Anmeldelse: Løvindens Sang #3: Kvinden Der Rider Som En Mand

loevindens-sang-3-kvinden-der-rider-som-en-mand_219779 (1)pink 4 stjerner



  • Titel: Kvinden Der Rider Som En Mand
  • Serie: Løvindens Sang #3
  • Forfatter: Tamora Pierce
  • Antal sider: 198
  • Udgivelse: 2013 (denne udgave)
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: The Woman Who Rides Like A Man
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 978-87-588-1259-5
  • Læst:

Alanna er blevet ridder, og drager ud på eventyr. I ørkenen må hun kæmpe for sit liv og bliver optaget i Blodhøgens Stamme, der giver hende tilnavnet Kvinden Der Rider Som En Mand.

Som stammens Shaman ændrer hun meget, og hun begynder desuden at undervise pigerne i magi.

Men hjemme fra Totall kommer der foruroligende nyt…

————————————

Det her er helt sikkert min yndlingsbog i serien indtil nu. Alanna er blevet ridder, og drager ud for at se verden. Hun rejser fra Tortall, og ender hos Bazhirerne i ørkenen.

Den her bog har en meget tydelig besked, eller budskab om man vil. Man skal respektere hinanden, og alle mennesker er lige, uanset hvor de kommer fra og hvilket køn de er. Det er der jo sådan set ikke noget i vejen med, og  faktisk er det et virkeligt godt budskab. Men budskabet er meget tydeligt hele vejen gennem bogen, ind imellem lige lidt for tydeligt. Jeg tror det er en smagssag, men jeg syntes godt om det 95% procent af tiden, og det var kun et par gange jeg følte, at det gik en smule over grænsen for mig. Men thumbs up for budskabet, jeg synes det er fedt, at det bliver behandlet så åbent.

Jeg kan rigtig godt lide, at vi er kommet udenfor Tortall. Bazhirerne er et helt andet folkefærd, og det var spændende at lære og høre om deres levevis og måden at gøre tingene på. Alanna lærer også en masse af dem, ligesom hun lærer dem noget til gengæld. Den nye setting i ørkenen var virkelig fed, og jeg elskede det!

Jeg synes bedre og bedre om Alanna. Jo, hun har stadig fejl, og er ind imellem pisseirriterende. Hun har den her vane med at skule og trampe surt væk, når folk fortæller hende noget hun ikke kan lide at høre. Meget femårigt barn-agtigt. Men man kan ikke andet end holde af hende, fordi hun samtidig er modig, ærlig og loyal, og så lærer hun af sine fejl og vokser som menneske. Hun bliver mere og mere som den ridder hun er bestemt til at blive.

Jeg synes virkelig ikke om Jonathan i den her bog – magen til arrogant tumpe. Til gengæld kunne jeg godt lide, at han ikke bare blev ved med at være prins perfekt hvis i forstår? Resten af persongalleriet var farverigt, og jeg holdt af dem alle sammen. Især Trofast og Gergi. Elsker de to altså.

Jeg kunne også rigtig godt lide måden historien udviklede sig på. Der sker hele tiden noget, og jeg følte at historien gik en “naturlig” gang, selvom der var ting jeg ikke havde set komme. Det føltes som om det virkelig kunne være sket, hvis forstår? Som den måde historien ville have udfoldet sig hvis det havde været virkeligt. Jeg fik en følelse af at være med, at det var et virkeligt heltesagn jeg var en del af. Elskede den følelse!

KVINDEN DER RIDER SOM EN MAND må siges at være den bedste bog i serien indtil nu. Jeg synes vældig godt om Alanna, mere og mere jo længere gennem bogen (og serien) jeg kom, og jeg følte virkelig jeg var en del af historien. Minusset må være, at jeg følte der blev prædiket lidt for mig ind imellem, men jeg nød bogen og at læse mere om Alannas eventyr.

Skriv et svar

