Anmeldelse: Half Bad #1: Halvkode

• Forfatter: Sally Green
  • Antal sider: 471
  • Originaltitel: Half Bad
  • ISBN: 978-87-11-37731-4
  • Læst: 6/3 til 8/3

Halvkode. Halvt hvid. Halvt sort.
Hvordan skal man holde fast i den hvide side af sig selv, når det hvide heksesamfund lægger stadig mere snærende bånd ned omkring en? Og når man mærker den sorte side, sin fars side, trække ubønhørligt i en? Selv om man ved, at den sorte side er lig med anarki og vildskab og – måske – vanvid …
Nathan har længe kæmpet imod, men efter en grusom oplevelse hos de hvide hekses råd, bryder han alle bånd og flygter, jaget af de hvide hekses specialkorps. Nathan håber at finde sin far – og måske igen en dag at få bare et enkelt glimt af Annelise, den hvide heks, som han ikke burde være helt så glad for.

—————————————

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men meninger og holdninger er mine egne.

Den her bog har fået sindssygt meget hype. Solgt til udgivelse i 42 lande og filmrettigheder købt inden bogen overhovedet er udkommet. Så ja, jeg havde tårnhøje forventninger til HALVKODE. Og jeg blev ikke skuffet. Bogen var SÅ spændende og SÅ fængende, at jeg jeg smuglæste to kapitler gennem en lektion i Modelling an Simulation, og blev sent oppe for at læse den færdig.

HALVKODE handler om hekse. Og nej, ikke hekse som i Harry Potter. Hekse er ikke venlige mennesker med en tryllestav. Hekse er født enten sorte eller hvide (gode eller onde om man vil), og det eneste individ nogensinde født af blandet sort og hvidt blod er vores hovedperson, Nathan. Så de hvide hekse er selvfølgelig bange for ham. Hvad vil han udvikle sig til? Hvilke kræfter viser han sig at have når han gennemgår ceremonien på sin 17-års fødselsdag? Bliver han sort eller hvid? Se, de sorte hekse er nemlig notorisk blodtørstige, de slår ihjel for sjov og for at få magt, og de når som regel aldrig at blive ret gamle, fordi de enten bliver slået ihjel af andre sorte hekse eller de hvide, som jager dem. Så underforstået er det skidt hvis han bliver sort, og godt hvis han bliver hvid. Eller er det?

Det bogen egentlig handler om, er det gode og det onde. Hvor langt vil man gå i det godes tjeneste for at bekæmpe det onde? Hvornår bliver man selv ond? Og er det okay at torturere et andet menneske, hvis man mener det er i en god sags tjeneste? Er de  sorte egentlig onde? Er de hvide? HALVKODE udvisker grænserne mellem godt og ondt, rigtig og forkert, sort og hvidt. Og jeg elskede det! Her er ikke noget opskrift på “den gode” eller “den onde”, her er alle lidt af begge dele. Jeg synes det var fedt, at bogen på den måde satte tanker i gang, at det ikke var så enkelt som godt og ondt til kan blive fremstillet som.

Jeg kunne vældig godt lide Nathan. Nathan er en meget kompleks personlighed, mærket af sin fortid, men også præget af sit blandede blod, usikkerheden om hvem han er og hvad han bliver til. Han er ikke god – eller er han? Ond måske? Eller lidt af begge dele? Jeg fandt, at visse dele af hans personligheden fik mig til at hade ham lidt, mens andre dele fik mig til at føle med ham og forstå ham – men uanset hvad, så endte jeg med at holde så meget af den knægt, heppe på ham og håbe, at tingene for en gangs skyld flaskede sig for ham.

Der har været en del snak om sproget i den her bog. Og ja, det er helt sikkert noget man skal vænne sig til. I starten er det i “du” form. Altså “Du kigger op mod himlen. Lyset skærer dig i øjnene”. Det ville jeg normalt have hadet som pesten (det minder mig om gamle rollespilsbøger hvor man selv kunne bestemme handlingens gang), men her fungerede det bare for mig. Og senere, da sproget slog om i Jeg-form i stedet, blev det bare endnu bedre. Jeg elskede det simple sprog, den simple beskrivelse og den dunkle, mørke stemning bogen havde.

Når vi nu taler om dunkel stemning, så er den her bog ikke for sarte sjæle. Nej, den indeholder ikke grusomme mord, men den indeholder grusomme handlinger. Tortur, mord, vold, vold mod børn, racisme, fordomme, had. Det var ikke så rædsomt at jeg ikke kunne holde det ud, men det forekommer altså i bogen og bidrager til hele spørgsmålet om, hvad det egentlig vil sige at være god eller ond.

Jeg må indrømme, at jeg debatterede længe om jeg skulle give bogen fire eller fem stjerner. Jeg ville egentlig gerne have givet den 4.5, men siden jeg ikke gør i halve stjerner blev det fire. Jeg manglede kun én ting i den her bog: lidt mere viden om heksene og hele det her sort VS hvidt hekseblod. Jeg fandt aldrig helt ud af, hvordan det hang sammen med at bruge magi. Kunne alle hekse bare gøre det eller? skulle der urter/ritualer til? Men det var egentlig småting, ting jeg bare godt kunne have tænkt mig at vide.

HALVKODE var præcis så spændende, fængende og fantastisk som jeg havde hørt den var. Jeg elskede den, og jeg pløjede igennem den på inden tid. Jo, jeg savnede lidt mere om heksene og magien, men helt ærligt? Det var en skide god bog!

4 meninger om “Anmeldelse: Half Bad #1: Halvkode

1. Gitte

Jeg ‘mangler’ også lidt info, eller sagt på en anden måde, der er ting, jeg godt kunne tænke mig at vide. Men når nu det er en serie synes jeg faktisk det er rigtig fedt at hun holder lidt igen og ikke fortæller alt i første bog – der skal jo også helst være plads til ny viden i resten af bøgerne, og mon ik der kommer mere om hvordan magien virker! Tænk hvis Rowling havde fyret alt hvad der var at vide om kærlighedsmagi, horcruxer osv. i bog 1😀 så havde resten af serien sgu været lidt flad😀

1. Jeg kan også godt lide, at hun ikke bare pøser det hele i hovedet på os fra start😛 Og du har helt ret med Harry Potter i øvrigt .. Jeg ved ikke, jeg synes bare der var en lille smule for lidt på en eller anden måde.. Men jeg er selvfølgelig også dødnysgerrig😛

2. Læsehesten

Jeg elsker virkelig denne her bog, og især det at bogen er skrevet i “du” form. Jeg har hele bogen igennem følt at jeg kender Nathan personligt. Jeg må nu også indrømme at jeg har smug-læst lidt i historie, men det er jo også en mega god bog😀