Anmeldelse: Bloody Mary #1: MARY: The Summoning

17661402pink 2 sjerner



  • Titel: MARY: The Summoning
  • Serie: Bloody Mary #1
  • Forfatter: Hillary Monahan
  • Antal sider: 256
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Disney Hyperion
  • ISBN:  9781423185192
  • Læst: 20/9 til 22/9

There is a right way and a wrong way to summon her.

Jess had done the research. Success requires precision: a dark room, a mirror, a candle, salt, and four teenage girls. Each of them–Jess, Shauna, Kitty, and Anna–must link hands, follow the rules . . . and never let go.

A thrilling fear spins around the room the first time Jess calls her name: “Bloody Mary. Bloody Mary. BLOODY MARY.” A ripple of terror follows when a shadowy silhouette emerges through the fog, a specter trapped behind the mirror.

Once is not enough, though–at least not for Jess. Mary is called again. And again. But when their summoning circle is broken, Bloody Mary slips through the glass with a taste for revenge on her lips. As the girls struggle to escape Mary’s wrath, loyalties are questioned, friendships are torn apart, and lives are forever altered.

A haunting trail of clues leads Shauna on a desperate search to uncover the legacy of Mary Worth. What she finds will change everything, but will it be enough to stop Mary–and Jess–before it’s too late?


Der er faktisk ikke rigtig noget i vejen med den her bog som sådan. Det er en god, uhyggelig bog, som er en gyser uden at blive for klam eller for meget. Det jeg manglede i bogen var indlevelse. Hele vejen gennem bogen følte jeg, at jeg sad og så en film – jeg følte ikke at jeg var en del af historien, men at jeg sad og så på den eller fik den fortalt.

Jeg kunne faktisk vældig godt lide konceptet i bogen. Historien er spændende, baggrundshistorien er spændende, og hele myten om Bloody Mary i sig selv synes jeg er fascinerende. Jeg kan rigtig godt lide det her med, at Bloody Mary er virkelig, og forklaringen på hvordan det kan være, at alle teenagepiger der leger Bloody Mary foran spejlet ikke får fremkaldt hende. Jeg synes især bogen var godt fundet på. Det her med at Mary dukker op fra blanke overflader og ikke kun spejle, og måden hun hjemsøger på. Det er skræmmende og uhyggeligt uden at blive alt for klamt, og det synes jeg var fedt. Mary er beskrevet virkelig godt og detaljeret, og det er de ting hun gør også. Forfatteren formår ligesom at give Mary en personlighed på en måde ved at beskrive hendes måde at bevæge sig på og hvordan hun ser ud, så hun bliver mere end bare en creepy ting der kravler ud af spejlene.

Jeg  kan også rigtig godt lide de fire hovedpersoner. Man kan tydeligt mærke at de er meget forskellige personligheder, og de er hver især spændende og interessante. Shauna, som er jeg-fortælleren, er helt klart den person jeg syntes bedst om. Jess syntes jeg knap så godt om, men jeg kunne godt lide, at hun var anderledes end de andre, at hun er sådan lidt arrogant, skarp og egentlig temmelig træls. Kitty og Anna er lidt i baggrunden, men deres personligheder skinner igennem, og de fire piger tilsammen har et kompliceret, lidt rodet venskab, som jeg satte pris på at følge.

Som jeg nævnte tidligere, så er bogen faktisk fuld af gode elementer, spændende plot og historie. Men jeg følte mig bare ikke investeret i historien, og der var flere gange hvor jeg fandt mig selv siddende og tænke på alt muligt andet, mens jeg læste den samme sætning igen og igen. Jeg manglede indlevelse, jeg følte at jeg fik historien fortalt i stedet for at være en del af den. Måske var det fordi jeg lige havde afsluttet Heir of Fire, som er en af de bedste bøger jeg har læst i år – og den er svær at leve op til. Men jeg kunne bare ikke rigtig leve mig ind i historien. Jeg synes også bogen kunne have brugt mere krudt på hele mysteriet om hvem Mary er, hvordan hun er blevet til Bloody Mary, og hvordan man kommer af med hende, i stedet for en hel masse Mary-angreb, som egentlig var lidt det samme hver gang det skete.

Alt ialt, så havde jeg ikke rigtig noget problem med bogen, idéen var god, Mary var skræmmende, men jeg manglede virkelig indlevelse. Jeg fornemmer lidt, at der kommer til at ske en del mere i næste bog, og jeg er stadig ret hooked på at finde ud af, hvad der sker med Shauna og Mary.

4 meninger om “Anmeldelse: Bloody Mary #1: MARY: The Summoning

    1. Jeg vil sige, at det måske heller ikke var helt fair overfor bogen, at jeg læste den lige efter Heir of Fire .. Og tror også, den kunne være skide uhyggelig på en stormfuld aften alene hjemme😛

  1. Efter at have læst din anmeldelse, glæder jeg mig faktisk endnu mere til på et tidspunkt at læse den. Den lyder så god! Og hvis nu jeg læser den en mørk efterårs/vinteraften, så er jeg ret overbevist om, jeg nok skal leve mig ind i den😉

    1. Jeg tror også, at en kold, blæsende vinteraften hjælper en hel del på indlevelsen – og så er det nok heller ikke helt fair overfor bogen, at jeg læste den lige efter en vildt fantastisk bog – det er altså svært at leve op til.

Skriv et svar

