Anmeldelse: Skrifterne fra Safirhavet #1: Cirinos Fortælling

• Serie: Skrifterne fra Safirhavet #1
  • Forfatter: Nick Clausen
  • Antal sider: 276
  • Forlag: Høst & Søn
  • ISBN: 978-87-638-3118-5
  • Læst: 14/5 til 15/5

Cirinos fortælling foregår i et Middelhavslignende område i Mazuranernes storrige. I et lille fredeligt hjørne, i Rigan, bor Cirino sammen med sin lillebror Fabius og deres mor. De to brødre ernærer sig som safirfiskere og er derfor langt væk hjemmefra, da Cirino bliver bortført og solgt som slave. Han er riganer og frihedshungrende, men riganere er også berømte for deres udholdenhed og slagstyrke, så efter et mislykket flugtforsøg beslutter hans slaveejer sig for at lade Cirino kæmpe i arenaer. På sigt kan det ende med et luksusliv som duellator – men i Cirino er frihedstrangen stærkere…

Cirinos fortælling er en medrivende, spændende og bevægende historie om menneskers evne til at overleve under miserable forhold, om venskaber på trods, og om spirende kærlighed.

Dette er et anmeldereksemplar fra Høst og Søn, men meninger og holdninger er mine egne.

Da jeg begyndte på den her bog havde jeg ingen forventninger. Bagsideteksten afslørede ikke så meget om hvad det egentlig handlede om, og jeg frygtede måske også lidt, at det ville blive for deprimerende og melankolsk, fordi hovedpersonen er slave. Men jeg blev simpelthen blæst bagover af den her bog. Den var SÅ god, jeg ville slet ikke havde den skulle ende, jeg ville bare læse videre og videre om Cirino.

Først og fremmest er bogen skrevet virkelig godt. Fra side et blev jeg fanget af historien og trukket med ind i Cirinos univers. Bogen er skrevet i jeg-fortæller, hvilket fungerede helt perfekt. Man bliver en del af fortællingen, og sammen med et forholdvis let sprog, så flyver man igennem siderne på ingen tid, samtidig med at man virkelig lever hver dag sammen med Cirino. Da jeg afsluttede bogen havde jeg en følelse af at have levet i bogens univers i ugevis, og den følelse er simpelthen fantastisk. Følelsen af, at have levet et helt liv sammen med bogens personer.

Selve historien var simpelthen så god! Cirinos liv som slave var tilpas brutalt uden at det blev for meget, og Nick Clausen fik hver eneste dag i slave-livet til at være interessant, og han fik mig til at føle med Cirino og hans venner gennem hele bogen. Bogen indeholder både hverdagsliv som slave, kampe i arenaer, venskab, kampen for frihed, og en smule kærlighed. Det var en virkelig spændende at følge Cirino kæmpe for livet, både som slave og i arenaen, og følge hans jagt på friheden. Man fornemmer også tydeligt et større plot i serien, og det elskede jeg!

Og et stort plus ved bogen: der er øgler med! Eller, de bliver kaldt øgler, men jeg er temmelig sikker på det er dinosaurer. Flyveøgler og trehorn? Jeg tænker dinosaurer. Og hvor fedt er det ikke lige? Dinosauerer + ørken + slave + gladiatorarenaer = skide god kombination! jeg elskede simpelthen det univers forfatteren har skabt, jeg elskede kombinationen af de forskellige elementer, og især elskede jeg at det foregik i ørkenen meget af tiden.

Cirino selv elskede jeg. Han er så nem at forholde sig til, og han er meget menneskelig. Han er ærlig, reel og loyal, og så er han venlig, med et hjerte af guld. Han vil gerne hjælpe andre, vil gerne gøre det rigtige, men han begår også fejl og må tage konsekvensen af det, og han gør også ind imellem ting der strider imod hans personlighed, og som han bagefter fortryder. Jeg elsker hans væremåde og hans måde at tænke på, og jeg følte meget hurtigt jeg kom til at kende ham og hans personlighed. Jeg tog mig selv i at heppe på ham, håbe at han fik sin frihed og overlevede, og jeg endte med at holde virkelig meget af ham.

Resten af persongalleriet var også fantastisk! Her er en god blanding af alle mulige personligheder, fra den gamle, gnavne, pengegriske slaveejer Porcius, den ældre krigsveteran hvor alt ikke er som det ser ud til at være, til den smukke pige som søger sin egen frihed. Personerne er så forskellige, og det var med til at gøre bogen levende. Blandt mine favoritter var Porcius, som jeg synes gav bogen rigtig meget liv og karakter på en måde. Noget af det som også er positivt ved bogen er at der er romantik og kærlighed, men det er meget nedtonet og nærmest som en del af historien i stedet for at være historien. Og det fungerede virkelig godt!

Argh, det er så svært at skrive en anmeldelse for en bog man virkelig elskede, det er lidt som om at lige meget hvad jeg skriver, så yder der bare ikke bogen retfærdighed😛 Jeg kan absolut anbefale CIRINOS FORTÆLLING, den var så spændende og medrivende, og i det hele taget bare fantastisk!

En mening om “Anmeldelse: Skrifterne fra Safirhavet #1: Cirinos Fortælling

1. Pingback: Cirinos fortælling af Nick Clausen | trolderier