Anmeldelse: Alex Craft #3: Grave Memory

• Forfatter: Kalayna Price
  • Antal sider: 373
  • Forlag: Roc
  • ISBN: 978-0-451-46459-0
  • Læst: 3/8 til 5/8

When the dead need to talk, Alex Craft is always ready to listen…

As a Grave Witch, Alex solves murders by raising the dead—an ability that comes at a cost, and after her last few cases, that cost is compounding. But her magic isn’t the only thing causing havoc in her life. While she’s always been on friendly terms with Death himself, things have recently become a whole lot more close and personal. Then there’s her sometime partner, agent Falin Andrews, who is under the glamour of the Winter Queen. To top everything off, her best friend has been forever changed by her time spent captive in Faerie.

But the personal takes a backseat to the professional when a mysterious suicide occurs in Nekros City and Alex is hired to investigate. The shade she raises has no memory of the days leading up to his brutal ending, so despite the very public apparent suicide, this is murder. But what kind of magic can overcome the human will to survive? And why does the shade lack the memory of his death? Searching for the answer might mean Alex won’t have a life to remember at all…

Wauw, GRAVE MEMORY var helt sikkert den bedste bog i serien indtil nu. Bog et var god, bog to var okay, men denne her var virkelig god! I denne her bog fik jeg et mysterie som holdt mig siddende på kanten af stolen det meste af bogen igennem, og jeg fik mere Death (det hedder han altså …) og mere Fae.

Mysteriet i den her bog var virkelig spændende! Se, Alex bliver vidne til et selvmord. En mand springer ud fra et tag, og da collectoren skal til at tage den dødes sjæl med sig til efterlivet, vrister den døde sig fri (det er sådan spøgelser bliver til), og spøgelset lader til at være meget ophidset og vred. Spøgelset mener ikke han har begået selvmord, selvom han ikke huske hvad han har lavet de sidste tre dage op til det påståede selvmord. Alex kan selvfølgelig høre alt hvad spøgelset siger, fordi hun er en gravheks, og herefter tager mysteriet fart. Det selvmord som Alex var vidne til var nemlig ikke det eneste, og efterhånden viser det sig, at ofrene har nogle hårrejsende ting til fælles. Jeg fik præcis den følelse mysterier skal give, nemlig neglebidende spænding og følelsen af at sidde og gætte med og prøve at få puslespillet til at gå op.

Men selvmord der måske ikke er selvmord er ikke det eneste der sker i denne her bog. Plottet fra tidligere bøger fortsætter, og jeg elskede den drejning det tog i den her bog. Mange vil meget gerne have Alex til at tage en beslutning, og jo mere de presser på, jo mere prøver Alex at udsætte den beslutning hun er nødt til at tage. Tilføj to fyre til det politiske fe-aspekt, og de har en temmelig kompliceret beslutning som vil ændre Alex’ liv for altid. Jeg kan rigtig godt lide det her overall plot, og selve den overall historie. Og især kunne jeg godt lide, at det der sker i forhold til det overall plot også har betydning for mysteriet i den her bog. De to plotlinier er skrevet virkelig godt sammen, og det gjorde at der ikke var nogen dele af bogen jeg synes var kedelige eller irrelevante.

Jeg nævnte det også i anmeldelserne af de tidligere bøger, men wauw hvor er det univers forfatteren har skabt bare sindssygt spændende! Det er kompleks og interessant, og jeg kan rigtig godt lide hvordan hun har taget en masse forskellige fe-myter og skabt sit univers på baggrund af dem alle sammen. For eksempel, hvis du er fe eller delvist fe, så skal du vælge en court du vil høre til. Der er Winter, Summer, Spring og fall court plus Court of Light og Court of Darkness. Feriget ligger som et parallelunivers til jorden, og eftersom feriget flytter sig hele tiden (det er jo ikke magisk for ingenting), så er det meget forskellige hvornår hvilke dele af menneskeverdenen ligger under hvilken court. Winter court kunne for eksempel dække det halve af europa, og feriget så flytter rundt på det hele, så må de feer der tilhører Winter court også flytte til den del af menneskeverdenen der nu tilhører Winter Court.

Jeg har i de tidligere bøger haft det lidt blah med Alex. Som hovedperson var hun ikke en der stak ud fra mængden, hun var ikke spændende men heller ikke kedelig, ikke irriterende men heller ikke fantastisk. Meget sådan midt imellem. Men i denne her bog følte jeg at jeg begyndte at få et forhold til hende, fordi hendes personlighed begyndte at skinne lidt mere igennem. Jeg følte hun voksede meget som person og blev mere ansvarlig, klogere og meget mere spændende at følge efter hendes virkelige afstamning blev afsløret i forrige bog. Der er egentlig en form for trekantsdrama i gang, men det føles egentlig ikke som et trekantsdrama. Mere som at der er to fyre, den ene kan hun ikke få, den anden kan hun heller ikke få, og hun ved egentlig heller ikke hvad hun skal tænke eller føle om den situation begge fyre står i. Det føltes realistisk, og jeg synes det skabte en virkelig god romantisk spænding.

Jeg var meget imponeret over GRAVE MEMORY, den var simpelthen bare så meget bedre end de to forrige bøger. Mysteriet fungerede, Alex begynder at føles som en rigtig personlighed, der var romantisk spænding i tilpas mængde, og jeg knuselsker det feunivers som forfatteren har skabt. Jeg glæder mig rigtig meget til næste bog, for jeg fornemmede i GRAVE MEMORY at der blev bygget op til noget stort i det overall plot.