altomlydbog.dk

I går fik jeg en mail fra Maria. Hun ville høre, om jeg var interesseret i at dele budskabet om en ny website for lydbøger og lydbogsstreaming. Og ja, det vil jeg gerne!

Jeg lytter faktisk ind imellem til lydbøger når jeg træner. Som regel er det bøger jeg kender godt, og som jeg ved kan få mig til at tænke på noget andet end hvor hårdt det er at trampe i pedalerne på motionscyklen. Det vil sige at det som regel er enten Harry Potter eller Den Sorte Hingst😛

Men jeg synes faktisk konceptet lydbøger er en skide god ide. Mennesker som er ordblinde og synes det er svært at kæmpe sig igennem en hel bog kan jo med lydbøgerne stadig opleve alle de eventyr bøger gemmer på. Jeg har også nogle bekendte med børn, som lytter til lydbøger i bilen til og fra arbejde, fordi de ikke har tid til at sætte sig ned med en bog. Og med lydbogen får de lige pludselig den mulighed.

Jeg er faktisk bedøvende ligeglad med, hvilke genrer folk læser, hvorfor de læser eller hvordan de læser. Jeg bliver bare glad, når folk har lyst til at tage på et eventyr i en bog, uanset om det er for at møde Christian Grey, løse mordgåder eller opleve Panem. Unaset om det er lydbøger, rigtige bøger, e-bøger eller hvilken genre det er, så bliver jeg glad når folk læser, fordi det at læse en bog er en fantastisk oplevelse.

Altså sagde jeg ja, da Maria spurgte om jeg ville dele pressemeddelelsen. Så den kommer her:


 

Nyt website til lydbogsfans

 

Lydbøger vinder indpas i litteraturelskernes hjerter. Med lydbogsstreaming via smartphones har læseheste adgang til et helt bibliotek, uanset hvor de befinder sig.

Lydbogen bringer os ikke alene tilbage til den mundtlige fortælling. Den gør det også muligt at lytte, mens man foretager sig andre ting, ligesom det er en populær platform for børn, som endnu ikke har lært at læse.

 

www.altomlydbog.dk kan litteraturinteresserede finde information om lydbøger. Fra de nyeste og mest populære udgivelser inden for flere genrer til holdninger om lydbogsmediet fra både forfattere, oplæsere og lydbogslyttere. For interesserede er det muligt at prøve lydbogsstreaming gratis i 14 dage. Se på www.altomlydbog.dk hvordan.

 

Forfatter Lotte Garbers:

”Lydbøger har været på det danske marked siden kassettebåndenes tid i 1980’erne, og kan derfor godt synes “støvede” for de fleste. Mange forbinder lydbogen med at være barn, og det at lytte til en historie hører fortiden til. Kan man læse, foretrækker man måske bogens skrevne sider, men tænk på alt det, man kan lave, mens man lytter til litteratur”?

 

Forfatter og lydbogsoplæser Josefine Ottesen

”I bund og grund er lydbøger jo bare en måde at gå tilbage til den mundtlige fortælling. De første fiktionsbøger, der blev trykt efter biblen, var jo overleverede fortællinger, der blev nedskrevet, og lydbøger giver nu igen muligheden for at lytte til historien frem for at læse den”.


 

Maria har tilbudt at linke til mig blog hvis jeg ville dele pressemeddelsen, og det er jeg glad for. Men jeg ville faktisk gerne have delt den alligevel. Jeg er for at man læser (eller lytter) til bøger, så jeg ville gerne have spredt budskabet. Uanset hvad, så skal vi lige have slået fast, at det her indlæg ikke er sponsoreret, jeg har ikke fået penge eller goder for det. Jeg er glad for et link til min blog, fordi det betyder at flere mennesker måske kan blive inspireret til at læse en bog, eller finde de næste bog de skal læse. Det er egentlig det jeg vil med den her blog. Jeg vil inspirere andre til at læse, til at finde ud af hvilken bog de skal læse som den næste. Og hvis jeg kan inspirere andre ved at linke til en side om lydbøger, så gør jeg det gerne. Læs nogle bøger, I tell you!

2 meninger om “altomlydbog.dk

  1. Hej med dig – faldt over dit indlæg, og jeg blev bare helt glad, er nemlig også stor lydbogsfan. Hører du aldrig andre bøger som lydbøger, end dem du kender i forvejen? Jeg bruger dem til mange ting – det er ikke alle bøger, der tåler at blive læst op, men nogen af dem synes jeg bliver bedre. For eksempel hvis forfatteren selv læser, eller historien bare passer til det der lange lyd-forløb.

    1. Hej Lotte! Nej, jeg lytter mest til bøger jeg kender i forvejen, for jeg er ret dårlig til at høre efter hvis jeg skal koncentrere mig om noget andet, for eksempel at køre bil. Så jeg vælger nogen jeg kender, for så gør det ikke noget, hvis jeg lige mangler et par minutter her og der😛

Skriv et svar

