Anmeldelse: The Black Magician Trilogy #1: The Magician’s Guild

• Antal sider: 465
  • Udgivelse: 2004
  • Forlag: Orbit
  • ISBN: 978-1-84149-960-4
  • Læst: 24/5 til 30/5

“We should expect this young woman to be more powerful than our average novice, possibly even more powerful than the average magician.”

This year, like every other, the magicians of Imardin gather to purge the city of undesirables. Cloaked in the protection of their sorcery, they move with no fear of the vagrants and miscreants who despise them and their work-—until one enraged girl, barely more than a child, hurls a stone at the hated invaders…and effortlessly penetrates their magical shield.

What the Magicians’ Guild has long dreaded has finally come to pass. There is someone outside their ranks who possesses a raw power beyond imagining, an untrained mage who must be found and schooled before she destroys herself and her city with a force she cannot yet control.

Først og fremmest må jeg lige forklare lidt om de tre stjerner bogen har fået. Bogen er delt op i to dele, og hvis jeg skulle give dem stjerner hver for sig, så havde 1. del fået to stjerner, og 2. del fået fire. Første del af bogen føltes meget langtrukken, og efter at have læst den del tænkte jeg, at de 250 sider nemt kunne have været kogt ned til 50-60 sider uden man ville følte man manglede noget. Der sker nemlig ikke rigtig noget som helst med noget som helst. Når man først kommer forbi det punkt hvor Sonea ved et uheld kommer til at bruge magi hun ikke vidste hun havde, så er det egentlig bare gentagelser. 1. Flygt fra magicians guild-folk der leder efter hende. 2. Find nyt gemmested. 3. Træn magi. 4. Gentag punk 1. til 3.

Selvom det føltes overflødigt med gentagelserne og det gik temmelig sløvt med handlingen, så kan man godt mærke, at den første del af bogen egentlig mest er til for at få udviklet personere i bogen, så vi lærer dem at kende. Der er nemlig en del forskellige POV, og selvom jeg normalt ikke er fan af det, så fungerede der her, fordi de hver især faktisk er meget forskellige og ret interessante. Jeg følte bare, at personerne godt kunne have været udviklet uden at bruge 250 sider med at gentage den samme handling. Som i øvrigt ikke får noget som helst med noget som helst at gøre.

Anden del derimod, så begyndte det at blive spændende! Vi lærer mere om magi, om Magicians Guild’en, om hvad de her magikere egentlig går og laver, samtidig med at der bygges noget mysterie op omkring nogle mærkelige hændelser og mulige konspiratoriske elementer. Det er svært at sige noget uden at spoile, haha😛 Men det jeg nok prøver at sige er, at der bygges spænding op, der er politiske spændinger mellem magikerne, og nogen har ikke rent mel i posen. Jeg var virkelig begejstret for den anden del af bogen, jeg blev så grebet af universet og magien, personerne og de politiske spændinger, og især af mysteriet, som jeg fandt virkelig spændende!

I forhold til bogens personer, så kunne jeg egenerelt godt lide dem. Sonea havde jeg det ind imellem svært med, hun opfører sig nogle gange frygtelig barnligt og uvidende, lidt som en forkælet unge der ikke får sin vilje. Hun stamper i gulvet, nægter at svare, vender hovedet væk, spidser læberne, den slags ting. Men når hun ligesom holdt op med det, så var hun det meste af tiden ret cool, og også ret nem at relatere til. Ceryni kunne jeg egentlig også godt lide, men jeg synes ind imellem han blev lidt meh at høre på. Han er vokset op i slummen, og han er ligesom lidt for blød og ridderlig nogle gange til at det virker troværdigt. De to magikere elskede jeg! Den ældre magiker, som har en slags gandalf/dumbledore/mentoragtig aura omkring sig, hans synspunkt var klart min favorit. Han var nice! Hans elev var den sjove gut i den her fortælling, og ham kunne jeg også godt lide.

Man kan godt mærke på bogen, at den egentlig bare en introen til de to næste bøger, men det generede mig ikke spor. Sproget var fængende, og da vi først kom til anden del af bogen blev handlingen også virkelig spændende. Jeg synes vældig godt om det overall plot man kan fornemme begynder i den her bog, og jeg kan også vældig godt lide universet.

Konklusion: Jeg kunne virkelig virkelig godt lide bogens 2. del, men den første del føltes sløv og meget gentagelse på gentagelse. Universet, personerne og plottet var jeg ret begejstrede for, og hvis man kan lide fantasy, så er det her ikke en hel skidt bog at gå i gang med – og jeg tror, at næste bog i serien er virkelig god!

2 meninger om “Anmeldelse: The Black Magician Trilogy #1: The Magician’s Guild

1. Glæd dig til de to næste. Min favorit er 3’eren (men jeg kan ikke forklare hvorfor uden at røbe noget fra handlingen ;-)).

Mvh.