Nyt på Reolen: Endgame

Endgame er virkeligt. Og Endgame er nu.

2014-10-05 08.23.28

 

I Lørdags landede der en pakke i min postkasse – men nogle dage før det, landede der en lille raslende kuvert i min postkasse. Jeg havde ingen idé om hvad det kunne være, og jeg mindedes ikke lige at have købt et eller andet online der kunne rasle. Men uden på kuverten stod der Rosinante & Co., og havde jeg en idé om, hvad det var. Ud af pakken kom denne lille æske, med en guldeuro indeni. Super fin detalje fra forlaget!

2014-10-05 08.23.47

 

Tilbage til pakken der ankom Lørdag, hvor Endgame #1: Kaldet lå indeni. Og det er virkelig en fantastisk flot bog! Guldfarven er lige i øjet, og bogen er høj og har meget wauw-faktor.

Og når man taler om Endgame, så kan man jo heller ikke rigtog undgå at tale om James Frey. Da jeg spurgte forlaget om jeg måtte anmelde bogen, kom jeg i tanke om, at jeg havde hørt et eller andet om ham Frey, Oprah Winfrey og Full Fathom Five. Da jeg hoppede på google og prøvede at finde ud af hvad det egentlig handlede om. I må selv danne jer jeres mening, og i kan læse mere her, her og herEdit: og her

Jeg må indrømme, at jeg virkelig er fanget af hele konceptet bag Endgame, jeg er bare så fascineret af konceptet med bog og skattejagt-ish i én. Så jeg har ikke tænkt mig at boykotte Endgame, men på baggrund af den information vil jeg tænke en ekstra gang når jeg støder på navnet James Frey, og grundigt overveje, om jeg vil læse bogen nok til, at jeg vil støtte det han laver.

Tilbage til Endgame, så glæder jeg mig helt afsindigt til at læse den. Jeg var hooked på den allerede inden den kom med posten, og efter at have bladret lidt i den er jeg solgt. Jeg er så spændt på at finde ud af, hvad alt det her med Endgame er for noget.

8 meninger om “Nyt på Reolen: Endgame

  1. Det er godt nok nogle lange artikler du linker til, og efter at have læst dem er jeg stadig ikke sikker på hvad det egentlig handler om, så måske du kunne give et lille overview i din blogpost? Det ville nok hjælpe med, at det hele giver mere mening😉

    Så vidt jeg har kunne forstå handler det om, at han er anklaget for at have løjet i hans memoire?

    1. Det er faktisk lidt derfor jeg ikke selv har lavet et overview – det er vildt svært at finde ud af, hvad det egentlig er det handler om.
      Så vidt jeg har forstået, så har han skrevet et memoir der blev en bestseller, og som Oprah valgte til månedens bog (eller noget i den dur), hvorefter det kom frem at han havde fundet på det hele – og at det altså ikke var et memoir overhovedet. Derudover har der også været et eller andet med det der firma Full Fathom Five som vist omhandler underbetaling og snyd af unge forfattere, som han “ansætter” til at skrive sine idéer for sig, og derefter betaler dem nul og niks.
      Men det er en smule svært at finde ud af, hvad der egentlig er foregået, for der er masse af forskellige versioner af historien… Så vidt jeg har kunnet finde frem til, så er det primært det med løgnen om memoiret som der har været ballade med ..

      1. En dansk artikel omkring biografi-bogen, kan læses her: http://www.litteratursiden.dk/artikler/misbrug-af-virkeligheden-million-little-pieces-af-james-frey

        Men der har i den grad også være ballade omkring “I’m Number Four” serien hvis man har fulgt lidt med i USA. “Problemet” er at han underbetaler amerikanske studerende så det driver, for at de så skriver hans ide i et navn han vælger, og uden at de får noget som helst anerkendelse af nogen art. Det er kun fordi han har snydt dem så brutalt og enkelte har måtte kæmpe for deres underbetaling, at man overhovedet ved hvem enkelte af de studerende er. “I’m Number Four” har vist nok også skiftet “forfatter”/studerende for hvert bind, så vidt jeg husker, fordi folk sjovt nok ikke gider arbejde for ham i det lange løb – Og når de brokker sig, bliver de fyret uden problemer, fordi kontrakterne er lavet til Freys fordel så det basker.
        Jeg er ret spændt på Endgame. Det er jo ikke noget nyt med en bogskattejagt, og personligt er jeg ikke interesseret i den del, men derfor elsker jeg den alligevel. Og jeg glæder mig til at læse bogen. Men jeg må indrømme at jeg også har lettere skeptiske holdninger til om den nu kan leve op til det. Og hvordan det generelt kommer til at gå for ham/serien i denne omgang. Han er godt nok god til at få omtale, men jeg er ikke fan af “al omtale er god omtale”-konceptet.

      2. Ja, det var det han havde gang i med Full Fathom Five, ikke? De underbetalte studerende på skodkontrakter til at skrive hans idéer, som han får baseret på om de kan filmatiseres eller ej.. Egentlig virker han vildt usympatisk, men bogen lyder simpelthen så god! Var ret vild med Ready Player One, og jeg synes den her lugter lidt af det samme – håber den her indeholder det, som Ready Player One manglede😛

  2. Gitte

    Bombom, det var da noget bøvl med ham Frey, hva. Sådan et fjols (såfremt det hele passer).
    Jeg kan ikke rigtig finde ud af bogen. Altså, jeg føler det er en masse arbejde hvis jeg ligefrem skal være på skattejagt og ikke bare kan læse bogen, haha😀

    1. Det er nemlig det – der er altid to sider af en sag, og ham Frey har i hvert faldt delt vandene. Nogen siger det passer, nogen siger det ikke gør, så det er lidt noget rod. Men han har selv indrømmet at have løjet i sin biografi, så den del er nok god nok ..
      Altså, regner ikke med jeg skal deltage i skattejagten sådan rigtig, men kan godt lide det her med at det er en jagt på spor (i bogen altså)😛

  3. Åh altså. Bogen er også lige landet hjemme ved mig. Jeg kan ikke helt tage mig sammen til at få den læst – men nøj, hvor er den altså pæn. Det er den helt rigtige guldfarve!

    1. Jeg var også en anelse skeptisk – kunne den nu også leve op til al den hype? På den anden side ville jeg bare SÅ gerne læse den, så jeg gik i gang med den med det samme, og jeg er ikke skuffet! En rigtig pageturner for mig i hvert fald, skal hele tiden liiiige smuglæse et kapitel mere😛

Skriv et svar

