Anmeldelse: Defiance #2: Deception

17331289
pink 3 stjerner



  • Titel: Deception
  • Serie: Defiance #2
  • Forfatter: C. J. Redwine
  • Antal sider: 468
  • Udgivelse: 2013
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Balzer + Bray
  • ISBN: 978-0-06-229448-7
  • Læst: 23/9 til 28/9

Bagsideteksten kan indeholde spoilers fra de tidligere bøger

Baalboden has been ravaged. The brutal Commander’s whereabouts are unknown. And Rachel, grief stricken over her father’s death, needs Logan more than ever. With their ragged group of survivors struggling to forge a future, it’s up to Logan to become the leader they need—with Rachel by his side. Under constant threat from rival Carrington’s army, who is after the device that controls the Cursed One, the group decides to abandon the ruins of their home and take their chances in the Wasteland.



But soon their problems intensify tenfold: someone—possibly inside their ranks—is sabotaging the survivors, picking them off one by one. The chaos and uncertainty of each day puts unbearable strain on Rachel and Logan, and it isn’t long before they feel their love splintering. Even worse, as it becomes clear that the Commander will stop at nothing to destroy them, the band of survivors begins to question whether the price of freedom may be too great—and whether, hunted by their enemies and the murderous traitor in their midst, they can make it out of the Wasteland alive.

In this daring sequel to Defiance, with the world they once loved forever destroyed, Rachel and Logan must decide between a life on the run and standing their ground to fight.


 

I forrige bog var mit helt store problem Rachel, og det er det stadig. Logan derimod syntes jeg vældig godt om, og bogen var faktisk virkelig spændende. Mange af de nye personer synes jeg var spændende, og jeg kom til at holde af dem alle sammen.

Faktisk var bogen virkelig spændende, og der var rigtig meget action. Bogen lider på ingen måde af at være bog to i en serie, den er faktisk mere spændende og intens end bog et. Plottet er sådan lidt et miks af fang-morderen, vildmarksoverlevelse og flugt. Rachel, Logan og deres gruppe er på flugt fra en hær (af årsager som er spoilers, så det siger jeg ikke), og prøver at nå væk fra Baalboden og frem til en af de nordlige byer, hvor de håber at kunne få asyl. De kæmper med andre ord mod tiden med en hær i hælene, og midt i det hele er der også en forræder på spil, som myrder, ødelægger og hærger gruppen og gør alle bange og nervøse. Der sker som sagt rigtig meget i bogen, men man får også glimt af deres hverdagsliv, hvis man kan kalde det det. Altså hvordan de sætter vagter op, hvordan de fanger fisk i floden så alle kan få mad, og hvad de gør for at skule deres spor fra forfølgerne. Så det er ikke bar hæsblæsende action, og det gjorde det hele meget mere virkeligt.

Meget af handlingen hviler på, hvad Rachel og Logan føler. De to skiftes til at fortælle historien, nogen som fungerede rigtig godt i bog, men knap så godt i den her. Det var tit virkelig svært at skelne deres “stemmer” fra hinanden, og selvom der ved begyndelsen af hvert kapitel står, hvem der fortæller historien, så skete det tit at jeg måtte bladre tilbage for at finde ud af, hvem der var der fortalte historien, for de lød simpelthen så ens. Men udover det, så synes jeg faktisk det var fint, at Rachel og Logans følelser og personlige udvikling fyldte så meget i bogen. Selvom deres fortællestemme var meget ens, så er det ikke altid de samme følelser de kæmper med, og det gjorde at jeg følte jeg kendte dem meget bedre, end jeg gjorde i første bog, og at jeg på sin vis også forstod dem. Man kan med andre ord godt sige, at bogen er meget drevet af Rachel og Logans karakterudvikling, og kombinationen af det og action var virkelig god.

Nu sagde jeg jo, at jeg til dels forstod dem – men faktisk er det Rachel, der er problemet. Det er hende, jeg ikke forstår. Rachel har rigtig travlt med at spille hård. Hun bliver gal, hvis folk pylrer om hende, hun bliver gal, hvis hun fornemmer at folk ikke tror hun kan klare sig selv. Men Rachel kæmper så meget med skyldfølelse og selvhad, at hun faktisk ikke rigtig kan tage sig af de folk, hun burde beskytte. Hun har det så skidt med at slå ihjel, at det flere gange er tæt på, at andre må dø, fordi hun tøver i sidste øjeblik. Hun slår sig selv oveni hovedet med det hun har gjort for at beskytte sig selv og dem hun elsker til et punkt, hvor det bare blev træls. For at være helt ærlig, så tænkte jeg “I er på flugt og kæmper for at overleve. tag dig sammen, du kan hade sig selv senere når du har sørget for, at de mennesker du hev med dig er i sikkerhed.” Jeg synes egentlig, det er ret egoistisk af hende på en måde.

Logan lider lidt af det samme. han kæmper meget med skyld og følelsen af ikke at slå til, men i modsætning til Rachel, så lader han ikke sine følelser holde sig tilbage. han hjælper de andre, og sætter deres behov foran sine egne, og kæmper for at redde deres liv – hele gruppens liv. Det lader ikke til at være gået op for Rachel, at hun er så vigtig for gruppens overlevelse, at alle risikerer at dø, fordi hun ikke kan tage sig sammen. Logan derimod er fuldt ud klar over, hvor vigtig han er, fordi han ligesom Rachel har viden, der kan redde alles liv. Og han kæmper, han gør noget, og det gjorde bare, at jeg syntes meget bedre om ham end Rachel.

Apropos find-morderen/forræderen, så havde jeg fra start en kraftig mistanke om hvem det var, men jeg var aldrig 100% sikker. Selvom jeg endte med at få ret, så var alligevel fedt, at jeg ikke fra start havde gættet hvem det var, og at mysteriet ligesom blev ved med at være mystisk og spændende. Til gengæld synes jeg ikke sandheden om hans identitet gav mening. Det var virkelig mærkeligt.

Alt ialt er det her lidt en op og ned bog. Jeg var godt underholdt, jeg kedede mig aldrig, men der var visse ting jeg havde det svært med. Alligevel syntes jeg godt om bogen, og den ligger også op til en virkelig godt afslutning på trilogien i bog 3.

Skriv et svar

