Anmeldelse: Caldera #1: Profetiens Kald

• Serie: Caldera #1
  • Forfatter: Mette Bundgaard Laursen
  • Antal sider: 295
  • Forlag: Facet
  • ISBN: 978-87-92879-52-3
  • Læst: 15/6 til 19/6

Da 17-årige Kate møder Noah første gang, ved hun ikke, at han er en prins fra en fremmed galakse. Hun ved heller ikke, at et orakel har udpeget lige netop hende som Noahs udkårne, der skal følge med ham hjem til Caldera for at bekæmpe den onde Naphal. Faktisk er Noah ikke lige Kates kop te, hvis hun skal være helt ærlig, og Noah må snart indse, at hans opgave om at vinde Kates hjerte er langt sværere, end han havde regnet med.

Profetiens kald er første bog i trilogien Caldera.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men meninger og holdninger er mine egne.

PROFETIENS KALD kan nok bedst beskrives som en kærlighedshistorie med et hint af sci-fi. Det er altså ikke den næste Star Wars, men en virkelig god historie bygget på en fyr fra en anden galakse, en profeti og en pige, som ikke føler hun passer ind. Jeg var fan, må jeg indrømme, jeg synes PROFETIENS KALD var alle tiders bog.

Det skyldes selvfølgelig flere ting, men først og fremmest synes jeg vældig godt om, at bogen er skrevet i første person, altså jeg-fortæller. Kate er ikke altid verdens sødeste eller venligste person, men fordi man hører alting fra hendes synspunkt, så følte jeg at jeg kom til at kende hende, at jeg oplevede og følte alting sammen med hende. Hun opfører sig tit temmelig umodent, men jeg kunne godt relatere til det. Det er ikke altid særlig fedt at være udskuddet som alle synes er underlig, og når de populære så endelig er søde, så er det som regel fordi de pønser på at lave sjov på ens bekostning. Eller det ville i hvert fald være min første tanke, og jeg har været lidt i samme situation som Kate.

Kate er nok den slags hovedperson som man enten elsker eller hader, men jeg elskede hende, umoden eller ej. Jeg synes det var rart med en hovedperson som ikke var perfekt, og som jeg kunne relatere til – selvom jeg ikke altid synes hun opførte sig lige pænt. Jeg må også indrømme, at jeg fandt Kate ret sjov. Hun kommer tit med nogle sjove bemærkninger, både i sine tanker og til andre, og hun er sådan lidt sarkastisk og ironisk, og det synes jeg var skægt.

Noah havde jeg det til gengæld lidt stramt med. Nogle gange var han faktisk helt sød, men han jagede simpelthen Kate på en sådan måde, at det næsten blev frastødende. Så lad hende dog være når hun siger det altså? Men alligevel synes jeg det gav noget spænding til historien, især fordi Kate hader Noah til at begynde med, og fordi de ikke bare lige huhej forelsker sig. Romantikken bygger sig langsomt op, og det var spændende at følge med i, hvordan Kate og Noah kom tættere på hinanden.

Jeg var også vild med den her gymnasie/high school stemning som bogen havde. Al dramaen og festerne, venner og misforståelser og alt det der, jeg elskede det. Og jeg kunne også rigtig godt lide sproget. Nu har jeg nævnt det mange gange efterhånden, men dansk virker for mig tit sådan lidt forklumret og klodset, men sproget i bogen var levende og dejligt at læse, og jeg synes også forfatteren rammer plet med den måde, en teenager føler og reagerer på.

Konklusion: Jeg elskede den her bog! Jeg var fanget af den, og selv midt i eksamenstiden havde jeg egentlig mest lyst til bare at bure mig inde i soveværelset og læse og læse og læse. Jeg elskede gymnasiestemningen og den langsomt opbyggede romantik, og jeg elskede Kate, umodenhed eller ej. Noah trak lidt ned, jeg brød mig ikke om hans attitude og den der “du skal nok forelske dig i mig”-holdning. Det skal Kate sgu nok selv bestemme makker. Men derudover, virkelig god bog.

En mening om “Anmeldelse: Caldera #1: Profetiens Kald

1. Pingback: Caldera  | Bibliotekattens Bøger