Anmeldelse: Throne of Glass #01-05: The Assassin’s Blade

• Forfatter: Sarah J. Maas
  • Antal sider: 430
  • Forlag: Bloomsbury
  • ISBN: 978-1-4088-5198-2
  • Læst: 23/4 til 28/4

Contains all five novellas.

Celaena Sardothien is Adarlan’s most feared assassin. As part of the Assassin’s Guild, her allegiance is to her master, Arobynn Hamel, yet Celaena listens to no one and trusts only her fellow killer-for-hire, Sam. In these action-packed novellas – together in one edition for the first time – Celaena embarks on five daring missions. They take her from remote islands to hostile deserts, where she fights to liberate slaves and seeks to avenge the tyrannous. But she is acting against Arobynn’s orders and could suffer an unimaginable punishment for such treachery. Will Celaena ever be truly free? Explore the dark underworld of this kick-ass heroine to find out.

—————————————–

THE ASSASSIN’S BLADE indeholde de fem noveller, der fortæller historien om hvordan Celaena endte i Endovier – hvor hun befinder sig da Throne of Glass-seriens første bog begynder. Jeg læste Throne of Glass inden jeg læste novellerne, og det kunne jeg sagtens uden at føle jeg manglede noget. Man er med andre ord ikke nødt til at læse novellerne for at forstå hvad der foregår i Throne of Glass. Men nu hvor jeg har læst dem, ville jeg ønske jeg havde læst dem først.

Celaenas baggrundshistorie, væremåde og personlighed bliver virkelig udviklet gennem de her noveller, og de forklarer så meget om, hvorfor Celaena er som hun er i selve serien. I serien synes jeg, hun manglede noget badass-ness, men det havde hun i hvert fald masser af i de her noveller (eller de fleste af dem, men det vender jeg tilbage til), og jeg elskede det! I de første tre noveller var hun præcis den rå, vilde, badass, røvsparkende snigmorder jeg havde håbet hun ville være, og eg slugte det råt.

Jeg blev til gengæld ret træt af hende i de sidste to noveller. Hun har så travlt med Sam, at hun overser ellers tydelige signaler på at der er ugler i mosen. Hun vil have Sam til at blive hjemme fra en opgave, fordi “hun ikke vil have han kommer til skade”. Og Sam gør præcis det samme. Ej men undskyld mig, er i to ikke i top ti over de vildeste, farligste og bedst trænede snigmordere der findes? Nårh jo, så vil i venligst lade være med at forsøge at pakke hinanden ind i vat? Det er temmelig trættende. Og så opfører Celaena sig ind imellem som den vildeste snob. Hun bekymrer sig om at stikke af og få et liv med Sam, fordi hun så måske ikke kan få de luksuriøse lavendelsæber og silkekjoler hun plejer. Ej men hvor overfladisk kan man være?

Når det så er sagt, så var hver eneste novelle nervepirrende spændende, og jeg elskede at de hver især havde en råd tråd til noget, at man kan mærke at selvom hvor novelle har deres egen historie, så er de en del af et større plot. Jeg var også vild med samtlige personer vi mødte, selv dem der helt tydeligt er nogle værre banditter. Jeg kunne virkelig godt lide Arobynn, han er meget mere kompleks end man lige går og tror når man først møder ham. Det samme gælder Sam. Nogle af personerne går igen, mens man kun møder andre i en enkelt novelle, men de var hver især interessante og med forskellige personligheder. Nogle af dem genkender man fra Throne of Glass-serien, og det var fedt at få deres baggrundshistorie, og især finde ud af hvad det egentlig var der skete med Celaena, Sam og Arobynn.

Jeg kunne helt klart bedst lide nummer 0.3, The Assassin and the Desert. Manner den var spændende, og settingen i ørkenen var helt fantastisk. Som jeg skrev tidligere, så behøver man ikke læse novellerne før man læser bogen, men jeg ville helt sikkert ønske jeg havde læst dem før jeg læste bøgerne. De var virkelig spændende og gav rigtig meget baggrundshistorie til mange af personerne, man hører om i Throne of Glass, inklusiv Celaena.

2 meninger om “Anmeldelse: Throne of Glass #01-05: The Assassin’s Blade

1. Jeg har kun læst den første. Og mistede helt lysten til serien😦 Synes den var så kedelig og bare…sær. Slet ikke mig! Rigtig øv!