Anmeldelse: Giza og Marionetterne

• Titel: Giza og Marionetterne
  • Forfatter: Maria Simonsen
  • Antal sider: 336 (ebog)
  • Forlag: Virabooks
  • ISBN: 9788792828156
  • Læst: 19/9 til 22/10

I landet Saga er magi kun forbeholdt mænd. De drenge, der har magiske evner, får adgang til Temperskolen, hvor der undervises i alt fra sværdkamp og ridning til magi. Men en dag sker det utænkelige – en pige ved navn Giza modtager det magiske tegn.

For Giza betyder hendes nyfundne magiske evner, at hun pludselig kastes ud i livet på en drengeskole – som den eneste pige.

Samtidig skaber en række mystiske dødsfald blandt adelen, utryghed og panik i Sagas hovedstad.

Inden Giza får set sig om, er hun godt og grundigt rodet ind i både mordmysterier og uhyggelige gamle sagn, der måske er mere virkelige, end hun tør forestille sig.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatter Maria Simonsen, men meninger og holdninger er mine egne.

Jeg må indrømme, at jeg var meget imponeret over GIZA OG MARIONETTERNE. Den er virkelig god! Spændende, sjov og underholdende, og så var sproget faktisk rigtig godt. Bogen minder lidt om de første Alanna-bøger af Tamora Pierce, og kunne man lide dem, så tror jeg det her er bogen man bare skal læse.

Giza er en helt almindelig pige fra en lille landsby. Pludselig en dag vågner hun op med mærket – det mærke, som viser at hun har magiske kræfter. Det er jo fint – bortset fra, at det kun er drenge, der får mærket. Hun er den første pige, og som loven foreskriver tager hendes far hende med til Temper, magiskolen. Hun bliver accepteret som elev, men kun med nød og næppe. Der er ingen der synes, at hun som pige hører til der, og hun kæmper med de andre studerendes drillerier og ondskabsfulde kommentarer, og lærerne er heller ikke søde ved hende. Den minder som sagt lidt om Alanna. Alanna er bare i lære som ridder og er forklædt som dreng, men hun er også den eneste pige i lære som ridder.

Giza er en helt fantastisk hovedperson. Hun har ben i næsen og hun er hård, men samtidig er hun også følsom og en god ven. Hun ved hvad der er det rigtige at gøre, og hun bestemmer sig hurtigt for, at vise mændene, at hun i hvert fald godt kan blive magiker. Hun er også sjov, og hun har en skøn, sarkastisk humor. Bogens personer er egentlig ret stereotype, men det fungerer virkelig godt alligevel. Man kommer hurtigt til at lære dem at kende og holde af dem, og især de venner hun får hen ad vejen. De er alle sammen så forskellige, men virkelig skønne personer, og venskaberne i bogen er i det hele taget herlige.

Der går noget tid inden plottet sådan rigtig kommer i gang, men det gør ikke noget. Det er en fornøjelse at følge Giza og hendes dagligdag på skolen, og følge hende få venner og kæmpe med lektierne, lærerne og magien. Jeg elskede Temper og hele magiskole-stemningen, det var virkelig spændende! De lærer ikke kun at bruge magi, de skal også have andre kedelige, støvede fag med kedelige, støvede lærer, og jeg synes det var fedt at man fik det hele med. Jeg kan rigtig godt lide det her med elementarmagien, og at en troldmand kun kan bruge en type magi, for eksempel ild eller jord.

Bogen var spændende fra start til slut, og jeg kunne faktisk rigtig godt lide, at mordmysteriet ikke tog overhånd. Det kunne nemt være blevet en krimi sat i en fantasyverden, men det var det ikke. I stedet blev det en historie om en pige der prøver at klare sig mod mændene, hendes liv på skolen og vennerne hun får, og så selvfølgelig magien og mordmysteriet. En rigtig god kombination af spændende ting.

Det eneste problem jeg havde med bogen var det her mænd vs kvinder. Mændene i den her bog mener, at kvinder er dumme fødemaskiner som hører til i køkkenet. Mere eller mindre i hvert fald. Kvinder bliver set som mindreværdige og ikke egnede til at lede eller have noget at skulle have sagt. Det er egentlig fint nok, men nogle gange kom det til udtryk i det personerne sagde på en lidt overdrevet måde. For eksempel: ”Hun vil under ingen omstændigheder kunne følge med i undervisningen på lige fod med drenge.” Eller hvad med: ”Kvinder hører ikke til på skoler. Det har aldrig været meningen, at kvinder skulle beskæftige sig med andet end at lave mad og føde børn.” Det er sådan liiige overdrevet nok synes jeg, og selvom bogens målgruppe er en del yngre end mig, så synes jeg stadig det er en anelse for meget.

Alt ialt var GIZA OG MARIONETTERNE en spændende, sjov og hyggelig bog, som jeg nød at læse. Bogen var generelt velskrevet, og Giza var alle tiders hovedperson. Jeg kunne også rigtig godt lide settingen med magiskole, og den måde bogen blandede skolelivet og mysteriet på.