Anmeldelse: The Elites

• Forfatter: Natasha Ngan
  • Antal sider: 356
  • Forlag: Hot Key Books
  • ISBN: 978-1-4714-0152-7
  • Læst: 21/2 til 25/2

“You might be an Elite, Silver, but remember that in the end you’re nothing more than a dirty Red.”

Hundreds of years into the future, only one city has survived: Neo-Babel, a melting pot of cultures and peoples – and fear and discrimination. As a “red” – an ethnic Chinese – Silver could never have dreamed of becoming an Elite, a guard of the city’s council, yet she is now on the brink of her first major covert assignment.

But when Silvers parents go missing, she is forced to confront the Outside – life beyond the walls of Neo Babel. Silver is plunged into a strange new world of slums and dissidents, of secret splinter groups and deeply guarded secrets. And as the dirty truths about Neo Babel begin to reveal themselves, Silver has to search deep within herself for the strength to fight against all she has ever known…

———————————————–

Jeg kan lige så godt være ærlig: The Elites var ikke den episke sci-fi/dystopiske bog jeg havde håbet den var. Coveret er monster pænt, præmisset lyder godt, og bogen var da også god – den slog bare ikke benene væk under mig.

Faktisk så var starten af bogen virkelig fængende. Vi starter med at følge Silver og hendes træning på Eliternes træningscenter. Man møder hendes venner, hendes chef og hendes rival, Ember. Man møder også Butterfly, Silvers bedste ven. Herefter begynder der at ske ting og sager, og det hele kulminerer med Silvers forældres forsvinden. Den her første del af bogen var så spændende, jeg elskede Neo Babel, Eliterne og personerne i bogen.

Silver havde jeg det generelt godt med. Hun er ikke super stærk, handlekraftig eller den nye Katniss, faktisk piver hun over temmelig mange ting som jeg syntes var bagateller. Jeg indrømmer gerne, at jeg ind imellem tænkte at hun burde tage sig sammen. Men alligevel kunne jeg godt lide hende. Hun er en lidt mere kompleks personlighed, som ikke ligesom passer ind i en bestemt kasse. Bogen er jo ikke en del af en serie, så selvfølgelig var det lidt begrænset hvor godt man kunne nå at lære hende at kende, når der også skulle være action, konspirationer og andre POV, men jeg følte egentlig jeg fik et godt forhold til hende.

Den anden halvdel ag bogen havde jeg det blandet med. Man får ikke super meget baggrundsinformation om den her fremtidige verden, og dét mangler i den her del af bogen, for at det havde givet lidt mere indlevelse. Det er lidt alá hov ja, det ER en verden udenfor, med træer og sådan. Bum færdig. Altså hvordan endte alle med at bo i Neo Babel? Og hvad med resten af verden? Og bor der folk langt fra Neo Babel eller? Og hvis hele jordens befolkning nu er i Neo Babel, så må meget af verden da være ødemark? Jeg manglede den verdensopbygning. Noget andet der ikke helt duede var konspirationsteorien, som hele plottet er baseret på. Den holdt ikke rigtig vand og virkede lidt flad, efterhånden som mere og mere blev afsløret. Jeg havde forventet noget meget mere forfærdeligt baseret på de hints man fik i første halvdel.

Jeg synes også kærligheden mellem Butterfly og Silver var lige nedtonet nok. Lidt mere hotness ville ikke have gjort noget. Og nej, jeg spoiler ikke noget for jer ved at fortælle det – hvis i læser den, så er det rimelig tydeligt indenfor to kapitler at det er det, det kommer til at ske😛 Anyway, så er det altså ikke instalove eller vi-har-været-forelskede-siden-vi-var-små, men i stedet noget der langsomt udvikler sig. Hvilket jo er godt, men jeg savnede noget mere mere hvis i forstår. Nu er det jo så heller ikke kræligheden der er fokus i den her bog, men alligevel. I do love steamyness.

Og så bliver jeg nødt til at nævne noget, som jeg fandt utrolig irriterende. I staren, frem til side 100 i hvert fald, følger man kun Silvers synspunkt. Og så bliver vi pludselig introduceret til en anden person, og jeg sad bare og tænkte WTF? But whyyy? Altså, det gav god mening i sidste ende, men jeg var ret træt af det – og træt af personen også. Hold op en klovn.

For at summere det op, så var THE ELITES en god, underholdende bog. Ikke revulotionerende fantastisk, men spændende og med et godt, nyt koncept. Og så er det for en gangs skyld ikke starten på en serie, så historien slutter faktisk, når man har vendt den sidste side.