Anmeldelse: Throne of Glass #3: Heir of Fire

• Forfatter: Sarah J. Maas
  • Antal sider: 562
  • Forlag: Bloomsbury
  • ISBN: 9781408839126
  • Læst: 10/9 til 20/9

Bagsideteksten kan indeholde spoilers fra de tidligere bøger

Lost and broken, Celaena Sardothien’s only thought is to avenge the savage death of her dearest friend: as the King of Adarlan’s Assassin, she is bound to serve this tyrant, but he will pay for what he did. Any hope Celaena has of destroying the king lies in answers to be found in Wendlyn. Sacrificing his future, Chaol, the Captain of the King’s Guard, has sent Celaena there to protect her, but her darkest demons lay in that same place. If she can overcome them, she will be Adarlan’s biggest threat – and his own toughest enemy.

While Celaena learns of her true destiny, and the eyes of Erilea are on Wendlyn, a brutal and beastly force is preparing to take to the skies. Will Celaena find the strength not only to win her own battles, but to fight a war that could pit her loyalties to her own people against those she has grown to love?

Anmeldelsen kan indeholde spoilers fra de tidligere bøger

Jeg var begejstret for de tidligere bøger i serien, men de var ikke fem-stjernes-bøger for mig. Det var denne her til gengæld. Hold. Nu. Op. Hvor var den god! Jeg elsker den retning historien bevægede sig i, og jeg elskede de nye personer introduceret i den her bog.

Min absolut favorit var Manon Blackbeak. Jeg synes heksenes levevis, traditioner og brutalitetvar SÅ spændende, og hele den der racedynamik og måden de interagerer med hinanden og andre klaner var simpelthen fantastisk. Og endnu bedre, selvom Manon jo egentlig er en type karakter man ikke burde kunne lide – rå, brutal, ambitiøs – så formår forfatteren alligevel at få én til at kunne lide hende. Og Manon overraskede mig også gang på gang, jeg synes hun var en fantastisk spændende og kompleks karakter, som jeg tror bliver helt og aldeles fantastisk at følge i de næste bøger.

Bogen fortælles som sagt fra flere forskellige synspunkter. Der er selvfølgelig Celaena, Dorien og Chaol, men der er også Manon, Aedion og Sorcha, som alle tre er nye. Generelt var jeg selvfølgelig noget mere interesseret i Celaena end i de andre, men Manon, Aedion og Dorien synes jeg også var spændende at følge. Sorcha kunne jeg virkelig ikke se hvorfor vi skulle følge, og Chaol var jeg ret træt af – omend det der skete med ham og det han tænkte, gjorde og sagde betød noget for plottet, så han var ikke komplet spild af tid, som jeg synes Sorcha var. Rowan kunne jeg faktisk godt lide – men jeg forstår ikke hvorfor alle swooner sådan over ham, han er ikke ligefrem hvad jeg ville kalde swoonworthy, mere som en gammel sur mand. Men jeg synes han var spændende, og han var det perfekte match til Celaenas stædighed. De to sammen var faktisk ret sjove.

Det gode ved HEIR OF FIRE var, at selvom den er fortalt fra forskellige synspunkter som befinder sig forskellige steder, så følte jeg ikke at historien var afbrudt eller usammenhængende. Historien føltes flydende, og det gav god mening når man skiftede til nyt POV. Jeg følte det hele hang sammen, og det betyder altså meget for læseoplevelsen. Bogen var både medrivende og spændende, og det var SÅ svært ikke at droppe lektielæsningen for at læse HEIR OF FIRE.

Bogen har ikke nær så meget action som sine forgængere, men der er i stedet fokus på karakterudviklingen. Celaena prøver at komme overens med hvem hun er og de ting hun har gjort, men ikke med større succes. Hun vil ikke se i øjnene, at hun virkelig er “xxxxx”, og der skal en meget vedholdende Rowan og en del voldsomme hændelser til, før hun begynder at acceptere sig selv og sin arv. Jeg kunne godt lide, at der var lidt mindre action i denne her, jeg synes det gav lidt ekstra til indlevelsen, og det betyder meget for mig når jeg læser. Og Celaena blev undervejs til den vilde krigersnigmorder jeg altid har ønsket hun ville være, jeg elsker det!

Den her serie bliver seriøst bare bedre og bedre, og HEIR OF FIRE var uden tvivl den absolut bedste i serien indtil nu. Forfatteren er ikke bange for at slå hovedpersoner ihjel (hun er lidt alá George R. R. Martin på den front), og den her bog var mørk, dyster og virkelig, virkelig god! Det er virkelig godt fantasy, og serien er godt på vej til at blive en all time favorit. Og kan vi så ikke få bog fire NU?

2 meninger om “Anmeldelse: Throne of Glass #3: Heir of Fire

1. Åh, jeg venter i så meget spænding på at få den her hjem, og jeg bestræber mig på at få læst en del bøger inden den kommer, for jeg ved alle andre bliver skubbet til side til fordel for den her lige så snart jeg får den hjem!