Anmeldelse: Bad Girls Don’t Die #3: As Dead as it Gets

• Forlag: Disney Hyperion
  • ISBN: 978-142313778-8
  • Læst: 26/8 til 31/8

BAGSIDETEKSTEN KAN INDEHOLDE SPOILERS FRA DE TIDLIGERE BØGER

It’s been three months since Alexis helplessly witnessed Lydia Small’s violent death, and all she wants is for her life to return to normal.
But normal people don’t see decaying bodies haunting photographs. Normal people don’t have to deal with regular intrusions from Lydia’s angry ghost, sometimes escalating to terrifying attacks.

At first, it seems that Lydia wants revenge on Alexis alone. But a girl from school disappears one night, and Alexis spots one of Lydia’s signature yellow roses lying on the girl’s dresser the next day. Soon, it becomes clear that several of Alexis’s friends are in danger, and that she’s the only person who can save them. But as she tries to intervene, Alexis realizes that her enemy is a much more powerful ghost than she’s ever faced before… and that its fate is tied to hers in ways she couldn’t possibly imagine.

Not even in her worst nightmares.

Anmeldelsen kan indeholde spoilers fra de tidligere bøger.

Trilogiens anden bog lagde helt sikkert op til en masse spænding i AS DEAD AS IT GETS, og det fik man helt sikkert også. Jeg elskede hvordan det slet ikke hang sammen som jeg troede, og hvordan Lydia spiller en afgørende rolle. Jeg elskede mysteriet, og at det tog så længe før jeg fik sat brikkerne sammen og fattede hvad der foregik.

AS DEAD AS IT GETS havde et virkelig spændende plot. Alexis hjemsøges af Lydias spøgelse, der bestemt ikke verdens venligste gespenst, og samtidig har hun det svært med det der skete med Aralt og Lydias død. Da der begynder at ske mystiske ting og piger forsvinder, tror Alexis at det er Lydia der er den skyldige. Men er det nu også det? En pige forsvinder, som Lydia hævder ikke at kende noget til, og herefter begynder mysteriet at udvikle sig. Hvem er det der får pigerne til at forsvinde, og hvorfor? Har Jared noget med det at gøre? Har Kasey? Hvad foregår der egentlig?

Jeg elsker den her bog for at være så uforudsigelig. Selvfølgelig var det tydeligt at der foregik noget mærkeligt, men jeg var aldrig helt sikker på hvad det var. Der var små spor og hendelser som hele tiden fik mig til at sidde og gætte og prøve at finde ud af hvordan det hang sammen, og jeg elsker virkelig når spændingen og mystikken bliver bygget på den måde, sådan at jeg sidder og næsten ikke kan slippe bogen.

Der er også helt klart et trekantsdrama i den her bog, men jeg kunne egentlig godt lide at det var en smule undspillet, at det ikke var dét det hele handlede om. Det spiller en rolle, men det er ikke det der driver bogen. I begyndelsen kunne jeg godt lide Jared, og jeg synes Carter var lidt en skovl, men efterhånden bliver det meget tydeligt hvem man skal holde med – og det synes jeg egentlig også ret godt om. Jeg kan godt lide at man egentlig godt ved hvem der er den gode fyr og hvem der er den dårlige, men at de samtidig begge har gode og dårlige sider.

Jeg var jo ikke så begejstret for Alexis i første bog, det blev bedre i anden bog, og egentlig synes jeg bedst om hende i denne her. Jeg kan godt lide at hun på en måde bliver lidt mere menneskelig, nemmere at relatere til. Jeg synes faktisk også rigtig godt om at hun sørger så meget over Lydia. Jeg synes det viser medmenneskelighed og godhed på en måde. Jeg kan egentlig vældig godt lide Alexis, men gud hvor ville jeg ønske hun kunne tage sig sammen og stole på de venner og den familie hun har. Kasey for eksempel. Til gengæld blev jeg vild med Lydia, hun er godt nok bare alle tiders! Sjov på en lidt makaber måde, men egentlig en god person når det kommer til stykket. Jared skulle tage og tage sig sammen, og Carter er faktisk helt okay når det kommer til stykket.

I forhold til creepy-faktor ligger AS DEAD AS IT GETS lige så højt på skalaen som de andre bøger. Der foregår tydeligvis mystiske, frygtelige, overnaturlige ting, og selvom bogen ikke emmer af hjemsøgt-hus-stemning, så er den vildt creepy på den der skræmmende måde, hvor man ved der sker uhyggelige ting, men man ved ikke hvem der er den næste eller hvorfor det sker, men man ved præcis hvilke frygtelig ting der sker for dem der bliver ramt. Gys. Og efterhånden går bogen lidt over i gal-videnskabsmand-stemning, for X har helt sikkert en skrue løs. Eller to. Uanset hvad, så er den her bog faktisk temmelig uhyggelig, og jeg synes den var næsten lige så skræmmende som bog et.

AS DEAD AS IT GETS var en rigtig god slutning på trilogien. Som bog i sig selv var den fantastisk spændende og virkelig creepy, men den afsluttede også serien virkelig godt. Jeg følte ikke jeg manglede noget eller at der var hængepartier, og bogen i sig selv var en pageturner ligesom de foregående bøger i serien. Helt sikkert en trilogi der er værd at læse hvis man er det lidt uhyggelige paranormale.

2 meninger om “Anmeldelse: Bad Girls Don’t Die #3: As Dead as it Gets