Om TBR-lister og planlægning

Jeg har altid sagt, at jeg er en lystlæser, og indtil i sommers har det været sandt. Jeg har læst hvad jeg nu lige havde lyst til, og jeg har aldrig følt mig presset af hvor mange ulæste bøger jeg havde eller at skulle færdiggøre en serie. Hvis jeg havde lyst læste jeg serien fra ende til anden, og hvis ikke læste jeg bare en bog i serien når jeg følte for det. Jeg duede derfor heller ikke til det der med at planlægge hvad jeg skulle læse eller lave de der månedlige TBR (to-be-read) lister, for hvis jeg fik lyst til at læse om vampyrer og ikke var i humør til noget af det jeg havde valgt, så dræbte det bare min læselyst meget. Så jeg har bare taget det ned fra hylden jeg nu lige havde lyst til og aldrig rigtig planlagt noget. Selvfølgelig har jeg købt alle bøger i en serie hvis jeg kunne komme afsted med det, fordi jeg er dødnysgerrig og rigtig gerne vil vide hvordan en historie ender, men jeg tænkte aldrig “uha nej jeg må se at få læst den her serie færdig for ellers..”. I stedet har jeg altid tænkt ” jeg køber alle bøger i serien for jeg vil gerne læse den færdig på et tidspunkt.”

Men her i løbet af sommeren synes jeg at jeg har fået lidt stress over alle de bøger jeg har stående ulæste på hylderne. Eller nej, ikke så meget fordi de er ulæste, men mere fordi der bare er så mange bøger jeg gerne vil læse, og alt for lidt tid i et døgn til at det kan lade sig gøre. Min TBR-liste på goodreads tæller over 900 bøger, og det er jo en hel del. Selvom jeg ikke har 900 ulæste bøger stående derhjemme (det er mere noget ala 70), så føler jeg alligevel en form for pres for at få dem læst.

Jeg ved ikke rigtig hvor det pres kommer fra, jeg har aldrig ladet mig gå på at ulæste-bøger-stakken, ikke sådan rigtig. Altså nogen gange har jeg besluttet at forsøge at gøre indhug i den, men jeg har aldrig følt det pres jeg føler nu. Det er ikke fordi jeg har mistet læselysten, men jeg tror jeg har brug for lidt planlægning for at slippe lidt af med den her stress-fornemmelse.

Det var egentlig også derfor jeg lavede mine TBR-hylder, sådan at alle mine ulæste bøger nu står sammen. Det hjalp faktisk rigtig meget, for når de er spredt ud over mange reoler/hylder/skuffer mv., så føles det som om der er flere end der egentlig er. Så TBR-hylderne hjalp helt sikkert, men jeg føler stadig det der pres, som jeg egentlig synes er ret træls. Altså har jeg spekuleret i, om det er på tide jeg afprøver det der TBR-koncept. Jeg tænkte at lave en månedlig TBR i begyndelsen af hver måned, og jeg læser en 7-8 bøger cirka i de måneder hvor jeg læser på studiet (aka. ikke har mega lang sommerferie…), så jeg tænker at vælge 5, og så lade min læselyst bestemme resten. Jeg tror, at lidt planlægning kunne fjerne den sidste rest af det der pres.

Er der nogen af jer der laver TBR-lister forud? Holder i jer til dem? Føler i jer pressede til at læse jeres ulæste bøger?

 

20 meninger om “Om TBR-lister og planlægning

  1. Jeg er i præcis samme situation som du. Jeg har aldrig stresset over ulæste bøger, nærmere har jeg glædet mig over deres eksistens, men pludselig var altid anderledes og nu stresser det mig helt vildt.

    Jeg har endnu ikke en TBR liste, men mest fordi jeg ikke kan overkomme hvordan jeg skal lave den. Hvis du finder på noget fantastisk, må du meget gerne skrive det😀 Jeg er i hvert fald villig til at prøve det af, selvom jeg lidt frygter at det fjerner lysten, hvis det hele er planlagt😀

  2. Jeg er mega planlægger og jeg elsker sådanne lister. Oftest holder jeg mig til dem😉 Jeg har den kendte TBR-Jar, som Manden trækker en titel op af hver måned. Det er super hyggeligt! Dog har jeg tre veto’er pr. år og har i år brugt en🙂 Men jeg har altid en liste på 5-6 bøger som er ‘nogle, jeg skal læse snart’ og så plejer jeg at skiftes mellem en af dem og en spontan😉

      1. Under alle omstændigheder læser du så hurtigt, at du hurtigt er igennem de 70 ulæste bøger du har😀 (og jeg er dybt misundelig over at du kun har 70 ulæste haha)

  3. Irene

    Altså, nu er jeg jo aldrig rigtig hjemme, så jeg er nød til at leve med tbr lister. Kunsten er, at vælge en stak af blandede bøger. Lidt af hvert. Lige pt. har jeg knap 30 bøger med mig (vil jeg tro), og så Kindle selvfølgelig. Jeg har bl.a. Shopaholic, The Passage og Niceville med mig. Bare for lige at give en idé om, hvor blandet det er🙂
    Så længe du ikke føler dig tvunget til KUN at læse dem du har udvalgt, så tror jeg det er fint nok.

    Folk bliver ved med at sige “hvordan kan du planlægge så langt frem.” Til dem er mit svar fremover: “Jamen hør nu her venner, jeg betegner ALLE de bøger jeg EJER som min tbr liste. Jeg har jo købt dem af en grund – at jeg gerne vil læse dem. Det er da ikke anderledes, end at du har 100 ulæste bøger stående. Det samme har jeg. Jeg har så bare taget et udvalg med mig, fordi det virker lige i overkanten voldsomt at slæbe 190 bøger med mig på cyklen…”😀 Haha😀

    I øvrigt er mit problem med så mange ulæste skatte, at jeg ikke ved, hvor jeg skal starte og slutte😦 Og det er dét, der gør mig stresset. Jeg glæder mig uendelig meget til den dag, hvor jeg kan gå ind på TBD eller andet, og bare vælge 10 bøger jeg vil læse NU og så rent faktisk have tid til det!😀

    1. Ja, jeg tror det er det der med ikke at vide hvor man skal starte eller slutte der er problemet for mig .. Jeg vil gerne læse dem alle sammen, og så får jeg stress når jeg så skal vælge, fordi jeg ikke rigtig har en plan ..

  4. Jeg har det på samme måde som Frk. Hyms – jeg elsker at planlægge, og det seneste års tid har det blandt andet ført til en meget omhyggelig TBR-liste – i dette tilfælde en liste, hvor jeg har skrevet ned, hvad jeg har tænkt mig at læse de næste x antal uger (det svinger lidt hvor langt frem, jeg planlægger). Det bliver selvfølgelig finjusteret lidt undervejs, for ind imellem siger jeg ja til en spændende anmelderbog eller får pludselig lyst til at læse en helt bestemt bog, men det fungerer rigtig fint for mig.

    … jeg overvejer til gengæld helt at droppe listen (i hvert fald for en periode) næste år for at se, hvordan mit læsemønster så bliver🙂

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Irene

      Hov! Kunne det være noget, du kunne have lyst til at skrive om? Det lyder som noget, jeg gerne ville læse i hvert fald.🙂

      1. Altså et indlæg om, hvordan jeg planlægger læsningen? Hm… jeg ved ikke, om jeg vil komme til at fremstå MEGET nørdet😀😀

        Mvh.
        Den lille Bogblog

  5. Nu er jeg så gammel, at det er længe siden jeg har været under uddannelse og haft andet jeg skal læse end det jeg lige har lyst til. Derfor startede jeg for et par år siden, med at lave læselister over det jeg gerne ville læse den pågældende måned. For lige som at lave nogle spændende læseudfordringer for mig selv. Efter ret kort tid greb det om sig og listen blev længere og længere.

    Så fra august måned måtte jeg tage måden jeg lavede min læseliste op til revision, for at jeg ikke helt skulle miste lysten til at læse på grund af alle de tvangslæsninger. Derfor er jeg nu begyndt at vælge ca. 7 forud bestemte bøger, efter nogle faste kriterier og der ud over har jeg eller frit råderum og det lader til at fungere fint.

    Jeg har ikke nogen decideret sted hvor jeg samler mine ulæste bøger, men fra januar i år begyndte jeg, at skrive mine bogkøb op i en lille kinabog og så forsøger jeg at holde trit med den liste ( og det går ikke ret godt, skal jeg hilse og sige, der bliver skrevet flere i bogen end jeg får slettet i øjeblikket).

      1. Den kører jeg faktisk også med. Har printet en liste ud og tilføjer så bare i hånden, hvis jeg får noget nyt, og streger over med kuglepen når de forsvinder. Den fylder seks sider…😛 Det fungerer rigtig godt, elsker at sidde og finde dem på listen og strege over😀

  6. Gitte

    Jeg laver sjældent deciderede lister med bestemte bøger for en bestemt periode. Men med anmeldereksemplarer og nu også studielæsning kan jeg sagtens tænke sådan lidt forud ala “nå men jeg skal jo også snart have læst den, så den kan blive anmeldt” eller “jeg kunne godt snart tænke mig at læse den her, måske det sku være den næste”. Men decideret planlægning eller tbr-jars dur jeg heller ikke til!

Skriv et svar

