Anmeldelse: Paladin Profetien #1: Paladin Profetien

• Forfatter: Mark Frost
  • Antal sider: 479
  • Originaltitel: The Paladin Prophecy
  • Forlag: Høst & Søn
  • ISBN: 978-87-638-2753-9
  • Læst: 26/4 til 29/4

Den sorte bil. Indhyllet i udstødning, motoren i tomgang, lige foran ham. Will kunne ikke se nogen bag det mørke glas, men han vidste, at der sad em derinde og kiggede på ham. Will fokuserede, lydene forsvandt. Tiden gik i stå. En marimbalyd brød stilheden. Endnu en SMS fra far. LØB, WILL.

Da Will ved et uheld klarer sig unaturligt godt i en prøve, bliver han tilbudt et stipendium til en eksklusiv kostskole, hvor intet er, som det ser ud. Sammen med sine værelseskammerater opdager han skjulte sider af sig selv, der har forbindelser til en urgammel profeti. Forfulgt af både løgne og fjender vikles Will ind i en livsfarlig kamp om verdensherredømmet …

——————————————-

Dette er et anmeldereksemplar fra Høst & Søn/Rosinante & Co, men meninger og holdninger er mine egne.

Jeg havde rimelig høje forventninger til PALADIN PROFETIEN. Jeg har hørt så meget godt om den, og jeg synes den lød super spændende. Mystiske hændelser, profetier, mulige hemmelige selvskaber og konspirationer – I like!

Hovedpersonen er Will, en fyr på 15 år, som ved et uheld kommer til at score en perfekt score i en test i skolen. Pludselig dukker der mystiske mænd og biler op, og det hele bliver mere og mere mystisk – og mere og mere farligt. Will har ingen idé om hvad der foregår, men han handler alligevel både fornuftigt og klogt. Han har med andre ord omløb i hovedet, og det kunne jeg vældig godt lide! Han er også venlig, modig og en god fyr. Han ved hvad der er det rigtige at gøre, og han behandler andre mennesker ordentligt. Virkelig fin fyr, som jeg var begejstret for.

Bogen er præget af action. Der sker hele tiden noget, der er kampe, biljagter, monstre, bøller på udkig efter ballade, og en hel masse andet. Bogen står aldrig stille eller bliver kedelig, og når man ligger hele mysteriet om, hvad det egentlig er der sker oveni, så får man en virkelig spændende bog. Og det var den virkelig, spændende altså. Jeg kunne ikke vente med at få den næste brik til mysteriet, og jeg  elskede kampscenerne. Frost skriver virkelig gode kampscener, som er både spændende og tilpas beskrevne.

Wills værelseskammerater havde jeg det også helt fint med. Mere eller mindre. Nick synes jeg var lige mærkelig nok når han snakkede – sådan er der sgu da ingen teenagere der snakker? Men derudover var han en fin fyr, og til tider hysterisk morsom. Jeg tror Ajay var min favorit, han var virkelig nice! Super klog og ingeniør-agtig, og lidt en kloge-åge på den gode måde. Elisa og Brooke synes jeg også var fine – jeg kunne bedre lide Elisa end Brooke, hun var bare lidt mere fierce synes jeg.

Generelt er bogen faktisk virkelig sjov. Dialogen er vittig, og jeg sad tit og fnisede lidt af det, personerne sagde. Især Will havde nogle virkelig sjove comebacks når bøllerne var ude efter ham, og Nick var også vildt sjov det meste af tiden.

Jeg synes helt sikkert bogen var både god og spændende, men jeg synes der var nogle ting, som ikke helt hang sammen. Will får hjælp af en taxachauffør, som er villig til at kaste sig ud i farlige overvågningsmissioner for en dreng, han har mødt EN gang. Ej men hvem gør det? Og Wills værelseskammerater sluger hans historie råt, selvom de knap har kendt ham i to dage. På trods af, at det er seriøst underlige ting han har oplevet, så tror de bare på det uden rigtig at stille spørgsmålstegn ved noget som helst. Det synes jeg også var virkelig mærkeligt.

PALADIN PROFETIEN var virkelig en spændende, actionpræget bog. Jeg var ved at dø af nysgerrighed for at finde ud af, hvordan det hele hang sammen, og kampscenerne var nervepirrende og vilde – på den gode måde. Jeg synes der var et par ting som var lidt mærkelige, men bogen var alligevel spændende, og slutningen – uuuh hvor vil jeg gerne læse næste bog!