Anmeldelse: Nattens Sanger #1: Besat

21843926
pink 3 stjerner



  • Titel: Besat
  • Serie: Nattens Sanger #1
  • Forfatter: Christina Bonde
  • Antal sider: 316
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Dansk
  • Forlag: mellemgaard
  • ISBN: 978-87-93126-79-4
  • Læst: 4/4 til 10/4

For 23-årige Victoria Rose er livet en kamp mod de følelser, der afholder hende fra at leve det. hendes tilværelse er præget af eftervirkningerne fra et overfald, der har spoleret hendes selvværd og frarøvet hende troen på kærligheden – indtil den dag hun møder Lucas.

I et skæbnesvangert opgør med fortiden forandrer Lucas ikke bare Victorias liv, men hele hendes virkelighed. Hun befinder sig pludselig i en verden af vampyrer, og havner i en stridighed, der er ved at koste hende livet.

Undsætningen viser sig at komme fra en ældgammel fatalistisk overbevisning, der vil give Victoria en central plads i vampyrernes verden, men samtidig kræver valg, der mentalt er ved at flå hende i to halvdele.

Hvilken løsning skal vælges, når kærligheden splitter mod hver sin verden, og når skæbnen synes umulig? Kan hjertet forenes i den bestialske sandhed, og hvor langt tør Victoria gå for at efterstræbe lykken?

———————————–

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatter Christina Bonde, men meninger og holdninger er mine egne.

Til at starte med havde jeg virkelig svært ved at engagere mig i historien, men omkring side 150 vendte det, og bogen blev faktisk virkelig spændende! Jeg blev fanget, og jeg ville så gerne vide, hvad der skete med Victoria og Lucas og skæbnen. Og lad os også lige kigge på coveret et øjeblik – det er virkelig flot!

Tilbage til bogen. Jeg havde som sagt svært ved ligesom at komme ind i historien, og det havde rigtig meget at gøre med, at romantikken simpelthen gik aaaalt for hurtigt. Vi møder fyren på side 2, og inden man når 50 sider ind har de erklæret hinanden deres udødelige kærlighed. Nu er det faktisk ikke det at de forelsker sig der er hovedhistorien her – men derimod skæbner (eller det var det indtryk jeg fik), og den rigtige, spændende handling begynder også først for alvor efter, at Victoria og Lucas har været sammen et stykke tid.

Selvom romantikken – eller forelske-sig-delen om man vil – ikke er det vigtigste, så savnede jeg virkelig, at Victoria og Lucas fik lidt mere tid til at se hinanden an og flirte og det, der nu hører med. Det gik bare for stærkt til, at jeg rigtig følte med det.

Men da de så ligesom har fundet sammen, så sker der ting og sager – spændende ting og sager. Konflikter og problemer begynder at hobe sig op, og hele det her koncept med skæbnen og navnene og halskæder var virkelig fascinerende. Jeg kunne også godt lide den måde vampyrernes samfund fungerede på, selvom jeg gerne ville have haft mere at vide om det. Især de sidste 50 sider eller så var virkelig spændende, og jeg kunne tydeligt mærke, hvordan bogen lagde op til rigtig meget awesomeness i de næste bøger.

Victoria er en okay personlighed, ind imellem lidt flad og forudsigelig, men generelt kunne jeg godt lide hende. Lucas ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om, jeg synes aldrig han blev helt levende, men han var OK. Resten af bogen personer var også helt OK, men man kom ligesom aldrig ind under huden på dem.

Sproget var virkelig godt. Normalt kan dansk for mig godt blive sådan lidt klumpet og klodset og “fordansket”, hvor jeg nogen gange kan krumme tæer over ordstillinger og ordvalg. Men det var der virkelig ikke noget af i den her bog. Sproget var let, uden at være for let – det vil sige at det var flydende og rart at læse, hvilket er et stort plus. I starten synes jeg der ind imellem manglede lidt beskrivelse – ikke noget vildt, men det var som om der manglede en sætning ind imellem. For eksempel står Victoria på toppen af en trappe, og i den næste sætning er hun neden for trappen, og jeg var sådan helt: jamen hov, stod hun ikke på toppen af trappen? Gik jeg glip af noget? Hvad skete der?. Det blev dog meget hurtigt meget bedre, som bogen skred frem.

Alt ialt var BESAT faktisk ret god. Da jeg først ligesom kom ind i historien og blev engageret i handlingen, så blev bogen virkelig spændende. Jeg synes virkelig godt om hele idéen med skæbne og udvalgte mennesker og hele det her bekæmpe-det-onde. Man kunne godt mærke, at bogen ligger op til meget mere i de næste bøger, og jeg ser frem til at finde ud af, hvordan alt det her skæbnegøgl hænger sammen.

 

Skriv et svar

