Anmeldelse: The Lunar Chronicles #3: Cress

• Forfatter: Marissa Meyer
  • Antal sider: 550
  • Forlag: Penguin
  • ISBN: 978-0-141-34015-9
  • Læst: 20/7 til 23/7

In this third book in the Lunar Chronicles, Cinder and Captain Thorne are fugitives on the run, now with Scarlet and Wolf in tow. Together, they’re plotting to overthrow Queen Levana and her army.

Their best hope lies with Cress, a girl imprisoned on a satellite since childhood who’s only ever had her netscreens as company. All that screen time has made Cress an excellent hacker. Unfortunately, she’s just received orders from Levana to track down Cinder and her handsome accomplice.

When a daring rescue of Cress goes awry, the group is separated. Cress finally has her freedom, but it comes at a high price. Meanwhile, Queen Levana will let nothing prevent her marriage to Emperor Kai. Cress, Scarlet, and Cinder may not have signed up to save the world, but they may be the only hope the world has.

Jeg var lidt bekymret da jeg gik i gang med CRESS, men samtidig fuld af forventning. Jeg elskede første bog, CINDER, jeg var knap så begejstret for anden bog, SCARLET – selvom den var god – og jeg var lidt bekymret for, om CRESS skulle vise sig at være ligesom SCARLET. Det var den ikke, den var faktisk virkelig, virkelig god!

Hvor den første bog fokuserer meget på Cinder, så fokuserede bog to meget på Scarlet, og i CRESS er det sjovt nok Cress’ tur til at være hovedperson. Og det havde jeg ikke spor imod! Cress var en fantastisk person at følge. Hun er sådan lidt den forsigtige, feminine pige som alligevel kan slå en proper næve når det gælder. Hun har ben i næsen, men samtidig er hun ikke særlig høj og lidt nervøs for alting – hvilket vel egentlig ikke er så mærkeligt når man har været indespærret i en satellit i syv lange år. Under alle omstændigheder synes jeg hun var alle tiders, og jeg så frem til hvert eneste kapitel fra hende synspunkt. Romantikken mellem hende og Thorne var intet mindre end fantastisk, og mere vil jeg ikke sige om den sag. Det skal opleves.

Bogen er fortalt fra rigtig mange forskellige synspunkter, som skifter alt efter hvad der er relevant. Der er blandt andet Cinder, Scarlet, Kai, Cress, Thorne, Levana og sikkert et par stykker til som jeg ikke lige kan komme i tanke om. I CRESS bliver gruppen splittet op, så Cress og Thorne er alene, Scarlet er alene, Cinder, Iko og Wolf er alene, og derudover hører man også om Kai og Levana. Jeg må indrømme, at jeg allerbedst kunne lide Cress og Tornes del af historien. Thorne er hylende morsom, og det er Cress faktisk også, så de to sammen var et perfekt match for mig. Jeg blev aldrig træt af deres sjove samtaler og skarpe kommentarer. Cinder, Iko og Wolf er også spændende, men det er mere fordi deres del af historien har meget at gøre med det overall plot, lethumosis og konspirationer. Kai og Levanas del af historien synes jeg var virkelig spændende, især fordi Kai står i problemer til op over begge ører, og der virker ikke umiddelbart til at være nogen løsning. At følge hans tanker og følelser efterhånden som katastrofen rykker nærmere var virkelig fascinerende. Og Levana er alle tiders ondskabsfulde skurk, så et kig ind i hendes hoved var også virkelig spændende!

Generelt så var bogen spændende. Nervepirrende og svær at slippe, og efterhånden som plottet udvikler sig og man får det ene plottwist efter det andet serveret på et sølvfad kunne jeg næsten ikke lægge bogen fra mig. Alligevel gav jeg bogen 4 stjerner og ikke 5. Det skyldes egentlig mest de mange synspunkter. Det er ikke fordi det ikke fungerer, for det gør det. Det er bare det, at med så mange synspunkter kommer nogle af personerne ikke helt til sin ret, og jeg følte mig for eksempel ikke næs så investeret i Cinder, Wolf of Ikos del af historien som jeg var med Cress og Thorne eller Levana og Kai.

Og mand hvor er Marissa Meyer god til at planlægge sine bøger. I SCARLET mødte vi kort Cress, og i CRESS møder vi kort Winter. Hun forbinder bøgerne og alle personernes skæbner på den allerbedste måde.

Alt ialt: Jeg var virkelig fanget af bogen, og jeg elskede den vej plottet bevægede sig, jeg elskede Cress og Thorne og især de to sammen. Jeg følte ikke jeg blev så investeret i alle personerne som jeg gerne ville have været, men bogen var generelt bare virkelig spændende og fyldt med sjov dialog og spændende plottwists. Jeg glæder mig så meget til at se hvordan det hele ender i WINTER.

2 meninger om “Anmeldelse: The Lunar Chronicles #3: Cress

1. Jeg elsker det univers Marissa Meyer har skabt og de personer der følger med!
    Jeg slugte alle tre bøger lige så hurtigt som jeg kunne få fingrene i dem!