Anmeldelse: Legend #3: Champion

17931425pink 4 stjerner



  • Titel: Champion
  • Serie: Legend #3
  • Forfatter: Marie Lu
  • Antal sider: 353
  • Udgivelse: 2013
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Penguin
  • ISBN: 978-0-141-33962-7
  • Læst: 9/7 til 11/7

He is a Legend.

She is a Prodigy.

Who will be Champion?

June and Day have sacrificed so much for the people of the Republic—and each other—and now their country is on the brink of a new existence. June is back in the good graces of the Republic, working within the government’s elite circles as Princeps-Elect, while Day has been assigned a high-level military position. 

But neither could have predicted the circumstances that will reunite them: just when a peace treaty is imminent, a plague outbreak causes panic in the Colonies, and war threatens the Republic’s border cities. This new strain of plague is deadlier than ever, and June is the only one who knows the key to her country’s defense. But saving the lives of thousands will mean asking the one she loves to give up everything. 

With heart-pounding action and suspense, Marie Lu’s bestselling trilogy draws to a stunning conclusion.


 

CHAMPION er 3. og sidste bog i Legend-trilogien, og hvilken slutning! Av mit hjerte, av mine følelser – på den gode måde. Bedste måde, faktisk. Slutningen er overhovedet ikke som man forventer, men det fungerede bare så godt. Det var en realistisk slutning, hvor alting ikke ender rosenrødt og fantastisk.

Først bliver jeg nødt til at sige, at den her bog groft set kan deles op i to. De første 150-170 sider, og resten af bogen. Den sidste del af bogen var intet mindre end fantastisk. Fængende, nervepirrende spændende og en følelsesmæssig rutchetur af dimensioner. Plottet overrasker dig igen og igen til du til sidst ikke ved hvordan det overhovedet skal gå med Day, June og alt det andet, og man bliver holdt på kanten af stolen hele vejen til den sidste side er vendt. Især epilogen var fantastisk. Den gik simpelthen lige i hjertet. Det er en af de bedste prologer jeg har læst til en serie.

Desværre, og det er jeg virkelig ked af at måtte sig når nu jeg egentlig elsker den er her trilogi, så var de første 150 sider virkelig kedelige. Der skete bare ikke noget som helst relevant, det var mere June og Day der hver for sig prøver at få styr på deres følelser. Det kunne sagtens have fungeret, men CHAMPION er sidste bog i trilogien, og jeg havde bare forventet noget mere nervepirrende og spændende en to mennesker, der debaterer med sig selv om hvad de skal stille op. I sådan en sidste bog vil jeg have overraskelser, plottwists, en bog som jeg ikke kan slippe, og det var den altså bar ikke til at begynde med. Okay, de første 20 sider var spændende, fordi man ligesom bliver opdateret på hvad der er sket i de 8 måneder der er gået mellem Prodigy’s slutning og CHAMPION. Men derudover? Jeg kedede mig altså lidt.

Så okay, jeg kedede mig måske i starten, men hold nu op resten af bogen var fantastisk. Pludselig begynder der at ske noget, og der er nogle virkelig geniale plottwists som jeg ikke havde set komme. Plottet synes jeg virkelig, virkelig godt om. Jeg elskede den retning historien tog, at den var uventet med troværdig, og jeg troede på, at det faktisk kunne ske. En helt anden god ting er, at vi endelig kommer til at høre lidt mere om de andre dele af verden, og at der bliver meget mere politik, krig, svære valg og hårde beslutninger. Jeg kunne også rigtig godt lide, at bogen også handler om krigens svære valg. Skal man ofre 100 mennesker for at redde 1000? Hvor går grænsen mellem rigtigt og forkert, godt og ondt?

Jeg synes der sker rigtig meget med personrene i den her bog. Både June, Day, Anden og Days lillebror bliver udsat for valg, der får dem til at sætte spørgsmålstegn ved livet, krigen, deres egen personlighed og selvtillid, og hvad de skal stille op med deres liv og de muligheder det har. Især June forandrer sig meget i den her bog, og bliver faktisk en helt anden person hen mod slutningen. Det fungerede, fordi det gav mening i forhold til historien, og selvom jeg altid har elsket June, så synes jeg mindst lige så godt om den forandrede June. Day havde jeg det blandet med. Han whiner lidt rigeligt ind imellem, men for at være helt ærlig, så kan jeg godt forstå ham. Jeg ville bare ønske han ville mande sig lidt op. Anden og Days bror var fantastiske i den her bog. Anden bliver mere regent og mindre forsigtig skoledreng, og Eden viser sig at være både modig, sjov og en herlig karakter at følge.

Så for at summe op: den første del af bogen var meh, den anden del var intet mindre end fantastisk. Epilogen var perfekt og noget nær den bedste slutning på en serie jeg nogensinde har læst. I det hele taget var Champion en virkelig god slutning på serien.

Skriv et svar

