Anmeldelse: The 100 #1: The 100

18142632
pink 2 sjerner



  • Titel: The 100
  • Serie: The 100 #1
  • Forfatter: Kass Morgan
  • Antal sider: 323
  • Udgivelse: 2013
  • Sprog: Engelsk
  • Forlag: Hodder & Stoughton
  • ISBN: 978-1-444-76688-2
  • Læst: 19/4

No one has set foot on Earth in centuries – until now.

Ever sincea devastating nuclear war, humanity has lived on spaceships far above Earth’s radioactive surface. Now, one hundred juvenile delinquents – considered expendable by society – are being sent on a dangerous mission: to re-colonize the planet. It could be their second chance at life … or it could be a suicide mission.

Clarke was arrested for treason, though she’s haunted by the memory of what she really did. Wells, the chancellor’s son, came to Earth for the girl he loves – but will she ever forgive him? Reckless Bellamy fought his way into the transport pod to protect his sister, the other half of the only siblings in the universe. And Glass managed to escape back onto the ship, only to find that life there is just as dangerous as she feared it would be on Earth.

Confronted with a savage land and haunted by secrets from their pasts, the hundred must fight to survive. They were never meant to be heroes, but they may be mankind’s last hope.

—————————————-

Jeg ville virkelig gerne have elkset den her bog. Science fiction er en af mine yndlingsgenrer, men det er bare så sjældent jeg støder på en ordentlig YA sci-fi-bog. Jeg havde håbet The 100 skulle være den næste awesome YA sci-fi, men nej. Det var den altså bare ikke.

Og det hænger temmelig meget sammen med mængden af POV’s. Jeg er ikke fan af, at der er mere end en person der fortæller historien. Max to. Men hvis det bliver gjort rigtigt, så kan det sagtens fungere for mig. Det gjorde det bare ikke her. Bogen er jo ret kort, kun 323 sider. Vi har 4 fortællere, og de fortæller hver især deres baggrundshistorie som flashbacks, samtidig med, at de fortæller hvad der sker i “nutiden”. Det betyder, at der er 8 historier der skal fortælles på 323 sider. Og det er sådan cirka 200 sider for lidt, hvis det skulle have fungeret.

Man når ikke rigtig at komme ind i personernes hoveder, før man skifter til deres fortid eller til et helt andet POV, og for mig føltes historien meget afbrudt. Især fordi, at nutidshistorien hele tiden blev afbrudt af flashbacks. Selvom de her flashbacks er vældig relevante for historien, så føles det hele tiden som om man bliver afbrudt og kastet ind i en ny historie. Og det fungerede altså ikke for mig.

Derudover er universets opbygning virkelig ikke særlig grundig. Hvor længe har de været væk fra Jorden? Hvordan er samfundet bygget op på rumskibene? Er der rige og fattige? Hvor får de maden fra? Vandet? Arbejder man? Hvem bestemmer hvad der skal ske – og hvem bestemmer hvem der bestemmer? Der bliver ikke rigtig forklaret noget om noget som helst, og det eneste man hører om hvorfor de overhovedet forlod jorden er noget med en radioaktiv vinter.

Personerne havde jeg det generelt fint med. Clarke, Bellamy og Glass var egentlig ganske fine personer på hver deres måde og med hver deres personlighed. Wells derimod er simpelthen sådan en nar, og i bogen kan man tydeligt mærke, at det er ham der skal være ridderen på den hvide hest. Og det fatter jeg ikke, at nogen kan synes han skal være, og jeg fatter endnu mindre, at Clarke overhovedet taler til ham. Hvis jeg havde været Clarke, så tror jeg at jeg ville have slået ham ihjel for det han havde gjort. Og han fatter selvfølgelig ikke, hvorfor Clarke ikke bare kommer springende hen til ham og smiler og vil have ham. Narrøv. Glass tror jeg var min favorit. Er hun lidt naiv? Ja, men ikke så meget at det bliver fo meget, og jeg følte hun kunne have været en virkelig person. Bellamy var jeg også ret vild med, han var nice!

I forhold til overlevelse på en radioaktiv planet, så var der godt nok heller ikke ret meget overlevelse i den her bog. De tænker mere på at kysse og finde ud af hvem der har hugget medicinkassen end på at skaffe mad. Hallo, mad, anyone? Eller hvad med vand? Nej? Okay så.

Nej, The 100 var bare ikke en bog for mig. Men jeg kan godt forstå, at man har lavet den til en TV-serie, for det tror jeg virkelig den egner sig meget bedre til.

5 meninger om “Anmeldelse: The 100 #1: The 100

  1. Åååh, jeg ville ellers gerne læse den, og har overvejet at købe den i noget tid nu.😦
    Måske jeg bare skulle forsøge med serien i stedet for …😛

  2. Uenig! Synes slet ikke det var for meget, tværtimod fedt med en masse action i stedet for bare snak😀 Haha.

    Hvor længe har de været væk fra Jorden? -3 århundreder11.
    Hvordan er samfundet bygget op på rumskibene? Er der rige og fattige? -Ja, der er klasseskel, det forklares bl.a. lidt da Bellamy (mener jeg?) skal købe noget medicin til sin mor – er ikke helt sikkert på det var ham
    Hvor får de maden fra? -De dyrker det, bl.a. æbler, selvom de vist er noget kunstige
    Arbejder man? -Ja, i et af “områderne” er man enten heldig og blive guard eller også skal man lave det samme som sine forælre
    Hvem bestemmer hvad der skal ske – og hvem bestemmer hvem der bestemmer? – Generelt lederen, det var mit indtryk. Og så “bestyrelsen” – det beskrives ikke helt, men det er den vibe jeg får .

    Til gengæld fungerede serien ikke for mig. Der var så mange plothuller😦

    Men åh ja. Glass. Også min favorit!😀 Og Wells er da bare idiot😀 Haha😀

    1. Nå ja. Og altså, jeg fik selvfølgelig heller ikke svar på alt🙂 Sådan skal det ikke lyde. Der var masser af ting, jeg gerne ville vide. F.eks. hvordan de stadig kan have tøj…

    2. Jeg synes bare ikke det var særlig godt forklaret, det var mere sådan hintet lidt, hvis det overhovedet blev forklaret. Men hvilket arbejde er det så de laver for eksempel? Der mangler bare lidt mere universopbygning, for mig i hvert fald😛 Wells er bare SÅ træls altså xD

Skriv et svar

