Anmeldelse: Caldera #3: Skæbnens Valg

• Serie: Caldera #3
  • Forfatter: Mette Bundgaard Laursen
  • Antal sider: 293
  • Forlag: Facet
  • ISBN: 978-87-92879-54-7
  • Læst: 24/6 til 25/6

Tilbage på Jorden er Kate fast besluttet på at leve sit eget liv frem for at leve efter Noahs profeti. Men det er svært for hende at komme videre, når hendes tanker bliver ved med at vende tilbage til Caldera. Hun er dog helt sikker på, at hun ikke vil vende tilbage til galaksen sammen med Noah – lige indtil han giver hende et tilbud, hun ikke kan afslå.

Skæbnens valg er tredje bog i trilogien Caldera.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men meninger og holdninger er mine egne.

Jeg er faktisk lidt ked af, at den her trilogi slutter med SKÆBNENS VALG. De to første bøger var virkelig gode, og SKÆBNENS VALG var ligeså god som de foregående bøger. Det var en god afslutning på trilogien, men åh jeg ville så gerne have hørt mere om Kate og den fyr hun ender sammen med. Jeg ville lidt ønske der var tre bøger mere😛

Noget af det jeg synes allerbedst om i den her serie er, at det ikke er helt klart hvem der er ond og hvem der er god. I stedet for at det bliver sat i boks og “de gode skal bekæmpe de onde”, så er der bare så meget mere til det. De gode er ikke nødvendigvis så gode som man tror de er – eller måske havde de gode intentioner engang. De onde viser sig måske ikke at være så onde – hvis de da overhovedet er onde. Jeg kan godt lide den dynamik det skaber, det drama det giver, at man som læser ikke er helt afklaret med, hvem man egentlig skal holde med.

Men når man taler om at holde med, så kan der vist umuligt være nogen der holder med Noah. Hold nu op han er en idiotisk, irriterende, belastende, snotdum idiot i den her bog. Og den eneste grund til jeg ikke bare smed bogen fra mig og opgav er, at forfatteren fik mig til at forstå, hvorfor Noah gjorde som han gjorde. Ikke at jeg bifalder det, men jeg kunne godt se hvor det kommer fra. Noah opfører sig måske som jordens største skvaddernar, men man kan godt fornemme at han er desperat, at han gerne vil redde sin galakse og gøre det rigtige for sit folk. Nej, jeg var ikke fan af Noah, jeg var faktisk generelt temmelig træt af ham, men den spænding og den drama hans ord og handlinger bidrager med gør, at man kommer hele følelsesregisteret igennem. Og det fungerede for mig.

Kate synes jeg stadig vældig godt om. Jeg kan godt lide at hun faktisk er afklaret med hvad hun vil – hun skal bare lige indse det først. Jeg tror, at alle har prøvet at stå i en situation, hvor du egentlig godt ved hvad du vil eller hvad du er nødt til at gøre, du har bare ikke rigtig lyst til at se i øjnene, at det egentlig er det du vil eller bliver nødt til at gøre. Og så synes jeg virkelig hun klarer Noah flot. Muligvis er hun en smule naiv – jeg havde allerede lugtet lunten og var helt klar over hvilken grøft han var på vej over i – men jeg synes hun håndterer ham rigtig godt. Jeg havde nok forsøgt at hugge hans hoved af ved først givne lejlighed, og som minimum fortalt ham i meget grimme vendinger præcis hvad jeg mente om det han har gang i. Kate bander ikke engang, og det var jeg rimelig imponeret over.

Selve handlingen var lidt op og ned i den her bog. Egentlig synes jeg at den første del af bogen som foregik på jorden var temmelig overflødig. Men alligevel kedede jeg mig ikke, fordi jeg var interesseret i, hvordan Kate håndterede det, der var sket, og hvornår det ville gå op for hende hvad hun skulle gøre. Herefter begynder der for alvor at ske noget, og selve slutningen synes jeg var god. Man får svar på sine spørgsmål, profetierne kommer i spil, og man sidder på kanten af stolen, fordi det er lige ved at gå galt for Kate. Det eneste jeg gerne ville hav haft var en epilog. Jeg vil jo gerne vide om de tog til jorden, blev i galaksen eller hvad der lige skete.

Romantikken, eller kærlighedsdramaet om man vil, er jo egentlig det der driver den her trilogi, sammen med spørgsmålet om retten til frihed. Men det er romantikken der fylder mest, og i sidste bog elskede jeg virkelig den drejning det tog. Jeg elskede Naphal i sidste bog, og jeg er stadig fan. Han har humor, han er charmerende, og totalt swoon-worthy. Noah kunne jeg som sagt slet ikke snuppe, men ham har jeg nu heller aldrig været fan af😛 Jeg kunne godt lide den måde tingene udviklede sig på, hvordan både Noah og Naphal opfører sig i forhold til hinanden og hvordan hele det problem med Noah påvirker Kate. Argh det er så svært at sige noget generelt uden at spoile, men i hvert fald var jeg fan af den romantiske spænding der var, og den måde det hele udviklede sig på.

Alt ialt: Virkelig, virkelig god afslutning på trilogien. Jeg har generelt elsket bøgerne i den her serie, og sidste bog var ingen undtagelse. Jeg elsker, at det ikke er tydeligt hvem der er god og hvem der er ond, og den romantiske spænding og måden det hele udviklede sig på synes jeg var alle tiders. Slutningen var tilfredsstillende, og man får svar på de eventuelle spørgsmål man måtte have.

En mening om “Anmeldelse: Caldera #3: Skæbnens Valg

1. Pingback: Caldera  | Bibliotekattens Bøger