Anmeldelse: Ønskekræmmerens Datter #2: Støv & Stjerneskær

• Antal sider: 557
  • Originaltitel: Days of Blood and Starlight
  • Forlag: Bazar
  • ISBN: 9788771160796
  • Læst: 7/7 til 8/7

Der var engang en engel og en djævel, der blev forelskede og vovede at forestille sig en verden uden krig ogblodsudgydelser. Dette var ikke den verden.

Kunststuderende og monsterlærling Karou har fundet de svar, hun søgte. Nu ved hun, hvem hun er, og hvad hun er, men med denne viden kommer en anden sandhed frem. Hun har elsket en fjende, han svigtede hende, og en hel verden måtte bøde for det.

I den åndeløst spændende fortsættelse af ILDENGLEN må Karou beslutte sig for, hvor langt hun er villig til at gå for at hævne sit folk.

Fuld af skønhed og umulig kærlighed, hemmeligheder og vanskelige valg fortæller STØV OG STJERNESKÆR historien om Karou og Akiva, der befinder sig på hver sin side i en urgammel krig. Karou må skabe en monsterhær i et land af støv og stjerneskær, mens Akiva udkæmper en kamp for frelse og håb. Men er der håb at finde i ruinerne af deres ituslåede drømme?

Dette er en anmeldereksemplar fra forlaget Bazar, men meninger og holdninger er mine egne.

Puha, det er godt nok længe siden jeg har følt mig så splittet efter at have læst en bog. Den her bog var både spændende og kedelig, sjov og deprimerende, den var lidt af det hele og på mange måder fantastisk, og på mange måder fungerede den ikke for mig. Jeg tror helt klart det er en smagssag om man synes om den her bog eller ej, for gud hvor er den nogen gange helt fantastisk smuk og rørende. Og fyldt med plottwists, der var virkelig awesome.

Det der splitter mig allermest er nok sproget. Laini Taylor skriver fantastisk smukt og rørende, og jeg var kæmpe fan af de billeder hun formår at skabe, både i denne bog og i den første bog, ILDENGLEN. Problemet i den her bog er bare, at det smukke sprog i stedet for at hjælpe handlingen og gøre den mere levende, så gjorde sproget det meget afbrudt. Handlingen skrider fremad, der skal til at ske noget – og pludselig får man en lang smøre om smukke stjerner eller andre random ting, og jeg følte det sløvede plottet rigtig meget. Og det er også det der gav mig følelsen af at blive afbrudt midt i det hele. Derudover er der også et nyt synspunkt i denne her bog, og jeg forstod ikke helt hvorfor vi skulle have historien fortalt gennem hende. Så vidt jeg kunne se havde hun ikke frygtelig meget med plottet at gøre, hun var der bare for at kunne genfortælle noget af det, som Akiva gjorde.

Men plottet, wauw altså. Det var simpelthen så godt sammenflettet, alle de små ting ledte til noget større, og bedst som du tror du ved hvad der foregår og hvilken retning historien går i, så vender det hele på en tallerken og man sidder med åben mund og polypper og fatter ikke, at det seriøst lige skete. Og det er den fedeste følelse. Især i den sidste fjerdedel af bogen var der mere plot og der skete virkelig noget, og jeg kunne ikke slippe bogen om det så gjaldt mit liv. Den sidste fjerdel havde jeg ikke følelsen af at blive afbrudt, som jeg havde det med resten af bogen.

Karou synes jeg vældig godt om i den her bog. Hun ved nu hvem hun er, og efter det, der skete i slutningen er første bog er hun selvfølgelig mærket, både af sorg, skam og mistillid. Jeg kan rigtig godt lide hendes måde at håndtere det hele på, måden hun stiller spørgsmålstegn ved mange ting, for eksempel måden at føre krig på, hvad der sker til for at vinde en krig, hvad hun egentlig føler og hvad hun er nødt til at gøre. Karous veninde Zuzanna dukker også op, og hun er bare alle tiders. Hun er sjov, ironisk og sarkastisk, og noget af det der kommer ud af hendes mund er simpelthen så sjovt, at jeg sad og grinede højt flere gange.

Et andet problem jeg havde med den her bog er Akiva. Han har gjort noget frygteligt, men i stedet for at mande sig op og acceptere han har gjort noget som han aldrig kan tilgives for, så bruger han utrolig meget tid på at være melodramatisk. Hans tanker og følelser kan summeres op til “jeg er frygtelig ked af det skete, men de bad selv om det for det de gjorde mod X, og jeg er kun ked af at, fordi X er i live.” Tiltalende, ikke? Nej, jeg er ikke fan af Akiva, og jeg bliver det heller ikke.

Den verden, som Laini Taylor har opfundet er simpelthen så opfindsom og genial, og i den her bog får vi endnu mere at vide om livet som Kimære, om de forskellige stammer og landet de lever i, og jeg elskede det. Og der var et kort forrest i bogen, bonus!

Som i nok kan læse (hvis i er kommet så langt :P), så var jeg splittet. Det, der resulterede i de to stjerner var helt sikkert det, at bogen føltes så afbrudt. Der skete hele tiden noget, det begyndte at blive spændende, og så blev det afbrudt af en masse beskrivelse og fancy sprog. Og ja, det var smukt. Og ja, jeg synes godt om det. Men den her følelse af hele tiden at blive afbrudt betyder altså meget for en læseoplevelse. Akiva brød jeg mig ikke om, men jeg kunne have håndteret det, hvis historien havde føltes mere hel. Til gengæld var plottet fantastisk, og personerne var (med undtagelse af Akiva) spændende, komplekse og alle sammen nogen, man endte med at holde af. Også dem, som man ikke burde holde af, fordi man alligevel får et forhold til dem. De er ikke bare flade tegneseriekarakterer.

Alt ialt: Plottet er i top, personerne er i top – med undtagelse af Akiva, universet er fantastisk, men den her følelse af at blive afbrudt i historien fungerede bare ikke for mig.

En mening om “Anmeldelse: Ønskekræmmerens Datter #2: Støv & Stjerneskær

1. Pingback: Ønskekræmmerens Datter | Bibliotekattens Bøger