Anmeldelse: The Demon Trappers #1: Forsaken

• Antal sider: 423
  • Udgivelse: 2011
  • Forlag: Macmillan
  • ISBN: 978-0-330-51947-2
  • Læst: 16/4 til 17/4

Riley Blackthorne. Kicking Hell’s ass one demon at a time..

Riley has always wanted to be a Demon Trapper like her father, and she’s already following in his footsteps as one of the best. But it’s tough being the only girl in an all-guy world, especially when three of those guys start making her life more complicated.

Simon, the angelic apprentice who has heaven on his side, Beck, the tough trapper who thinks he’s God’s gift, and Ori, the strikingly sexy stranger who keeps turning up to save her life.

One thing’s for sure – if she doesn’t keep her wits about her there’ll be Hell to pay ..

————————————-

Den her bog var SÅ god! Jeg fatter ikke, hvorfor jeg har ventet så længe med at købe og læse den. Det er flere år siden jeg første hørte om den, men nu fik jeg den endelig læst. Den var simpelthen så god! Spændende, masser af action, og en helt unik verden med dæmoner, nekromancere, magi og en verden i forfald.

Lad os starte med universet. Jeg elskede det! Riley er en Demon Trapper. Hun fanger dæmoner for penge. Riley bor i Atlanta, som efter en eller anden økonomisk verdenskatastrofe er blevet til en forfalden by, med magiske boder og dæmoner der gemmer sig i mørket. Der findes fem grader af dæmoner, hvor en grad 1 er den mindst farlige, og en grad 5 er en seriøs led badass dæmon. Grad et-dæmoner kunne være sådan noget som en Biblio-fiend, en forholdsvis lille dæmon hvis mål i livet er at ødelægge bøger. Det gør den ved at flå dem i stykker og tisse grønt, ildelugtende dæmonpis ud over dem. Den bander som en havnearbejder, og er egentlig rimelig belastende. Det kunne også være en Klepto-fiend, en lille dæmon som stjæler alt der glimter. Lidt ligesom en skade. Uanset om det er diamanter eller glimmer, hvis det glitrer, så er den på. Jeg synes det her med dæmonerne er sindssygt godt fundet på, og virkelig underholdende at læse om. Jeg elskede at lære mere om dæmonerne, og hvordan man fanger dem.

I den her bog findes også noget der minder om zombier – Deaders. Necromancere kan vække de døde til live igen (under visse omstændigheder), hvorefter den vækkede zombie nu kan fungere som tjener for rige mennesker. De spiser ikke hjerner, men er nærmere en slags viljeløse tjenere. Der findes også engle og hekse, hvor heksene laver nogle af de redskaber, som Demon Trapperne bruger. Jeg var vild med alle aspekter af det her univers. Den sammenfaldne by, måden mennesker havde tilpasset sig den nye verden, dæmonerne, heksene, det hele. Det var så fedt!

Riley var jeg virkelig begejstret for. Hun er badass, men hun er også usikker ind imellem, og hun har fejl ligesom alle andre. Hun er stædig, men også klog og et godt menneske. Hun lider af lidt de samme teenagekvaler som mange andre, men det blev ikke overvældende. Hun er også stærk når verden går hende imod, men samtidig er hun heller ikke bange for at vise følelser, noget som jeg syntes rigtig godt om. Og oven i hatten var hun virkelig sjov!

Der er fire fyre i spil her, som har en interesse i Riley på den ene eller den anden måde. Det kunne have været virkelig irriterende, udvidet love triangle – snoork! Men det var det ikke, fordi de hver især har bevæggrunde og baggrundshistorier, og fordi de faktisk ikke konkurrerer om Riley på den måde. Det er ikke som Jacob og Edward i Twilight, og gennem bogen får man ikke et indtryk af, at det er en kamp om Riley edet hele handler om. I stedet er romantikken en del af bogen, mens bogen i virkeligheden handler om mystiske hændelser, dæmoner, engle og om kampen mellem godt og ondt.

Historien i sig selv var genial. Jeg elsker et godt mysterie, og den her bog var lidt sherlock-agtig på det punkt. Der sker nogle mystiske hændelser, spor begynder at dukke op, og mystikken breder sig. Jeg havde faktisk ikke den ringeste idé om, hvad det handlede om, men jeg elskede at gætte med og forsøge at regne ud hvad der foregik, og jeg var heller ikke på noget tidspunkt så forvirret at det blev irriterende. Man kan også tydeligt mærke, at der er et overall plot i den her serie, som er virkelig spændende, og jeg kan ikke for min død regne ud, hvad der kommer til at ske. Og den følelse elsker jeg.

Som i nok har regnet ud, så elskede jeg den her bog. Den var SÅ god, sindssygt spændende og med en række virkelig sjove, skønne personer som jeg kom til at elske og holde af. Læs den siger jeg bare. Tellerp har i øvrigt lige udgivet oversættelsen af den her bog. Anyway, manner jeg glæder mig til næse bog!