Om at være i genlæsningshumør

Jeg gør faktisk ret meget i det der med at genlæse. Det er især yndlingsbøgerne og serierne, som bliver genlæst tit. I mit tilfælde er det Harry Potter, True Blood og Twilight, som jeg nok har læst flest gange. Nogen mere end andre selvfølgelig, jeg har for nylig genlæst Bog 6 i True Blood serien for hvad jeg mener må være 5. eller 6. gang, men jeg i hvert fald har læst bog 3 i samme serien 7 eller 8 gange.

Det her med at genlæse er noget jeg gør i perioder. Nogle gange har jeg bare lyst til at læse nyt hele tiden, og andre gange har jeg bare lyst til at genlæse gamle favoritter. Sådan en periode er jeg inde i lige nu. Jeg hører lydbøger når jeg træner, vasker op og laver mad, og jeg har den sidste måneds tid hørt alle fire bøger i Den Store Djævlekrig, og er i gang med at lytte til Harry Potter-bøgerne. Jeg har også lige læst et par bøger i True Blood-serien igen, og jeg har faktisk mere lyst til at læse dem end alle de nye bøger jeg har stående på hylderne.

Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg får de her genlæsnings-humør-anfald, men jeg elsker virkelig at genlæse! Jeg synes ikke bøgerne bliver dårligere eller kedeligere af det, og jeg elsker at dykke ned i en bog, som jeg ved er god og som fanger mig. Det er bare rart nogle gange! Måske får jeg bare overload på nye historier og universer nogle gange, eller måske er det bare fordi jeg ved, at de bøger jeg har lyst til at genlæse er bøger jeg syntes var virkelig gode.

Jeg er også blevet ret glad for at genlæse de første bøger i en serie eller trilogi inden jeg kaster mig over de næste. For eksempel genlæste jeg Divergent og Insurgent inden jeg læste Allegiant, og jeg kan godt lide at gøre det på den måde, fordi jeg så får hele historien på en gang. Men det kommer også lidt an på, hvor godt jeg husker de foregående bøger. Jeg genlæste ikke alle 12 True Blood-bøger inden jeg læste den sidste, for dem kunne jeg jo huske og jeg ville bare gerne læse den sidste bog.

Hvordan har i det med genlæsning? Er det noget i gør, og er det også i perioder?

10 meninger om “Om at være i genlæsningshumør

  1. Simone

    Jeg genlæser en del, men det kommer også mest i perioder. I de perioder har jeg dog virkelig også svært ved, at læse nye bøger selvom jeg egentlig har lyst til det, for det er som om, at dem jeg allerede har læst trækker lidt mere i mig. Men jeg tror også, det har en hel del at gøre med, at jeg jo allerede ved, at jeg elsker de bøger, og så er der bare et eller andet trygt ved at genlæse disse bøger🙂

  2. Jeg genlæser nærmest aldrig! Mest fordi at jeg elsker at læse noget nyt, noget jeg ikke ved hvad der vil ske eller hvordan den vil ende, for jeg elsker nok at blive overrasket af en historie. Hvis jeg først har læst en bog, og kan huske hvad der sker, så vil jeg hellere bruge tiden på en ny bog🙂

    1. Det kan jeg egentlig også godt relatere til, sådan har jeg det også i perioder – nogle gange har jeg lyst til at genlæse, og andre gange vil jeg bare have nyt nyt nyt!

  3. Jeg har det helt som dig – tror faktisk også, at jeg har læst bog nr. 3 af True Blood-serien omkring de 10 gange. Det må være noget med ham Eric, tror jeg😀

    Men ja, jeg elsker at genlæse bøger. Jeg synes det er fantastisk at genopleve minder på den måde!

    1. Sådan har jeg det også, bliver aldrig træt af at genlæse de bøger, som virkelig gav mig en fantastisk oplevelse første gang jeg læste dem😛 Og ham Eric der, muuums😀

  4. Jeg ville enormt gerne genlæse, men det er ekstremt sjældent at jeg gør det. Simpelthen fordi der er så mange andre nye spændende bøger jeg også gerne vil læse, og dem prioritere jeg bare højere end gamle eventyr jeg allerede kender. Eneste undtagelse er Den Store Djævlekrig som jeg genlæser mindst en gang årligt. Men dem suser jeg også igennem lynende hurtigt.😛

  5. Det er meget sjældent, jeg gør det, men jeg har fået fået genlæst nogle få bøger i år, og jeg tror, det skal være et af mine mål for 2015 – flere genlæsninger🙂

    Mvh.
    Den lille Bogblog

Skriv et svar

