Anmeldelse: Fire & Flood #1: Fire & Flood

16069167pink 3 stjerner



  • Titel: Fire & Flood
  • Serie: Fire & Flood #1
  • Forfatter: Victoria Scott
  • Antal sider: 366
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Forlag: Chicken House
  • ISBN: 978-1-909489-62-2
  • Læst: 19/4 til 20/4

Time is slipping away…. 

Tella Holloway is losing it. Her brother is sick, and when a dozen doctors can’t determine what’s wrong, her parents decide to move to Montana for the fresh air. She’s lost her friends, her parents are driving her crazy, her brother is dying—and she’s helpless to change anything.

Until she receives mysterious instructions on how to become a Contender in the Brimstone Bleed. It’s an epic race across jungle, desert, ocean, and mountain that could win her the prize she desperately desires: the Cure for her brother’s illness. But all the Contenders are after the Cure for people they love, and there’s no guarantee that Tella (or any of them) will survive the race.

The jungle is terrifying, the clock is ticking, and Tella knows she can’t trust the allies she makes. And one big question emerges: Why have so many fallen sick in the first place?

———————————————

FIRE & FLOOD er blevet beskrevet som Hunger Games møder Pokemon, og det er faktisk ikke ret langt fra at være sandt. Unge kan være så heldige at få en invitation til Brimstone Bleed, en konkurrence, hvor præmien er en kur til deres syge familiemedlem. Til at hjælpe dem får de en Pandora, et dyr som er blevet genetisk modificeret til at have nogle forskellige evner, om kan hjælpe deres ejer igennem konkurrencen.

Vi bliver lige ved Pandoraerne, for de var helt klart det jeg elskede mest ved den her bog. De var SÅ fede! Det er alle mulige slags dyr, nogle kan spy ild, nogle kan finde vand i ørkenen, nogle kan blive usynlige, nogle kan læse tanker, der er bare så mange forskellige, og jeg elskede det! Jeg kunne også godt lide, at Pandoraerne har personlighed, selvom de jo statdig er dyr. Man kan mærke at de er forskellige personligheder, og på den måde for man jo også et forhold til dem. Især Tellas Pandora var vildt nice! Jeg vil også ha’ sådan en!

I forhold til hele den her Brimstone Bleed-konkurrence, så var jeg bare ikke rigtig solgt på konceptet. Jeg synes det var meget vagt forklaret, og nogle gange virkelig sært. Hvis jeg fik sådan en invitation ud af ingenting og uden at vide hvad søren der foregik, så ville jeg have været hundrede gange mere skeptisk, og jeg ville være sikker på, det var fusk. Det lyder som fusk. Det virker som fusk. Og det var vagt som bare pokker. Jeg var ikke overbevist om, at Brimstone Bleed kunne være virkelig. Og da den rigtige baggrundshistorie for det dukkede op, var den bare virkelig åndssvag. Det var så langt ude, at jeg overhovedet ikke kunne tage det seriøst.

Til gengæld kan jeg godt lide, at det er udformet som et løb – hvem kan komme først i stedet for hey, slå alle andre ihjel. Det gjorde det faktisk virkelig spændende, fordi man hele tiden sidder på kanten af stolen og tænker “så skynd dig dog, du skal jo nå der inden de andre, kom nuuu!”. Det handler meget om overlevelse, om at komme hurtigt frem til målet, en konstant kamp på tid, i stedet for mod de andre deltagere. Selvfølgelig bliver der kampe alligevel, men jeg var så glad for, at det ikke var en slå-hinanden-ihjel-bog.

Personerne kunne jeg egentlig rigtig godt lide. Tella er vittig og sjov, og hun er sikke spor som Katniss (man kan jo ikke lade være med at sammenligne de to, når bogen er beskrevet som Hunger Games møder Pokemon). Hun er en rigtig prinsessepige, hun elsker neglelak, tøj, mode, makeup og sko, og hun har overhovedet ingen overlevelsesfærdigheder what so ever. Kombinationen af prinsessepige og overlevelse giver en sindssygt sjov indre dialog i Tessas hovede, og nogle herre sjove kommentarer også. Og så skal man i øvrigt ikke undervurdere hende. Det kan godt være hun ikke ved en pind om overlevelse, men hun vokser faktisk med opgaven hen ad vejen. Resten af personerne synes jeg var en god blanding af forskellige personligheder. Den er den brutale, vilde og blodige, den stille, mystiske og indelukkede, de rystende nervøse, og de sjove. En god blanding af forskellige personer, og jeg endte faktisk med at synes om dem alle sammen, selv hr. brutal og blodig.

Jeg ville have knuselsket den her bog, hvis ikke hele idéen bag det her Brimstone Bleed var så vagt og mystisk på den irriterende måde. Jeg var ikke overbevist, og da man endelig fandt ud af, hvordan det hele hænger sammen, så var det bare virkelig, virkelig åndssvagt. Til gengæld synes jeg pandoraerne var fantastiske, Tella var en spændende og sjov hovedperson, og jeg kunne egentlig godt lide resten af bogens indhold. Faktisk synes jeg, at bogen var rigtig god, men jeg ville virkelig ønske, at der var blevet tænkt lidt mere over baggrundshistorien for det her Brimstone Bleed.

 

2 meninger om “Anmeldelse: Fire & Flood #1: Fire & Flood

    1. Hej Bella. Desværre ikke endnu, og jeg har heller ikke hørt den skulle være på vej. Jeg ved ikke hvor god du er til engelsk, men bogen er ret kort og rimelig nem at læse, så selvom det er første gang du læser en bog på engelsk, tror jeg godt du ville kunne komme igennem den.

Skriv et svar

