Anmeldelse: Bad Girls Don’t Die #2: From Bad To Cursed

• Serie: Bad Girls Don’t Die #2
  • Forfatter: Katie Alender
  • Antal sider: 442
  • Forlag: Disney Hyperion
  • ISBN: 978-142313777-1
  • Læst: 23/8 til 26/8

Alexis is the last girl you’d expect to sell her soul. She already has everything she needs–an adorable boyfriend, the perfect best friend, and a little sister who’s finally recovering after being possessed by an evil spirit, then institutionalized.
Alexis is thrilled when her sister joins a club; new friends are just what Kasey needs. It’s strange, though, to see how fast the girls in The Sunshine Club go from dorky and antisocial to gorgeous and popular. Soon Alexis learns that the girls have pledged an oath to a seemingly benevolent spirit named Aralt. Worried that Kasey’s in over her head again, Alexis and her best friend Megan decide to investigate by joining the club themselves. At first, their connection with Aralt seems harmless. Alexis trades in her pink hair and punky clothes for a mainstream look, and quickly finds herself reveling in her newfound elegance and success.
Instead of fighting off the supernatural, Alexis can hardly remember why she joined in the first place. Surely it wasn’t to destroy Aralt…why would she hurt someone who has given her so much, and asked for so little in return?

BAD GIRLS DONT DIE, trilogiens første bog, kunne sagtens have været en enkeltstående bog, men jeg er faktisk rigtig glad for, at den ikke var det. Jeg kan meget bedre lide Alexis i den her bog, og jeg synes det var så fedt, at det er Alexis der er offer for det overnaturlige i FROM BAD TO CURSED, hvor det var Kasey i forrige bog.

Jeg synes det er SÅ rart, at Alexis har fået lagt lidt låg på den der utilpasset-teenager-attitude, for den var ærlig talt ikke specielt charmerende. Hun er stadig lidt en oprører, men hun bitcher ikke nær så meget over alting som hun tidligere gjorde. Det hænger sammen med at hun gennem bogen også bliver meget mere fornuftig, voksen og moden – på nogle punkter altså, men det vender vi tilbage til. Generelt kan jeg godt lide Alexis, hun er meget nem at relatere til, og jeg kan godt lide at hun ikke er little miss perfect, men at hun for eksempel har det temmelig mærkeligt med at Kasey kommer hjem, og ikke helt ved hvordan hun skal håndtere det

FROM BAD TO CURSED har samme skønne, hjemsøgte, uhyggelige stemning som i forrige bog, men på en helt anden måde. Her er ikke noget der hjemsøger et hus eller døre der smækker af sig selv. Til gengæld bliver det temmelig hurtigt tydeligt, at der foregår et eller andet mystisk, og det bliver hurtigt creepy og mere og mere mærkeligt- på den gode måde.

Kasey kommer tilbage fra sindssygeanstalten (lad os kalde det det for uhyggens skyld :P), og da hun vender tilbage til skolen bliver hun hurtigt medlem af Sunshine Club. Det virker ikke synderligt forfærdeligt til at starte på, lige indtil medlemmerne begynder at opføre sig mærkeligt. Mere specifikt går de fra at være udskud, goth-typer og generelt tabere til at være smukke, tynde, populære og gå i det helt rigtige tøj. De opfører sig korrekt, smiler og er glade, og de er i det hele taget lige en smule for perfekte. Altså bliver Alexis nervøs for, at Kasey igen har rodet sig ud i nogen paranormalt, og hun melder sig ind i Sunshine Club sammen med Megan. Alexis tror hun har styr på det, men der går ikke længe før hun selv har fået et helt nyt look og en helt ny stil – noget som Carter bestemt ikke er tilfreds med. Pludselig kan han ikke kende Alexis længere, hun opfører sig anderledes og bruger al sin tid med Sunshine Club.

Jeg kan rigtig godt lide det emne, som bogen tager op. Hvem af os har ikke på et tidspunkt ønsket vi var de succesfulde, smukke, populære piger der aldrig kunne gøre noget forkert, som alle elskede og alle ville være sammen med? Dem som får alle deres drømme opfyldt, får succes med alt hvad de foretager sig og er centrum for alle andres beundring? Det er helt sikkert noget, som jeg tror langt de fleste piger på et eller andet tidspunkt har følt, og Alexis’ tanker og følelser omkring netop det føltes virkelige og troværdige. Jeg forstod hvorfor hun ønskede det, også selvom det kom fra Aralt. Aralt kan give pigerne netop det de ønsker, men til hvilken pris? For der må da være en pris?

Det eneste problem jeg har med den her bog er Alexis’ manglende evne til at stole på folk. Hun prøver at beskytte Carter, så hun fortæller ikke noget om Aralt, selv da det går op for hende hvad det er hun har gang i. Hun fortæller faktisk ikke nogen om det og vil ikke lade nogen hjælpe sig, og det er godt nok helt ufattelig dumt. Jeg blev rimelig gal på hende til sidst, men generelt kunne jeg virkelig godt lide hende. Jeg ville bare ønske hun ville lade være med at lege den ensomme hævner.

Alt ialt: Ligesom med første bog i serien fløj jeg igennem den. Den var spændende, uhyggelig og creepy, og jeg var rigtig glad for den udvikling som Alexis gennemgik. Bogen lægger også godt op til næste bog i serien, som jeg er virkelig spændt på!

2 meninger om “Anmeldelse: Bad Girls Don’t Die #2: From Bad To Cursed

1. Yeah! *hep hep*
    Lige som dig kunne jeg også godt lide det emne bogen tog op, sådan sideløbende med de overnaturlige elementer, for hvem har ikke på et eller andet tidspunkt ønsket sig dét Alexis får? Bare en lille bitte smule?🙂