspunkt gjorde det ikke bedre, så thank God det kun var et par sider i løbet af bogen.

Jeg kunne også rigtig godt lide, at der rent faktisk skete noget voldeligt, blodigt og voldsomt – og at nogen for en gangs skyld får en straf for at opføre sig som en hjernedød skrubtudse. Det virker barskt, men jeg syntes det var helt fint, at der endelig skete noget mere end at “forbryderen” får et rap over fingrene og en reprimande.

Jeg må indrømme, at AFSLØRET faktisk underholdt mig ret godt. Jo, der er en masse ævl om komplet intetsigende og ligegyldige ting, men i den her bog sker der rent faktisk noget spændende, og langt hen ad vejen var jeg rigtig godt underholdt. Men jeg vil alligevel sige, at det er godt der kun er én bog tilbage i serien, for nu er der vist ikke så meget tilbage at tærske langhalm på.

2 meninger om “Anmeldelse: Nattens Hus #11: Afsløret