Anmeldelse: The Selection #3: The One

15844362pink 5 stjerner




  • Titel: The One
  • Serie: The Selection #3
  • Forfatter: Kiera Cass
  • Antal sider: 323
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Harper Collins
  • ISBN: 978-0-00-746671-9
  • Læst: 27/7 til 28/7

THE SELECTION changed the lives of thirty-five girls forever. Now, only one will claim Prince Maxon’s heart…

It’s swoon meets the Hunger Games in the final instalment of THE SELECTION trilogy!

For the four girls who remain at the palace, the friendships they’ve formed, rivalries they’ve struggled with and dangers they’ve faced have bound them to each other for the rest of their lives.

Now, the time has come for one winner to be chosen.

America never dreamed she would find herself anywhere close to the crown – or to Prince Maxon’s heart. But as the competition approaches its end and the threats outside the palace walls grow more vicious, America realises just how much she stands to lose – and how hard she’ll have to fight for the future she wants.

The breathtaking finale to THE SELECTION trilogy will make you swoon!


 

Mand hvor var jeg bar begejstret for den her bog! Den var SÅ god! Fyldt med romantik, spænding og drama var THE ONE den perfekte afslutning på en virkelig god serie. Faktisk har jeg ikke rigtig noget dårligt at sige om den.

Der var sikkert nogle fejl og mangler undervejs i bogen, men helt ærligt – jeg lod ikke mærke til dem, fordi jeg var så opslugt af dramaet, spæningen og handlingen. Og det er altså et kæmpe plus. Bogen fangede mig bare så meget, at jeg ikke lod mærke til eventuelle plotfejl eller andre ting der irriterede mig, fordi de faktisk slet ikke irriterede mig når det kom til stykket. Jeg var helt og aledeles opslugt hele vejen gennem bogen, og jeg elskede hvert sekund sammen med America.

Hvis vi starter med plottet, så begyndte det i første bog med The Selection, og efterhånden gennem serien udviklede det sig til meget mere end fyr forelsker sig i pige. Det handler om et land i krig, om oprører, ideer og drømme om fremtiden. Det handler også om at gøre op med gamle traditioner og udvikle sig og lægge det bag sig som ikke længere fungerer. Selvfølgelig er det America og hendes valg der er hovedproblematikken, men jeg elsker at plottet i den her bog lige tager et nyk opad på det mere seriøse plan. Altså at det ikke kun handler om kærlighed, men også om ansvar, om at gøre det rette og sige fra og om presset bag at styre et land. Jeg elskede det simpelthen så meget, det at der lige kom den ekstra dimension på gjorde mig meget mere investeret i historien og Americas valg, og jeg kunne ikke for min død slippe bogen.

Romantikken bliver også lige en tak mere spændende i den her bog. America begynder efterhånden at finde ud af, hvad det egentlig er hun vil – og hvem hun egentlig gerne vil have. Men alting bliver vendt op og ned hen mod slutningen, og mand hvor var det spændende! Jeg var ikke helt sikker på hvordan det ville ende før det faktisk skete. Det var simpelthen så nervepirrende, og hele vejen gennem bogen kan man fornemme at der er et eller andet med Aspen, samtidig med at Maxon og America kommer tættere og tættere på hinanden. Jeg kan virkelig godt lide Maxon og America sammen, og jeg kunne i den her bog godt lide, at deres forhold ikke bare er nemt og simpelt. De skændes, de bliver frustrerede og de er tæt på at give op undervejs, men de kæmper for hinanden og det er bare så rart, at det hele ikke er lyserøde skyer og regnbuer ud over det hele.

America synes jeg var helt fantastisk i den her bog. Hun var modig og stærk, og selvom hun nogle gange vaklede og ikke var helt sikker på sig selv, så synes jeg virkelig hun var fantastisk. Jeg forstod hendes følelser og reaktioner og den tvivl hun går rundt med, og jeg synes også hun vokser meget i den her bog. Hun begynder at tage ansvar og forstå, at det handler om mere end bare hende og Maxon, og at der er andre ting på spil som end lige hendes valg af kæreste. Jeg synes hun for alvor begynder at stå fast og stå ved sine valg og hvem hun er, og det elskede jeg.

Maxon synes jeg også vældig godt om i den her bog. Han begynder endelig at have en rygrad, og han begynder at opføre sig mere som en kommende konge burde. Jeg har altid været team Maxon, og jeg tror han var mest swoon-worthy for mig i den her bog. Hold nu op hvor jeg synes han er søøød – og charmerende😛 Jeg kan godt lide hans ærlighed og den kongelighed (i mangel på bedre ord) som han har over sig i den her bog. Aspen har jeg altid syntes var en klovn, men i den her bog begyndte jeg faktisk at synes helt godt om ham. Jeg kunne rigtig godt lide den måde han udviklede sig på og den person han blev til. Ligsom med America og Maxon blev han en mere voksen og fornuftig udgave af sig selv, noget som jeg satte stor pris på.

Nu er The Selection jo stadig i gang, og jeg elskede dynamikken mellem de sidste deltagere. Jeg elsker hvordan de kæmper og alle dramaerne, samtidig med at de også forsøger at forblive gode venner, uanset hvordan The Selection ender. Man kommer til at lære pigerne bedre at kende, og nogle af dem viser sider man slet ikke havde troet de havde. Det var skønt endelig at føle man rigtig kendte dem, og især Celeste endte jeg faktisk med at blive helt vild med!

Som slutning på serien synes jeg den var noget nær perfekt. Jeg kunne godt have ønsket mig en lille smule mere info om hvad der skete med alle og Illea efter det der skete, men helt ærligt? Den var dæleme god! Og swoony!

Alt ialt: Jeg elskede THE ONE. Jeg tror, at det er min favorit af de tre. Jeg elskede America, Celeste og Maxon, og selv Aspen endte jeg med at synes godt om, og det troede jeg aldrig ville ske. Jeg eslkede afslutningen og den måde historien kom derhen på, og jeg er faktisk ret ked af at det hele er slut. Jeg vil have mere!

 

Skriv et svar

