Anmeldelse: The Night World #1: Den Skjulte Vampyr

Poppy er en ganske almindelig pige på 16 år, som er forelsket i sin bedste ven, James.
De skal netop til at tage hul på sommerferien, da hun får at vide at hun skal dø af en uhelbredelig sygdom.
James er bare alt andet end almindelig.
I hans verden gælder der to love: du må aldrig fortælle et menneske om Natteverdenen, og du må aldrig forelske dig i et menneske.
Straffen for at bryde disse love er døden.
James ønsker at hjælpe Poppy, men tør hun?

Den her bog er egentlig bare en dårligere version af Twilight. Jeg vil ikke sige det er en Twilight-kopi, men overordnet set så minder historien utrolig meget og Twilight, bare i en knap så god version. Og det kan i øvrigt heller ikke være en kopi, eftersom den her udkom længe før Twilight.

Lad os starte med Poppy. Poppy er egentlig en fin person, men gud hvor ville jeg ønske forfatteren havde givet hende et andet navn – jeg kom hele tiden til at tænke på en blomst i stedet for en person, og jeg synes virkelig navnet lød fjollet. Det er så lille en ting – og en smagssag – men navnet irriterede mig virkelig meget. Men udover navnet, så er hun faktisk en rigtig god hovedperson. Rimelig rolig og nede på jorden, men stadig med en anelse humor. Hun er ikke kedelig, men hun er heller ikke en hysterisk gimpe. Generelt synes jeg hun opfører sig ret modent, noget som jeg godt kan lide.

Et andet problem med den her bog involverer også Poppy. Poppy får nemlig konstateret kræft, og det er det, som får James til at ville hjælpe hende. Og lige det her med kræft, det magter jeg bare slet ikke. Jeg har ikke lyst til at læse om det, fordi det gør mig vildt deprimeret. Det er bare ikke mig. Jeg læste videre alligevel, men jeg var ikke begejstret for det.

James er vampyren, som vil redde Poppy. De to har været venner siden de var små, og lige det aspekt synes jeg var fint. Med alt det andet der mindede om Twilight, så tror jeg ikke jeg kunne have magtet hele ny-mystisk-fyr-dukker-op-konceptet. Jeg hadede ham ikke, men han virkede bare ikke virkelig. Hans personlighed skinnede ikke rigtig igennem, og jeg fik ikke noget forhold til ham. Han var der bare. I det hele taget var samtlige personer – med undtagelse af Poppy – meget overfladiske. Man får ikke rigtig et billede af hvem de, de føles lidt som papfigurer på en måde.

Hovedårsagen til at jeg virkelig ikke brød mig om bogen er to ting: den er fyldt med klichéer som ikke fungerede, og så går det hele alt, alt for stærkt. De to ting i kombination fungerede ikke på nogen måde. Samtalerne føles stive og “programmerede”, det føltes ikke naturligt når personerne talte sammen. Og handlingen skrider så hurtigt frem, at selvom bogen er 250 sider, så føles det som en kort intro-novelle til den egentlige historie. Poppy får huhej konstateret kræft, James vil redde hende, og inden vi når halvvejs er vi på stadiet i Twilight bog 4, hvor Bella laves til vampyr. Det gik aaaalt for stærkt, og det får handlingen til at virke ligeså overfladisk og intetsigende som dialogen.

Den her bog fungerede med andre ord ikke for mig. Der er ikke rigtig mere at sige om den, handlingen gik for stærkt, personerne virkede aldrig rigtig virkelige og troværdige, og der er alt for mange klichéer som var dårligt udført.

2 meninger om “Anmeldelse: The Night World #1: Den Skjulte Vampyr

1. Giver dig helt ret, den var utroligt ringe, denne her bog. Jeg havde de første tre i serien, og jeg skyndte mig at kyle dem videre. Nye hovedpersoner eller ej, jeg kunne slet ikke overskue at give den serie en “second chance”. :S