Anmeldelse: The Demon Trappers #3: Forgiven

• Forlag: Macmillan
  • ISBN: 978-0-330-51949-6
  • Læst: 15/5 til 18/5

SPOILERS!

Riley Blackthorne. Kicking hell’s ass one demon at a time…

Riley has made a bargain with Heaven, and now they’ve come to collect.

Lucifer’s finest are ruling the streets and it seems that Armageddon might be even closer than Riley imagined. But with her soul and her heart in play it’s all she can do to keep herself alive, let alone save the world. Riley’s not afraid of kicking some major demon butt, but when it comes to a battle between Heaven and Hell, she might need a little help…

SPOILER SLUT

ANMELDELSEN KAN INDEHOLDE SPOILERS FRA DE TIDLIGERE BØGER

Tilstanden i Atlanta går i denne bog fra et lettere besværlig til komplet kaotisk. Der er stadig ingen der ved hvem der står bag det falske vievand, dæmonjægerne er der stadig, og den almindelige befolkning betvivler dæmonfangernes evne til at beskytte dem. Der er ingen der ved hvad Helvede brygger på af lumske planer, og der er heller ingen der ved hvad Himlen egentlig har gang i. Bogen er fyldt med mysterier og intriger, og den her bog er bogen, hvor langt det meste endelig bliver flettet sammen, og man ser det store billede – hvordan det egentlig hænger sammen.

Riley er hele krisens epicenter, det er hende – og hendes far – det hele egentlig handler om. Riley har givet Himlen et løfte, som hun nu må kæmpe for at opfylde, samtidig med at hun skal håndtere Beck, mistroisk befolkning, dæmoner der bliver vildere og farligere dag for dag og finde ud af hvem der forfalsker vievandet. Jeg synes vældig godt om Riley, hun er modig, viljestærk og herresej til at fange dæmoner, men hun har også følelser, bliver usikker og bange, og hun er bare så nem at synes om. Hun bliver nærmest bare mere og mere awesome for hver bog, og jeg synes hun er alle tiders!

Riley og Beck fylder enormt meget i bogen. Der er så mange misforståelser, og spændingen imellem dem bølger op og ned. Det er ikke simpelt “årh jeg elsker dig for evigt!”, men en masse komplicerede følelser, forvirring og romantisk spænding, præcis som det tit er i den virkelig verden. Jeg elskede at følge de to komme tættere og tættere på hinanden, for derefter at glide lidt fra hinanden, og selvom det er tydeligt at de jo nok skal finde ud af det til sidst (det er man ikke spor i tvivl om), så sad jeg alligevel og var dødspændt på, hvad der ville ske, hvornår og hvordan.

Jeg kan rigtig godt lide at både Beck og Riley er så komplekse personligheder, at de har mange forskellige lag og sider til deres personlighed. Og endnu bedre, de udvikler sig, lærer og bliver mere voksne. Der sker noget med dem, de er ikke bare statiske, kedelige personligheder. De er begge dynamiske og spændende, og eftersom bogen er fortalt skiftevia via Riley og Beck, så kommer man bare til at lære dem så godt at kende. Bipersonerne er jeg også glad for, især Stewart, som har alle tiders irske accent, og Ori, som er meget mere end hans er ud til at være. Den eneste jeg kunne have undværet var Simi, men jeg havde ikke noget problem med hende, hun var et ret friskt indspark.

Bogen er fyldt med action og intriger, mysterierne hober sig op, og det hele ender med en episk scene på en kirkegård, som simpelthen var fantastisk. Alle de røde tråde flettes sammen, mysterier løses, konflikter optrappes og eskalerer, og nye problemer og mysterier opstår. Måden jeg bedst kan beskrive det på er nok dynamisk. Der skete hele tiden noget, og man er holdt til ilden fra side et til man vender den sidste side. Der var rigtig mange wow-øjeblikke, hvor man sad og tænkte “OMG!”, og følelserne fik også den store rutchetur. Okay, jeg græd ikke ligefrem, men jeg blev trist på Rileys vegne, vred, glad, det hele. Jeg synes også plottet er godt udtænkt. Snørklet, men ikke så mystisk at man ikke forstår hvad der sker. Det gav god mening er nok det jeg prøver at sige.

Jeg er hooked på den her serie. Heldigvis er der en bog mere, for jeg er bare slet ikke klar til at forlade Beck eller Riley. Bogen var spændende, fængende, og fyldt med action, mysterier og sparken dæmonrøv. Glæder mig SÅ meget til at se, hvordan det hele ender for Riley, Beck og de andre.