Anmeldelse: Sjælemærket

• Forfatter: Camilla Schack
  • Antal sider: 306
  • Forlag: mellemgaard
  • ISBN: 9788793204959
  • Læst: 1/11 til 2/11

Et sted i mørket lurer en fjende med en sjæl opslugt af had og med magten til at tilintetgøre det eneste, der er værd at kæmpe for: kærligheden.

Det er ikke jubelskrig, der fylder det lille hjem, da den 17-årige Vida får besked på at pakke sine ting, for at flytte med sine forældre til USA. At starte på en frisk, på en ny skole med nye kliker og venner, er langt fra de forestillinger, hun havde om fremtiden. Da et frygteligt mareridt efterlader et rundt mærke mellem hendes kraveben, er der så overhovedet en fremtid at se hen imod?

Selvom venskaber blomstrer, og øjnene på den mystiske fyr, Alex, bringer smilet tilbage, er der mørke skygger, der truer med at ødelægge alt.

Uddrag af bogen:

”Dig … Hvad laver du her?”
Jeg var helt fortumlet og anede ikke, hvad jeg skulle svare. ”Øhh, jeg, øh, har fået arbejde her.”
Han klemte øjnene sammen og så direkte på mig. Det var, som om han prøvede at afgøre, om det virkelig var sandheden. Så løsnede han op og studerede mig nærmere. Hans øjne faldt med det samme på mit mærke mellem kravebenene. Jeg kunne ikke helt afgøre, om han virkede skræmt eller følte væmmelse. Uanset hvilke følelser det fik frem i ham, var det ikke rart. Jeg løftede uden at tænke over det hånden op og skærmede for mærket. Hans øjne veg ikke bort fra mig, men fandt i stedet mine øjne.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatter Camilla Schack, men meninger og holdninger er mine egne.

Til at begynde med var jeg sikker på, at det her var en vampyrbog. Bagsiden specificerer det ikke rigtigt, men jeg synes det lød som vampyrer. Det var det ikke, til gengæld var det noget helt nyt og spændende, som jeg aldrig har hørt eller læst om. Jeg var meget interesseret i at læse bogen siden jeg fik en mail fra forfatteren, og selvom forventningerne var høje, så endte jeg med at elske den og jeg læste den på mindre end 24 timer.

Det der virkelig fik mig til at elske bogen og flyve igennem den var hovedpersonen Vida. Hun var fantastisk! Hun har humor, hun er modig, og hun har en skøn måde at tænke på. Hendes måde at tænke på er kort, kontant og med lidt bid, og det er det, der gør hende virkelig sjov og nem at holde af. Vida er en levende personlighed og ikke bare en kedelig papfigur. Hun er så ligetil og siger tingene som de er, og det synes jeg virkelig var fedt! Mit favoritcitat af hende er dette “Jeg følte mig ærlig talt lige så dum som lagkagekrymmel.” Gud hvor jeg grinede da jeg læste det! Jeg kunne også rigtig godt lide, at hun er lidt klodset og både rødmer og stammer når hun bliver forlegen, men at hun ikke er et udskud og at hun gerne vil med til fester og tale med andre mennesker.

Jeg elskede den måde man fulgte Vida på. Man følger rigtig meget af hendes dagligdag, hendes timer og vennerne i skolen, fægtekonkurrencerne og på arbejde, men det bliver aldrig kedeligt. Det er lidt som at læs en contemporary, det hele handler ikke om det overnaturlige eller romantikken. Det handler også om venner, veninder og det at jonglere skole, venner og mulig kæreste. Og så kunne jeg også rigtig godt lide, at Vida ikke bare kaster sig i armene på fyrene. Jovist, hun er tiltrukket fra start, men hun kaster sig ikke over dem som et frådende kærlighedsmonster.

Alex, som er den fyr Vida falder for, var jeg til gengæld ikke helt så vild med. Jeg synes han var ret sær på visse områder. For eksempel bliver han forskrækket af en medarbejder på arbejde, så han snurrer rundt og tager kvælertag på hende. Woooow, voldsom reaktion alligevel. Og så skal han åbenbart altid ruske i folk og tage dem i armen på de mærkeligste tidspunkter. Men derudover er han sød, han respekterer Vida, og han er egentlig okay. I øvrigt var jeg også begejstret for Vias forældre. Her var nogle ret fornuftige forældre, som ikke bare lader deres børn gøre som de vil, men som heller ikke er hysteriske.

Jeg var virkelig begejstret over at opdage, at det overnaturlige i den her bog ikke var noget jeg nogensinde havde hørt om eller læst om i en bog. Jeg troede først det var vampyrer, men det gik ret hurtigt op for mig at det ikke var tilfældet. Til gengæld viste det sig at være noget helt andet, og jeg elskede det! Jeg synes det var fedt, at det var noget nyt, og at det virkede gennemtænkt og gennemarbejdet. Nu er det jo en enkeltstående bog, så det er ikke det mest komplicerede eller dybdegående univers, men der var nok til at jeg var solgt på idéen og troede på, at det kunne være virkeligt.

Det eneste der rigtig trak bogen ned var, at Vida reagerer meget hovedløst og meget dumt i løbet af de sidste 50 sider. Hun går helt bananas og tager nogle sindssygt dårlige beslutninger, som hverken er gennemtænkte eller giver mening, med kærligheden som undskyldning.

SJÆLEMÆRKET var virkelig en pageturner for mig. Jeg fløj igennem den og kunne ikke lægge den fra mig. Jeg elskede Vida og måden historien blev fortalt, og jeg elskede Vias humor. Jeg var begejstret over at opdage et nyt overnaturligt aspekt, og jeg elskede det. I slutningen af bogen synes jeg Viad forelskelse blev for meget og hendes handlinger alt for hovedløse, men derudover synes jeg virkelig bogen var god!

2 meninger om “Anmeldelse: Sjælemærket

1. sorensalik

Du skal da vide, at dine anmeldelser hjælper mig rigtig meget med mit eget manuskript🙂 Du fortæller rigtig godt, hvad læsere kan synes godt og mindre godt om, og det er en god styrepind ift. faldgruber, når jeg skriver, og hvad der er enormt godt at blive inspireret af – især når du fortæller om personer i bøger, som du er vild med.