Tre paranormale væsner jeg har et anstrengt forhold til

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg læser primært paranormal, paranormal romance, fantasy og dystopiske bøger. Især læser jeg meget paranormal romance. Jeg elsker mine romancer.

Sådan en paranormal bog har jo som regel mindst et paranormalt aspekt, for eksempel vampyrer, hekse, feer, varulve, monstre, spøgelser, dæmoner, engle og hvad det nu ellers kunne være. Jeg elsker vampyrer og magi/hekse, men det er bare nogen af de her væsner jeg har det lidt anstrengt med.

1. Feer

Jeg ved ikke hvad der er med de feer, men jeg synes aldrig jeg har læst en bog indeholdende feer, som havde en ordentlig opbygning – altså, hvor kommer feerne fra, hvordan lever de, hvad kan de og alt det der. De febøger jeg har læst indtil videre har været meget meh – ikke gode, men heller ikke dårlige. Jeg har blandt andet læst de to første Wicked Lovely-bøger, og hele Iron Fey serien, og jeg blev bare ikke mindblown af nogen af dem. Jeg manglede noget mere baggrundsinfo på en eller anden måde..

2. Engle

Puha, engle er en af mine lidt større hurdler. Jeg synes tit at englebøger (eller faldne-engle-bøger) meget bevidst går udenom sådan noget som himlen, Gud, baggrundhistorie og så videre, som om de er lidt bange for at fornærme nogle af de lidt mere religiøse mennesker derude. Hvis jeg læser en englebog vil jeg altså vide hvordan det hænger sammen, og ikke bare have vage antydninger, som jeg selv kan gætte videre på. Jeg savner at de for alvor tager fat i de ting, som engle nu engang omhandler – det være sig Gud, himlen, helvede og så videre. Man kan jo ikke rigtig sno sig udenom hvis man skriver en bog om engle synes jeg.

3. Havfruer

Eller sirener, det kommer ud på et. Mennesker med finner og fiskehale. Havfruebøgerne for mig mangler også generelt rigtig meget baggrundsopbygning. Hvis jeg skal tro på at de findes, bliver jeg jo nødt til at vide lidt om hvordan de er, hvordan deres samfund er, har de magiske kræfter eller ej, all that stuff. Men samtidig har jeg det bare så svært med de her havfruer/sirener/whatever, fordi jeg hele tiden forestiller mig dem som glitrende glimmerfisk. Og glitrende glimmerfisk er bare ikke altid så nemme at tage seriøst. Jeg har ikke læst super mange havfruebøger, og jeg er faktisk lidt bange for at starte på en havfrueserie.. De tiltaler mig bare ikke så meget, fordi de tit virker sådan lidt bleh.

Er der nogen paranormale væsener eller persontyper eller noget helt andet som i har det lidt anstrengt med?

11 meninger om “Tre paranormale væsner jeg har et anstrengt forhold til

  1. Jeg har det på præcist samme måde som dig…
    Feer er et no-go. Jeg læste Julie Kagawas Iron Fey serie, og det var den første fe-serie jeg kunne lide, men ellers syntes jeg egentligt bare, at feer er nogle ondskabsfulde små væsner, som taler i gåder og forsøger at fange hovedpersonen i et-eller-andet så de står i gæld til dem… Jeg kan bare ikke lide den måde feernes personlighed er bygget op, og selv med baggrundsinfo og alt det der, kan jeg stadig ikke særligt godt lide dem. Hehe.
    Engle holder jeg mig for det meste oss langt fra. En serie som jeg syntes er fantastisk, er Cynthia Hands unearthly serie, men hvis man ser bort fra den, har jeg ikke haft særligt gode oplevelser med englene heller. Nok lidt som du siger, grundet den manglende dybde, men får jeg fat på en bog der viser sig at omhandle engle, ryger den direkte tilbage på hylden.
    Havfruer har jeg ikke mange erfaringer med, men jeg har længe overvejet om jeg skulle prøve og give mig i kast med dem.

    Nogle andre væsner jeg ikke er gode til, men som man heldigvis ikke støder på så ofte, er Orke/goblinge lignende typer, banshee’er, zombier og desværre oss mange af de gudelignende typer, som bare slet ikke formår at leve op til mine forventninger.

    1. Uh jeg synes også det med guder/halvguder kan blive noget værre rod .. Der er altså nødt til at være en ordentlig baggrundshistorie, ellers køber jeg den altså ikke..
      Unearthly-serien var god! Men ellers synes jeg heller ikke rigtig der har været nogen gode ..

  2. Gitte

    Haha, ‘Og glitrende glimmerfisk er bare ikke altid så nemme at tage seriøst.’😀
    Nu er jeg jo på dybt vand her, men; er True blood ikke også lidt med feer? Altså, ved godt det også er vampyrer, men Sookie er sådan en fe-type ik? eller hvad? (Kan man godt høre, jeg kun har min viden fra tv-serien? :D)

    1. haha jo, der ER feer med😀 Ikke kun feer, der er en helt masse andet også, men feerne er også mega rodede i True Blood .. Og de er nederst på min true-blood-creatures-liste xD

      1. Gitte

        ja altså, jeg må indrømmer at serien (tv) hookede mig på et tidspunkt, og lige pludselig, så var hun en fe, og så var jeg bare mega forvirret, for det var nogle mærkelig feer og jeg forstod ikke hvad det betød😀 Lyder som om det ikke er bedre forklaret i bøgerne så, haha😀

  3. Jeg er meget enig i dit valg. Skal det være i relation til paranormal romance (som jeg dog sjældent læser), så mener jeg dog, at zombier topper listen. Normalt kan jeg godt lide zombiehistorier, men de udøde har intet at gøre i kærlighedsfortællinger! (det er simpelthen for gustent!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Det har du ret i! Zombier + romantik – ej vel? Det fungerede i Die for Me-serien, men det var heller ikke rigtige zombier.. svært at forklare, men det er egentlig bare mennesker der lever evigt, og så “dør” (går i hi) en gang hver 3. måned for at forblive udødelige ..

  4. Feer har jeg også endnu til gode at finde en god bog. Hvem ved, om jeg en dag bliver stædig nok, og skriver den selv. Haha. Om ikke andet kan den da så kritiseres, sammen med de andre.😉

    Engle synes jeg er MEGET svingende. Det er enten/eller, sort/hvidt. Der er bøger med engle som jeg har hadet, og nogle jeg har elsket. “Halo”-serien synes jeg faktisk er en ret fin ungdomsbog. Den mangler dog action og lidt mere modenhed, hvis den rigtig skulle være “over the top”-fantastisk. Til gengæld er jeg ret glad for Scott Speers “Immortal City”, ligesom jeg synes at Kenneth Bøgh Andersen har klaret det fantastisk med “Den store Djævlekrig”. Englene er godt nok ikke meget med, men jeg elsker ham for at have taget Himlen og Helvede lidt seriøst og vise begge sider af hvert sted.

    Havfruer tror jeg faktisk aldrig at jeg har læst en bog med? Jeg har læst “Dark Life” som jeg var ret glad for, men der bor de kun under vandet og har visse særheder, og er ikke egentlige havfruer/havfolk.

    1. Dark Life var god! Men nej, det var ikke rigtig havfruer/havfolk.. Havde helt glemt Den Store Djævlekrig, den er virkelig god! Men han tager jo også fat i alle de aspekter der er med gud/himlen/helvede, og det med at man møder Jahve var virkelig nice!
      Jeg vil dæleme gerne læse din fe-bog når den engang udkommer, haha😀

      1. Hahaha, jamen, så må vi jo se om jeg kan finde en passende ide til at få den skrevet.😉 Og at jeg er heldig nok til at få udgivet den første jeg har gang i, nu her. Uden feer.😛

Skriv et svar

