Anmeldelse: Nattens Sanger #2: Skæbne

• Forfatter: Christina Bonde
  • Antal sider: 312
  • Udgivelse: 6/6 2014
  • Forlag: mellemgaard
  • ISBN: 9788793175679
  • Læst: 10/6 til 15/6

Da sorgen knuser Victorias hjerte, imødegår hun sin skæbne. Men uventede hændelser komplicerer hendes nye eksistens. Mens skæbnegudindernes budskab bliver klart, finder Victoria sig selv som midtpunkt i et farefuldt spil af bedrag og opslugende begær.

Hvordan kan Victoria hævne sin sorg, når missionen truer hendes kærlighed til Lucas? Når vejen til sejr tvinger hende i armene på ondskaben?  Når magten, hun selv besidder, er eftertragtet og årsag til forbrydelse? Hvem kan hun stole på?

Fjenderne truer overalt og tvinger Victoria til at beskytte fortiden. Så fødes en ny skæbne, der samler Victorias hjerte ..

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatter Christina Bonde, men meninger og holdninger er mine egne.

Gennem den første bog i den her trilogi fik jeg den tydelige fornemmelse, at bog et egentlig bare var indledningen til den rigtige handling, det rigtige plot, og den følelse var helt på sin plads. I SKÆBNE sker der meget mere spændende og plottwist-agtige ting, og bogen var aldrig kedelig.

Jeg elsker det her med skæbner, mytologien bag vampyrerne og måden de lever på. Jeg kan rigtig godt lide, at vi får meget mere at vide om det gennem den her bog, især efter Victoria bliver omvendt. Så følte jeg for alvor jeg kom til at forstå, hvad det her var for nogle vampyrer, hvad de kunne og de evner de havde, og det var fedt, at de rent faktisk drikker menneskeblod. Ingen dyreblod her. Jeg har det en smule meh med hele det her med, at de skal forestille ikke at kunne føle. Meget af tiden fungerer det, og de opfører sig derefter, men når de så opfører sig som om de føler noget, bliver det lidt forklaret med at “de jo har observeret mennesker og logisk ved, hvordan de skal opføre sig”. Og det giver da god mening, men altså.

Og det er det her med, at de ikke føler noget som jeg tror får Lucas til at være sådan lidt fjern personlighed. Faktisk følte jeg, at jeg i denne her bog kommer meget tættere på ham og forstår ham bedre, men han var stadig sådan lidt en arms længde væk, man kom aldrig helt tæt på ham. Victoria derimod synes jeg var virkelig fantastisk i den her bog. Stadig sød og naiv, men nu også stærkere, mere modig og mere selvstændig. Jeg kan rigtig godt lide, at hun beholder sin mistanke mod Marcus, i stedet for bare at tænke “nåhmen Lucas siger jo god for ham såeh”. I stedet tænker hun meget mere selv, og siger tit fra når der er noget hun ikke vil være med til.

Man kan lidt fornemme fra bagsideteksten, at der er et trekantsdrama under opsejling. Men det er overhovedet ikke et tilfælde af “uh, jeg er tiltrukket af ham der, hov nu er jeg forelsket i ham, men jeg har jo en kæreste”. Det er meget, meget mere kompliceret end det, og det synes jeg var fedt! Det var spændende, og jeg følte virkelig med Victoria. Det er absolut ikke en nem situation hun er havnet i, og jeg synes man får et rigtig godt indblik i hendes indre kamp for at finde ud af, hvad det egentlig er der foregår og få styr på sine følelser.

Sproget var som i den forrige bog let og nemt at læse, men uden at være for simpelt. Med det mener jeg, at bogen var flydende, og man skulle ikke koncentrere sig om at forstå lange komplicerede sætninger. Man kunne bare læse og blive en del af historien. I sidste bog følte jeg der var nogle hak i tiden nogen gange, men det oplevede jeg slet ikke med den her. Handlingen føltes meget mere flydende og meget mere sammenhængende, noget som virkelig gjorde underværker for indlevelsen.

Konklusion: Bog et var god, men SKÆBNE var bare meget bedre! Den ligger også op til en virkelig spændende afslutning på trilogien, som jeg glæder mig til at læse! Jeg elsker den nye Victoria, som er stærk og selvstændig, og jeg glæder mig til at finde ud af, hvordan hendes historie ender.