Anmeldelse: TimeRiders #1: TimeRiders

• ISBN: 978-87-91971-86-0
  • Læst: 9/11 til 14/11

Liam O’Connor skulle have lidt druknedøden i 1912.

Maddy Carter skulle være død i et flystyrt i 2010.

Sal Vikram skulle være brændt ihjel i 2026.

Men øjeblikke, før døden indtraf, dukkede en mystisk fremmed op og sagde: ”Tag min hånd

De tre teenagere bliver dog ikke reddet. De rekrutteres af en hemmelig organisation, som kun har ét eneste formål – at rette op på historien, hvis noget går galt. For tidsrejser er en realitet, og der findes mennesker, der vil rejse tilbage i tiden og ændre historien. Timeriders er her for at beskytte os og for at forhindre, at tidsrejser tilintetgør verden…

Dette er første bind i en serie af 9 planlagte bind, der på genial vis kombinerer science fiction med klassisk historie. Primær målgruppe er fra 12-19 år, men bogen har i stil med Harry Potter kult-potentiale og kan læses af alle aldersgrupper. Der er spænding fra side 1!

Dette er et anmeldereksemplar fra Buster Nordic, men meninger og holdninger er mine egne.

Jeg havde hørt om Timeriders-serien på Katjas blog, og jeg må indrømme, at jeg synes idéen er virkelig spændende. Bogen – og serien – kører på hvad-nu-hvis-konceptet. Hvad nu hvis John F. Kennedy aldrig blev myrdet? Hvad nu hvis Hitler vandt krigen? Hvad nu hvis dinosaurerne overlevede? Hvad nu hvis prinsesse Diana ikke døde i den bilulykke? Jeg elsker det her med, at forfatteren prøver at forestille sig hvordan verden ville se ud, hvis visse hændelser aldrig var sket. Det synes jeg er vildt spændende og fascinerende!

I den første bog i serien omhandler det Hitler og anden verdenskrig. Hvad nu, hvis Hitler ikke invaderede Rusland og dermed ikke tabte krigen? Det der sker i den her bog er, at en eller anden tosse fra fremtiden synes, at verden er et frygteligt sted. Han vil gerne skabe sin egen verden, hvor alle har nok at spise, uden kriminalitet og blablabla. Han rejser derfor tilbage i tiden og piller ved det, der rent faktisk skete dengang under anden verdenskrig – med meget store fremtidige forandringer til følge. Det er her Timeriders kommer ind i billedet. De er en slags tidspoliti kan man vel sige, det er deres opgave at rette op på de historiske ændringer der sker, når nogen piller ved tiden. Men for at de kan rette op på roderiet bliver de nødt til at finde ud af præcis hvor i tiden det gik galt.

Bogen begynder med rekrutteringen af det nye Time Riders-team. Sal, Maddy og Liam bliver rekrutteret af Foster, som herefter oplærer dem i alt det her med tid, tidsrejser og så videre. Han introducerer dem også til et klonet supermenneske med computerhjerne, som skal hjælpe dem – og han lyder navnet Bob. Bob blev hurtigt min absolut yndlingsperson, jeg synes han var virkelig morsom og meget troværdig som computerstyret menneske. Nogle af de ting han siger og gør er noget værre sludder, men det var ligesom det der gjorde det sjovt. Liam synes jeg også rigtig godt om. Liam er jo fra tiden før computere og mobiltelefoner, men han tager alting i stiv arm, og det kunne jeg godt lide. Sal og Maddy synes jeg også var helt fine.

Bogen er virkelig actionpræget. Der sker hele tiden noget, og jeg fik en klar fornemmelse af, at bogen ville være en skide god actionfilm. Der er aldrig et kedeligt øjeblik, og der er masser af action og plottwists. Bogen følger flere forskellige synspunkter på en gang, både de forskellige Timeriders, men også skurken, og det synes jeg fungerede rigtig godt. Det bidrog meget til spændingen for mig, og jeg kunne godt lide at vide, hvad der foregik i skurkens hoved.

Nu sagde jeg, at bogen ville være en skide god actionfilm, og det er faktisk også lidt det, der er problemet med bogen. Det var en god bog, og den var spændende. Men den virkede en anelse opstillet, som om det var et filmset hvor alting i virkeligheden var fusk, som om det ikke rigtig var virkeligt men bare noget man så i TV. Samtalerne og det, timeriders gruppen siger når de taler sammen virker en anelse for opstillet og unaturligt. Det ændrer ikke på, at bogen var spændende og at jeg elskede konceptet, men det trak en smule ned for mig i sidste ende.

Alt ialt synes jeg Timeriders var en virkelig spændende bog. Jeg elsker hvad-nu-hvis-konceptet, og jeg synes det var fedt at der hele tiden skete noget. Hele det her koncept med hvad der kunne være sket er virkelig spændende, og den del af bogen elskede jeg virkelig. Jeg manglede lidt indlevelse, men overall var bogen spændende , hæsblæsende og medrivende.

2 meninger om “Anmeldelse: TimeRiders #1: TimeRiders

1. Ih hvor er jeg glad for at du kunne lide den. Jeg håber du vil synes om fortsættelsen også, jeg var faktisk endnu gladere for toeren. Dog kom jeg ikke videre, fordi forlaget pludselig udskød den danske oversættelse. Jeg har så købt 3eren på engelsk (inden den udkom på dansk) men skal lige i gang.🙂